Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sluta med denna löjliga Hajnoja!!

• nordgren

Medlem
    12 november, 2003 vid 18:04

Hum, såvitt jag vet så är späckhuggare betydligt mer finsmakare än hajar och aldrig äter upp människor.
    De är betydligt intligentare och har bättre syn så de gör inte ens misstagen att knapra i sig en plaskande människa.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2003 vid 08:53

Svar till de 2 föregående inläggen.
    Visst är man sig själv närmast, men ska vi döda allt vi är rädda för? Då kommer man ju rubba ekosystemet ännu mer än vad vi redan har gjort, det finns ju ett antal arter som vi redan har eliminerat. Hajar liksom andra djur fyller en viktig funktion, kanske viktigare ju längre upp i näringskedjan man är. Om vi då ska döda dom för att vi ska äta hajfenssoppa eller göra potensmedel till Asien, så är ju det helt sjukt! Det kommer bara att slå tillbaka på oss själva. Tar man bort ett djur i näringskedjan så kommer andra djur att ta över helt eftersom dom inte länge har en naturlig fiende. Se bara problemet man har i Australien när man importerade paddor som skulle äta upp skadedjuren på sockerrören, skadedjuren försvann men paddorna förökade sig så otroligt snabbt och blev så många just för att dom inte har nå’n naturlig fiende i det landet.

Ett bra tips om man är hajrädd, vilket jag tror dom flesta är mer eller mindre, är att börja dyka. Om man dyker på ställen där det finns hajar som inte är farliga för människan, t ex Thailand, så blir man mera en del av naturen därnere istället för en betraktare från ytan. Rädslan går då mer över till fascination. Jag tycker egentligen det är läskigare att snorkla i hajrika vatten än att dyka där.

Irie Man

• nordgren

Medlem
    13 november, 2003 vid 12:18

Eeeeh Irie man, läste du överhuvudtaget mitt inlägg???
    Verkar inte så med tanke på svaret du gav mig, så ett tips nästa gång du ska svara någon, LÄS texten du svarar på.
    Jag har aldrig sagt något om att hajar eller någon annan art ska utrotas, hum möjligen fästingar, utan skrev bara att späckhuggare inte äter människor som någon skrev.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2003 vid 13:19

Ok, sorry, det var svar på Toulas inlägg.

Jo, det är väl det man har kommit fram till att späckhuggare och delfiner har väldigt hög intelligens. Amerikanska militären använder ju till och med delfiner för diverse uppdrag.

Men, det man har kommit fram till på senare år är också att man nu tror sig veta att hajars syn är förträfflig + att dom besitter en ganska hög intelligens. Man har sett tecken på att dom samarbetar när dom jagar, t o m vithajar. Vid seal island vid Sydafrika så brukar vithajarna samarbeta för att fånga sjölejon och säl.

Irie Man

• toula

Medlem
    13 november, 2003 vid 16:16

Mitt inlägg vara bara en vinkling och jag håller med dig till hundra procent, men som jag skrev ovan så gick mitt inlägg bara ut på att ge ett svar utifrån vår individuella aspekt, nämligen att vi alla blir egoister när vi ställs inför valet mellan liv och död. Alla väljer vi vårt eget liv framför hajens trots att en utrotning skulle ge katastrofala följder precis som du skrev.

• surfskutt

Medlem
    13 november, 2003 vid 16:17

Håller fullständigt med dig Irie man, håller själv på med dykning, och är inte alls rädd när man ser hajar undervattnet, men när man däremot ligger i ytan o inte ser vad man har under sig så infinner sig lätt en olustig känsla.
    Däremot är detta absolut inget som försvarar varför man utrotar djur. Tror dock att det är svårt att komma över denna rädsla. Bästa sättet är nog att provocera, dvs. tvinga sig själv att ligga i vattnet o försöka lugna ner sig.

• brutus

Medlem
    13 november, 2003 vid 16:26

Svar till:

Bästa sättet är nog att provocera, dvs. tvinga sig själv att ligga i vattnet o försöka lugna ner sig.

[/ QUOTE ]

eller att provocera fisk smirk.gif
    man börjar med att reta en guldfisk, sen kallar man en gädda ful, o till sist säger man saker om vithajens morsa… blush.gif

ehh, ja e trött… Nu går jag hem… tongue.gif
    /m

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    13 november, 2003 vid 16:34

grin.gif

jag börjar nog med guldfisken grejen..höhö!

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2003 vid 09:57

själv tror jag inte vithajen eller andra
    hajar är faligast i sydafrika.
    Brottslighet samt ett litet otrevligt virus är nog värst.
    Att folk kanske står och dushar med blödande
    fötter i vattenpöl vid offentlig dush vid stränder
    är nog rätt så farligt, men tanke på procenten 40%.

I australien såg jag massor av wsurfare som dushade
    med blödande fötter i utedushar vid stränder.
    Inget att rekommendera alls.

Även snabbmat från shabbiga restauranger
    kräver nog också endel offer.

• moscapoint

Medlem
    14 november, 2003 vid 10:53
  • mattap

Medlem
    14 november, 2003 vid 11:24

“Hajen” på bilden är väl en delfin? Har inte delfiner bakåt riktade fenor, medans hajens går rakt upp i en trekant?

I vilket fall hade jag skitit ner mig totalt och gått ner 7kg!

• surferic

Medlem
    14 november, 2003 vid 11:47

Ser ut som en delfin men lite väl stor va?! grym bild iaf!

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sluta med denna löjliga Hajnoja!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.