-
SLUTA PRYLBÖGA…
… FÖR HELVETE!
Man blir ju alldeles ledsen i ögat. På förstasidan ser man en stackare som har fått lite gul färg på undersidan av brädan (ledsen, men Daft Power, Malun), i Dr Masses tråd läser man om stackaren som kanske inte kan segla kuling för han har bara ett 4.7 och en 110 liters bräda och det går ju inte aaalls. Herregud, har ni alldeles glömt bort vad vindsurfing handlar om??
Prylhysterin blir mer och mer påtaglig för varje år som går. 10 nya brädgenrer skapas för varje ny årskull plankor en tillverkare släpper. Nya tävlingsgrenar, som naturligtvis kräver sin specifika genre. Freestyle och wave, som naturligtvis bara handlar om att ha nyaste årsmodellen och bästa prestandan på grejorna. Proffsen proklammerar ut “90% handlar om utrustningen! Du måste trimma 100% rätt, och absolut bäst är om du köper mitt nylanserade brädmärke!” (Läs t.ex. intervjun med Goya på SurfBlaskan! Herregud, vilken ärkefjolla. Samma med Seeger.) Vad fan är det som håller på att hända?
Har folk alldeles glömt bort tjusningen med vindsurfing? Att bara luta sig ut i full planing och känna den underbara känslan? Att bara… njuta? VI är dom lyckliga som får uppleva detta, VI är dom utvalda, VI är dom som har förmågan, och vad gör vi med den? Sitter på Internet och klagar över att vi måste ta i för att få loss masten när vi riggar ner?
Att ha kul. Det är väl det det handlar om? Krävs verkligen en sprillans ny, odingad, proffsdesignad ärkemegabantusuperutrustning för det? Eller räcker det med ett gammalt 6.0, en halvtaskig freeridebräda, en kuling och förmågan att, utan stroppar eller sele, segla åt ENA hållet? Kommer ihåg den där dagen förra året, planade för första gången, tror aldrig jag haft så kul förr i hela mitt liv, fast jag fick gå tillbaka från Habo Ljung till Lomma 3ggr och var överriggad så jag höll på att dö.
Så vafan killar och tjejer, västlig kuling på torsdag och fredag, tänk på att spotet inte är det viktiga, utrustningen inte är det viktiga och framförallt, låt inte små skitgrejor irritera er till den grad att den förstör upplevelsen. Det är till 95% SEGLAREN det handlar om, och då menar jag inställningen, inte förmågan. Kanske inte för att få ut fetaste tricken, men största njutningen?
Vi ses, vilt skrikande och storskrattande, på vattnet.
Knegarnas KonungEdit: Låter lite som om jag angriper prylmarkanden. Syftade egentligen mer på den attityd som finns att man måste ha dom senaste grejorna och dom måste vara exakt rätt trimmade och i exakt rätt storlek för de aktuella förhållandena för att man överhuvudtaget ska kunna få någonting ut ur ett surftillfälle. Hoppas det framgår någorlunda i alla fall.
Logga in för att svara.