Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Slingshot värdelös?

• Slingshot värdelös?

Publicerad av bizonoxe på 15 maj, 2008 vid 19:46

Hej, Jag och min polare har bestämt oss för att börja surfa. Vi ska gå en helg kurs på LaSurf i Landskrona. Några kommentarer om den kursen är mycket uppskattade bra eller dåliga!

Men huvudämnet är då kitepaketen de säljer på Lasurf.se.

Där finns 2 paket som är oss intressanta:

1. http://www.lasurf.se/product_info.php?cPath=239&products_id=5195
    2. http://www.lasurf.se/product_info.php?cPath=239&products_id=5210

De paketen tycker vi är väldigt billiga för s.k 2008 kites och nya grejer.
    Vi valde nya prylar eftersom ingen utav oss är tillräckligt kunniga att bedöma om en kite är i dåligt skick eller inte.

Men åter, vi har läst runt en del och har hört mycket negativt om Slingshots prylar. Är oerhört tacksam för era åsikter, gärna fria och helt oberoende av vad andra tycker. Alltså vad tycker ni eller vad tror ni om en 2008 slingshot kite? Vad tror ni allmänt om de paketen ovan?
    Det här med något nytt super säkerhetssystem i de nya bommarna något på UDS eller va det nu hette 😉 , finns det i de här bommarna?

Förresten, skillnaderna mellan kiterna ovan skulle också vara mycket uppskattat och vilken ni/du hade valt.

Och sista frågan! 😀 Skillnaden mellan 4 och 5 linors kite?

Mvh

Christoffer :santa:

martent svarade 16 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mikhogl

Medlem
    15 maj, 2008 vid 21:23

Hej!

Slingshot gör nog fina prylar, typ som alla andra kända märken. Rev kiten är nog den som är mer för nybörjare av de där kiterna, även om det finns andra kiter som är snällare. Men Prata med Anders på LA…han är bra och vet vad han snackar om.

ha de! / Micke

• anr

Medlem
    16 maj, 2008 vid 07:51

Jag har köpt slingshot rev 9:a + 13:on av Anders på LA-surf. Jag är mkt nöjd med dessa! Anders är dessutom alltid schysst om det skulle va nåt problem.

• call3

Medlem
    16 maj, 2008 vid 08:11

Slingshot är nog inte skräp nä.. har inte testat men så mycket negativt har jag inte läst snarare tvärt om. (Förutom någon av deras förra bow/hybrid modeller).
    Rev’en har fått bra kritik och fuel likaså. Är ju en del som kör Rev’en vad man har sett så dåliga kan dem inte vara 🙂

Ni ska fråga er själva vad ni vill ha för kite när ni väl har lärt er. Vad är erat mål om 1år t.ex.

Rev bow/hybrid: Allround kite med lite bredare windrange

Fuel C-shape: New school/Freestyle med mindre windrange(?)

Men om ni ska gå kurs så be om att få bodydraga lite med båda och försök få en egen uppfattning om hur dem känns och hur mycket depower dem har.

Med 5’e linan kan man flagga kiten och på så sätt bli av med all kraft, dock är det en lina mer och större risk för att det krånglar om draken inverterar.
    En C-kite med 5-lina är lättare att vattenstarta än en utan kan väl tilläggas.

Själv kör jag hybrid/bow kite’s med 5e lina och tycker det funkar kanon.

Men ni kommer att få svar på alla era frågor när ni går kurs!

gl hf

Calle

• bizonoxe

Medlem
    16 maj, 2008 vid 09:49

Tackar oerhört för svaren! Japp får bli att gå kurs, och antagligen då komma underfund med vad som är rätt för mig / min kompis. 🙂

Mvh

Christoffer

• gonzo

Medlem
    16 maj, 2008 vid 13:08

det enda jag märkte med rev e att den startar lite sent så det behövs lite vind annars så va den riktigt snabb å fin i svängarna. jag tror inte du blir besviken

• martent

Medlem
    19 maj, 2008 vid 20:58

Slingshot är bra grejor!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Slingshot värdelös?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.