Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Slingshot rev 09
-
Ahaa, det är därför det heter oh shit-handles. “Oh shit, dags att re-launcha!”?
-
erm om man släpper bommen o chicken loopen o hp leachen sitter fast i ooooh shit handtaget , så lär jag säga oooooooooooooh shit när jag åker viäg kiten svänger ju då eftersom styrlinan blir spänd o då blir de en oooh shit looop så ingen vidare smart ide
-
denpet;493955 wrote:Har inte fått min Rev ännu, men läste om dom. Dom kallas Oh shit loop, om jag förstått det rätt funkar dom så att bommen, med hela “paketet”, kan glida upp längs styrlinan, så om du håller i (eller fäst leachen) i denna loop och kopplar loss och släpper bommen kommer draken att hänga fast i dig i endast en styrlina, helt powerless. Skall vara användbart också om draken vänt sig ut och in.
jag brukar bara gå mot draken så den reser sig o får vind eller drar i ngn av mitten linorna
-
@RtotheG 494910 wrote:
erm om man släpper bommen o chicken loopen o hp leachen sitter fast i ooooh shit handtaget , så lär jag säga oooooooooooooh shit när jag åker viäg kiten svänger ju då eftersom styrlinan blir spänd o då blir de en oooh shit looop så ingen vidare smart ide
Hmm. Det gör den väl inte om boom och allt åker upp längst styrlinan så draken hänger endast i en styrlina (boom och övriga linor halvvägs upp mot kiten). Visst, den styrlinan blir kanske lite spänd, men de tre andra hänger ju helt lösa och kiten blir helt kraftlös.
-
denpet;495379 wrote:Hmm. Det gör den väl inte om boom och allt åker upp längst styrlinan så draken hänger endast i en styrlina (boom och övriga linor halvvägs upp mot kiten). Visst, den styrlinan blir kanske lite spänd, men de tre andra hänger ju helt lösa och kiten blir helt kraftlös.
Oh shit linan är den som sitter nere vid chicken loopen , som funkar som en 5e lina den inverterar kiten så den blir kraftlös .
dem på styrlinonrna får man absoulut inte fästa hp leachen i för de är till när man ska vattenstarta ist för att rycka i själva linan . fäster du leachen där o du släpper chicken loopen så ska di vara snabb på att få bort leachen annars kommer du flyga iväg som en vante
-
@denpet 495379 wrote:
Hmm. Det gör den väl inte om boom och allt åker upp längst styrlinan så draken hänger endast i en styrlina (boom och övriga linor halvvägs upp mot kiten). Visst, den styrlinan blir kanske lite spänd, men de tre andra hänger ju helt lösa och kiten blir helt kraftlös.
Du tänker nog lite fel här för om du fäster leachen i ena styrlinan så kan inte bommen åka upp om du släpper den. Istället åker ena sidan upp bara och det blir som du har dragit maximal power och maximal sväng samtidigt.
Precis som de andra påpekat lär du få dig världens flygtur och en svårstoppad sådan oxå då kiten kommer fortsätta att lopa.
SÄTT DEN INTE DÄR.Framlinorna är dem man ska använda sig av fär att släppa kraften om man inte har någon 5:e lina eller speciellt fäste för leashen.
Man kan sätta leachen “suicide” dvs ovanför chickenloopen men då är det inte säkert du får ut all kraft från kiten därav namnet. -
Det är som KYGEN skriver. Gardborrgrejorna som sitter på både höger och vänster sida (en röd och en svart) är till för att dra i vid vattenstart så man inte skär sig i handen.
Tror det andra ni pratar om är själva öglan för leashen.Jepp, REV är jättestabil och bra!
-
@Wibban 496115 wrote:
Du tänker nog lite fel här för om du fäster leachen i ena styrlinan så kan inte bommen åka upp om du släpper den. Istället åker ena sidan upp bara och det blir som du har dragit maximal power och maximal sväng samtidigt.
Ok, då missförstod jag bilden i manualen. Där är dessa öglor utmärkta som Oh shit loops, och enligt andra uppgifter (bl.a. här http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2330618&sid=0e5e320024a2c5f72227507bdcf050ff) skulle en sådan fungera som att styrlinan går igenom en löpring på bommen med en stopp på utsidan i vilken loopen sitter, alt. att loopen sitter så långt upp på styrlinan att kiten dör när du släpper bommen.
Lär väl se hur det förhåller sig när kiten kommer 🙂 -
Har ni aldrig hört att det är omanligt att läsa manualer?
-
@SimonEBurgess 497042 wrote:
Har ni aldrig hört att det är omanligt att läsa manualer?
Bejaka dina kvinnliga sidor :cool2:
-
Fick kiten idag och kollade looparna. Håller du i en av dom, och endast denna (släpper bom leach och allt) kommer kardborrbanden att släppa och bommen åka upp längs styrlinan i en löpögla och draken faller till marken som ett löv.
Dock förstår jag inte den praktiska vitsen med dem, eftersom du har samma effekt genom att hålla i chicken loopen och dra i releasen, fast smidigare. -
Jag har en 13m Rev -08 som jag kört hela sommaren, riktigt trevlig kite, stabil och förutsägbar utan att vara tråkig. Härlig att hoppa med. Lätt att vattenstarta och säkerhetssystemt fungerar bra. Jag är helnöjd.
Roligast att köra mellan 9 och 12m/s för mig som väger 80Kg på en normal 130×40 bräda. På en lite större bräda går det att köra från 7m/s men då är den lite slö…
-
@denpet 497193 wrote:
Fick kiten idag och kollade looparna. Håller du i en av dom, och endast denna (släpper bom leach och allt) kommer kardborrbanden att släppa och bommen åka upp längs styrlinan i en löpögla och draken faller till marken som ett löv.
Dock förstår jag inte den praktiska vitsen med dem, eftersom du har samma effekt genom att hålla i chicken loopen och dra i releasen, fast smidigare.Håller du kvar i chickenloopen så kan det vara så att mycket kraft finns kvar i kiten. Orkar du inte hålla den då och har släppt leach och allt så får du se din kite flyga iväg utan dig. Genom att då hålla i ett Oh Shit handtag så kan du behålla din kite. Du bör dock inte ta tag i handtaget om du inte är beredd att släppa både bom och leach samtidigt. Gör du inte det så kan du loopa kiten.
Jag är dock inte säker på detta utan det är så jag tolkat det bara…
-
okej nu har jag snackat med en kille o bett han prova när de var lite vind .
han sa att kiten loopa o dök rakt ner i vattnet .
prova att ta av hpn o släppte sedan chicken , o de blev samma resultat .
Enought of discussion
Logga in för att svara.