Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Slipa medar
-
Det är så snabbt att skruva av mina så slipar oftast i riggen. Provade faktiskt göra ett litet verktyg med ett bryne och ett stöd som skulle hjälpa till att hålla 45 grader, för att kunna slipa med medarna kvar. Men blev aldrig riktigt bra. Men borde gå…ungefär som brynen till slalomskidor.
Vindsökarn:
Eftersom mina medar var laserskurna var radien redan där utifrån cad-ritning 🙂 -
Jo skruvar ofta bort mederna och kollar medarna efter körning.sätter dom i skruv stycket och brynar med stort bryne för att hålla łättare i 45graders vinkel.
Idag kunde jag konstatera att 75graders egg har bra glid i lättvind och -3. -
-
-
Kan någon ladda upp något bild av 45° slipad medar? Mina medar är inte vassa så kanske behöver slipa dem men är inte säker.
-
Kan någon ladda upp något bild av 45° slipad medar? Mina medar är inte vassa så kanske behöver slipa dem men är inte säker.
Glidet är vid sidan av parallelliteten det viktigaste du har när du är på isen. Därför är det väl nedlagd tid att putsa till medarna efter varje åkning. Man lär sig efterhand att göra det hyfsat snabbt. Teknikerna varierar liksom hjälpmedlen. Det funkar med bryne, diamantbryne, t o m sandpapper och våt-slippapper förstås. Klossen bör vara hård. Det funkar med metall men även med gummikloss.
-
Glidet är vid sidan av parallelliteten det viktigaste du har när du är på isen. Därför är det väl nedlagd tid att putsa till medarna efter varje åkning. Man lär sig efterhand att göra det hyfsat snabbt. Teknikerna varierar liksom hjälpmedlen. Det funkar med bryne, diamantbryne, t o m sandpapper och våt-slippapper förstås. Klossen bör vara hård. Det funkar med metall men även med gummikloss.
Tack för svaret , jag har faktiskt använt 2 olika bryne som jag bruka använda för kalibrera skjutmått och verkade fungerar bra.
Logga in för att svara.