Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing slörfråga till Jimmy

Taggad: 

• anonym-anvandare

Medlem
    19 augusti, 2002 vid 13:35

Tjena

Jag har också en fråga smile.gif På kryssen går jag bra men sedan på slören så tappar jag oftast väldigt mycket (upp till 30-60 sekunder). Jag använder oftast en Starboard 155 med NP RX2 10.6 segel. Stropparna är i mitten längst ut både bak och fram (har provat att ha stropparna längst bak men det kändes konstigt, brädan bara lovade upp så fort jag pumpade om jag stod i stropparna…), 24 tums hängselar, 181 cm lång, 75 kg och en 60 cm Deboichet eller en 65 cm G10 techtonics.

Problemet är oftast att jag tappar trycket i seglet så fort jag försöker gå djupt och måste lova upp igen för att få fart. Dessutom brukar jag köra nosen rakt in i vågorna ibland och då blir det nästan tvärstopp wink.gif

Hjälp!!! Ge mig något tips smile.gif Hur står ni? Pumpar ni på slören med hängselen i eller? Något annat man bör tänka på?

/Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 08:05

Aloha!

Tricket med undanvind är att hålla fram riggen mot fören samtidigt som man håller den upprätt och inskotad. Försök att hålla något längre bak på bommen med den främre handen och håll fram riggen glöm inte att skota in seglet.
    Mycket buk i seglet gör att det “tål” mer skotning, dvs man stänger inte seglet lika lätt, riggen blir inte lika känslig för överskotning.

När man slörar seglar man ju i kapp vågorna, det är väldigt viktigt att inte fastna på baksidan av vågorna i uppfösbacke, försök alltid surfa på vågorna. Försök hitta en linje där du har bra fart men sammtidigt går djup. Går man för djupt tappar man snabbt farten (speciellt om sjön är besvärlig) och man måste lova upp för att inte tappa planingen.

Eftersträva att alltid stå i fotstropparna. I lätt vind och när jag pumpar tar jag ur den bakre foten och placerar den precis framför den bakre fotstroppen, något in på brädan. Pressa med tårna för att hålla brädan plan, i vissa vågor är det mycket effektivt att segla lite på läkanten för att skära igenom vågorna. Jag tycker det är skönt med något större bakstropp så att jag kommer in något mer på brädan för att lättare kontrollera vinkeln.

När vinden ökar och jag börjar få kontrollproblem flyttar jag in bakfoten till “Chickenstrapen” dvs mitt stroppen som sitter precis framför fenan. Är man toköveriggad och bara försöker överleva kan man även använda den bakre stroppen i lä.

Har man problem med att brädan näbbar (fastnar i vågorna) kan det hjälpa att höja bommen samt att lyfta i den främre fotstroppen för att få upp nosen.

Jag eftersträvar att stå upprätt med raka ben.
    Korta hängselelinor hjälper till att få ett upprätt stance och dessvärre också kastfall när vinden ökar… Jag änvänder därför justerbara hängselelinor eller dubbla i längderna 20″ och 24″.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 09:15

Ok, tack Jimmy smile.gif

Där är en hel del som jag inte gör på det sättet. Jag skall öva på det till nästa tävling wink.gif Watch out!

/Peter

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2002 vid 14:08

Tack för svaret.
    Thomas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing slörfråga till Jimmy

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.