Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SM i bomkörning och tvärtom

• SM i bomkörning och tvärtom

Publicerad av anonym-anvandare på 20 juni, 2005 vid 15:22

Efter två körningar till Väddö på det i ostkustsammanshang svaga prognosen 7-11 respektive 8-11, vilka bägge ändå resulterade i segling (6.2 respektive 5.5) börjar man fundera lite. Faktum är bomkörningar till Väddö verkar sällsynta.

SM i bomkörning

1. Torö (kustfriktionens mecka)
    2. Ire, gotland (rak väst finns bara inte)
    2. Björkvik (Nämndöfjärden är konstant opålitlig)
    4. Sandviken, Gotland (sorry, älskling)

”Där det blåser som de säger”

1. Väddö
    2. Ekeviken, Gotland
    3. Rivet, Gotland

anonym-anvandare svarade 19 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    20 juni, 2005 vid 17:29

Kan det vara Ulf smile.gif

Sandviken som ofta levererar…not.
    Våren har varit hemsk även på Gotland, i helgen var det mest vind i Fårösund. Race med Bilfärjan är väl också skoj..Jocke laddade stumt mitt framför färjan och publiken jublade smile.gif snart är det midsommar…hoppas.
    hälsar Peter http://www.surfsafarigotland.com

• charlieb

Medlem
    21 juni, 2005 vid 08:51

Kan inte tänka mig att sandviken inte levererar… Alltid bra. Idag har de en fin vind på 8 m/s som kommer att öka under dagen… var är ni?
    Ekeviken Ahh! Fin på nord!

Midsommar med sydliga vindar 10-12 m/s det kommer att bli så fint.

charlie

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2005 vid 10:18

Käre Peter

Är race med fåröfärjan månne en bomkörning ?

Bästa Charlie

Din uppfattning om Sandvikens osviklighet torde vara starkt påverkad av ytterst lokal patriotism och bra sjögräsfenor.

Intressant är att fler inte nappar på att ”dissa” och ”hypa” sina spots. Kanske är bomkörningsfilosofi något för enbart stockholmare som har långt långt till många olika ställen ?

Nog har saken med olika vindriktningar att göra, men säkert också kustfriktion och annat. De som idag spekulerar om segling i stockholmsområdet är nog immuna mot bomkörningar….

Uff

• jonasp

Medlem
    21 juni, 2005 vid 10:48

hm jag har gjort mitt bästa för att hypa erstan! men gett upp: erstaviken e sämst. baggen e ännu sämre. björkvik e rätt dåligt också egentligen. så alla mina hemmaspots suger alltså.

Däremot e ljugarn o sandviken fina ställen men jag har bara seglat där några få gånger o hade tur med vinden.

• charlieb

Medlem
    21 juni, 2005 vid 11:14

Min vän, vi har ju så många och så nära samt att alltid blåser det någonstanns…

Ireviken.
    30 min norr om Visby ligger Ireviken. En stor vik bestående av sand och det är en något snäv vindriktning som får detta ställe att fungera. Helst skall det vara rak väst eller nord. Om det är för platt på så kommer man inte ut då vågorna blir grymma. En mycket vacker plats väl värd ett besök!

Ekeviken.
    Högst uppe på Fårö ligger Ekeviken. Detta är en enormt stor vik bestående av bara sand där man både kan köra plattvatten eller stora vågor, man kan även segla ut bakom brytet om man är osäker på sin kapacitet. Om Ekeviken är vackert är odiskutabelt. Det finns en massa ställen på Fårö men Ekeviken får representera Fårös färger.

Sandviken.
    Ligger på ön östra sida. Bara sand, inte en sten. Längst in i viken är det grunt och små vågor men ju längre ner i viken man kör ju större blir det. Det är fin ordnad sjö och fina vågor. Funkar bäst på sydost till sydväst.

Adre.
    Ligger ca 10 min med bil söder om Sandviken. Ett fint ställe som är mycket bra på ostlig vind där man kliver i bakom ett rev och fina vågor bryter in utanför.

Ljugarn.
    Ljugarn ligger 15 min söder om Adre. De flesta Gotlänningar seglar här om det blåser nordost (och Adre inte funkar). Ljugarn är en känd turiststrand men badisar och surfare lever här i god harmoni. Bara sand, och vackert självklart.

Nisseviken.
    Nisseviken ligger på öns sydvästrasida. Snäll vik bestående av sand och snälla vågor på grunt vatten. Vindriktningen skall vara sydväst.

Tingstädeträsk.
    Sjö på gotlänska heter träsk skall det kanske tilläggas. Tingstädeträsk ligger mitt på ön och fungerar som vårt start ställe på våren då havet är kallt. Här är det plattare än platt på vattnet men vinden är bra då hela ön är platt. Bra ställe att nöta manövrar.

Sedan har vi Tofta Grogarn, Rivet m.m.

Stackars oss…

Charlie som om två timmar befinner sig på Tofta med 5.3 och våg strålande sol.

Charlie

• toka

Medlem
    21 juni, 2005 vid 11:15

Jag vet att det kanske är att häda…men för mig börjar faktiskt Haga park bli bomkörningarnas vinnare!
    Kanske är det för att jag åkt så långt som irritationen växer när man sitter en hel helg i total avsaknad av bris och tittar på det spegelblanka vattnet? Eller också spelar mina förväntningar in eftersom jag alltid sitter och laddar mig själv innan med att det ska vara konstant strålande sol och 10m/s när man väl är där… smirk.gif

Borde bli bättre nästa gång i allafall med tanke på att mina förväntningar nu börjar vara nere på minussidan. Och låta bli att åka dit kan man väl inte göra???!!! tongue.gif

• rasmus_w

Medlem
    21 juni, 2005 vid 16:01

Jag har tillbringat fler julimånader på Öland än jag kan minnas. För det mesta är det stentrist (i alla fall om stugan ligger aningen avsides så man måste köra lite fler kilometer än stockholmare är vana vid för att ta sig till nåt ställe där nåt händer) om det är stiltje och vind under typ två dagar. Tror inte ens Kenneth eller Styret är beredda att rekommendera Haga som surfresmål under juli.

Däremot misstänker jag att vilken annan månad som helst funkar utmärkt eftersom jag inte brukar vara på Öland då. Öwc:s vindstatistik verkar i alla fall peka på det.

Sen är det klart, enstaka år har juli på Öland betytt lågtryck efter lågtryck med kanonfin 4.5-vind, men inte har det varit många såna somrar.

Och så en sak till: Jag har lärt mig att det finns ytterst få ställen i världen dit man kan resa i en vecka och känna sig någorlunda säker på att få vind. Om det finns nåt ställe i vårlden dit man kan åka i en helg och få vind vet jag inte ens, Haga duger i alla fall inte till det. Jag försöker alltid boka minst två veckor av det skälet.

• jester

Medlem
    21 juni, 2005 vid 17:29

Var på Haga i Juli för 2 år sedan. Hade planing varje dag i en vecka. Sen paja ena tån, så det var bara o åka hem

• basse

Medlem
    21 juni, 2005 vid 22:40

Sunningen…..

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juni, 2005 vid 15:48

Finns ingen meterolog bland alla vindsurfare som kan förklara vad som gäller. Vissa spots underleverar ständigt (ex Torö), andra ungefär som väntat(ex Väddö) och en sällsynt kategori tycks ger mer vind än prognos (ex några spots längs Gotlands syd och sydvästkust). Inga av dessa ställen är brisställen, så det är något annat. Läget i förhållande till vindriktning ? , exempelvis tycks sydväst på Gotlands västkust accelera, men samma vindriktning på östkusten äts upp.´

Kom igen någon där ute ! Är det så att alla kan allt om fenshape, men ingen kan något om det mest väsentliga nämligen vind. Har vi helt hål i huvudet om det mest grundläggande ?

Uffe

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juni, 2005 vid 19:51

Vet inte vad ni tjafsar om.
    jag har seglat 26 dagar nu under en månad.
    Idag när det var västligt. (byigt) 5-13m/s
    Så njöt jag av solen och tog igen mig efter gårdagen.
    Då jag vet att med denna prognos som ligger får vi segla hela midsommar.
    Men om ett högtryck pakerar över öster så satsa inte på haga.
    Förra året var Juli bra. Men det var ingen bris.
    Det var ingen sol heller.
    Kenneth som är glad som ett troll

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA