Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SLUTA PRYLBÖGA…

  • henarsson

    Medlem
    13 augusti, 2003 vid 20:58

    håller till fullo med , men ett litet “men ” finns ju alltid.
    Känner väl att ju mer man utför sin sport va det än må vara så blir man mer och mer kräsen ju bättre man blir.
    Visste funkar de gammal prylarna perfekt men man inbillar sig väl att man ska utveckals det lilla extra när man nu köpt nya prylar. jämnför bara vikten nu och då samt att nyare segel klarar man att hålla i betydlig breddare vind spektrum än de äldre.
    Slut pläddringen lyder: så länge man använder utrustningen och inte står på stranden och snackar tycker jag det är helt OK

    respekt !!!!

  • safesurfer

    Medlem
    13 augusti, 2003 vid 23:19

    Vad ska man annars göra när det inte blåser. Att prylböga är ju en hobby man kan ha vid sidan om windsurfing.
    Men för mig är det inte bögigt för endast en kvinna kan ha så fina kurvor som min vågbräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 augusti, 2003 vid 13:39

    själv kan jag förstå de som säger att det är dyrt
    att köpa nya prylar, men kan aldrig hålla med folk
    som säger att det är dyrt att surfa, för dyr sport
    att hålla på med.
    Man kan ju lätt få tag i komplett bräda för 4000kr
    som är mindre än 10 år gammal, ibland tom billigare.
    Har själv en vågutrustning som jag utan
    masten skulle sälja för 2000kr, och har skitroligt
    på den, bättre än inget.

  • mikaels

    Medlem
    20 augusti, 2003 vid 14:16

    En billig hobby är ingen riktig hobby wink.gif, och just shopping är ju den gren av windsurfing jag tidigare varit starkast inom, eller snarare undergrenen prylbögeri. Att diskutera prylar har ju den fördelen att den inte är lika väderberoende som själva surfingen, och om man bara snackar och aldrig köper nåt blir det ju inte så dyrt heller.

    Skämt åsido, det ligger mycket i det du säger, samtidigt som prylarna faktiskt utvecklats en hel del under de senaste åren. På 80-talet bytte jag grejor nästan varje år, men nu kör jag på en Fanatic Gecko från 95 som jag fortfarande inte bemästrar till fullo. jag bytte dock segel från det Sailworks Race jag köpte 95 till ett Simmer Zero5 förra året, och det var en ganska märkbar uppgradering, så om man byter lite mer sällan blir skillönaden desto större.

    I slutänden är det dock timmarna på vattnet som räknas, men med rätt grejor ökar ju chansen att dessa blir många, eller hur?

  • sirjohnirie

    Medlem
    21 augusti, 2003 vid 22:52

    Bra skrivet knegekungen! Men till alla som tycker det är dyrt, glöm inte att det viktigaste av allt är gratis! Ni vet nog vad jag syftar på cool.gif
    Jmfr tex med,
    snowboard/skidor: liftkort en vecka ca 1500:- (EXKL ny ball bra utrustn+varm mundering)
    Wakeboard: 1h soppa ca 400spänn (EXKL sjysst utrustn och båtkostnad på 30000-250000)
    Skate: okej, mkt bra budgetsport men d gör ju så jävla ont crazy.gif
    Vågsurf: samma där, relativt billigt men vafan vi bor ju i svärje..

    Summasummarum: Vindsurfing knäcker grin.gif

    ps. erbjöd mig igår att byta 1h ledigt mot att jobba igen det tredubbelt för halvschysst 7,5 segling på värtan. Gäller det en heldag i fina våg/hopp förhållanden och fullt drag med lillbrädan så är jag beredd att punga ca 500-800 spänn, vart ligger eran smärtgräns? ds.

  • getwet

    Medlem
    22 augusti, 2003 vid 07:14

    Tanken slår mig att det oftast är dom som inga pengar har………..
    Visst skulle väl alla av oss surfare vilja ha nya prylar att gotta oss med och NJUTA av. Och visst är det väl trevligare att segla på nya moderna grejer, det blir ju så mycket mer njutning liksom!
    För att beskriva mina egna erfarenheter så tycker jag inte att det verkar som om surfare håller på med någon slags prylhysteri, däremot vill man få ut mer av sitt surfande istället för att stångas med en utseglad 6.2, svampig bom och på tok för mjuk mast, eller att åka med ständig spinout pga dåliga fenor. I kungdenkneges inlägg påpekade han själv att hans första planing var förra sommaren, snart kommer han kanske själv upptäcka fördelarna med att segla med bättre prylar och uppskatta utvecklingen som gör att VI kan njuta ännu mer………….
    Det är väl ändå prylhysterin som gjort att vi har det materialet vi har idag, och för oss som hållt på ett tag så är det förmodligen ingen som vill byta ut dagens material mot det gamla!

  • robin

    Medlem
    22 augusti, 2003 vid 08:10

    Nog är dagens utrustning bättre, men den gamla hade en del solklara fördelar. Jag höll i somras på att lära min tjej med mitt gamla 4.6 från -89 (förresten, vilken skillnad på Easyrider m.fl. framför gamla nybörjarbrädor!!!) och när vinden plötsligt började öka och öka och öka så var jag tvungen att ta prylarna från henne och sticka ut själv. Det var inte så illa som det låter, hon orkade inte mer och erbjöd mig:-) 310-brädan var inte så rolig, men seglet hade grymt tidig planing!! Med de vindar som bjöds hade jag behövt min 5.4 NR för att plana med min betydligt mer lättplanande bräda än en 17-kilos plastpråm och ändå kunde jag utan att ens skota in ordentligt få ordentlig fart på grejorna.

    Nog för att dagens segel har en lätt känsla och är sköna att segla, för att inte tala om snabba och stabila, men om jag får välja mellan att segla ett dåligt 4.6 och ett bra 5.4 med samma drag så är inte svaret självklart.

    Och har jag då seglat 4.6:an sedan dess? Tyvärr inte, fast jag vet inte riktigt varför… Har inte velat chansa när det har blåst bra.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SLUTA PRYLBÖGA…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.