Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Små brädor, sned bakstropp?

• Små brädor, sned bakstropp?

Publicerad av anonym-anvandare på 2 juli, 2001 vid 08:10

Hej!
    Kollar lite på en liten bräda. Den hade sned bakstropp.
    Är detta vanligt? Är det för att dom är så tunna och fenboxen är i vägen?

/Nybörjare på liten bräda

nr-4-2 svarade 23 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2001 vid 09:13

Sned stroppplacering används för att rida på vågor i sideshorevind. För att kunna trycka ned kanten i bottensvängen. Vanligtvis finns det 3 hål, 2 snedställda och ett i mitten.

• nr-4-2

Medlem
    2 juli, 2001 vid 09:14

det är för att du skall kunna benet/kroppen mera framåt när du rider vågor i sidvind. /j

• ola-h

Medlem
    2 juli, 2001 vid 09:17

Den stora anledningen till sned bakstropp är att man skall få bakfoten närmare läkanten för att kunna få bättre tryck i bottensvängen. Fram till för ett par år sedan hade nära nog alla vågbrädor möjlighet at montera bakstroppen snett, men nu har de flesta gått tillbaka till att endast ha rak stropp. Anledningen till detta är i att den nya moderna vågridningsstilen står man brädan mer med framfotan och lägger mycker mer av brädans längd i vattnet. Dessutom har brädorna blivit lite smalare i tailen de senaste åren.

Ola H.

• nr-4-2

Medlem
    2 juli, 2001 vid 10:39

Intressant! Ola du har alltid örnkoll – men även om man försöker ha tyngden mer på frambenet vill jag ha bakstroppen monterad snett för att kunna räcka till att släppa/skota ut tillräckligt när man svänger tillbaks upp mot vågen. Kanske inte när det är klockrena förhållanden med side off vind, men vi lite mer side on förhållanden.

Håller du inte med om det själv?

/j

• dude

Medlem
    3 juli, 2001 vid 18:41

Intressant Ola! Ungefär när skedde den förändringen som du talar om? Har du något exempel på bräda som följer eller inte följer den design-nischen?

Annars tycker jag själv att det vart grymt lätt att sätta duck-jibes med en Seatrend ATV 268 ’96 som har snedställd bakstropp just för att det är lättare att bibehålla trycket på läsidan när jag går bak med vikten på brädan och slänger seglet.

Mvh,

Niklas

• brattberg

Medlem
    4 juli, 2001 vid 06:30

Vaddå, kliver du inte ur stroppen i gippen?

• dude

Medlem
    4 juli, 2001 vid 15:20

jag kliver ur bakre stroppen när jag fått tag på seglet på andra sidan. tycker det är lättaste sättet.

du har säkert sett den klassiska bilden på robbie naish switchstance i fotstropparna på väg ut ur gippen efter en riktig carve jibe – han har alltså inte gått ut ur fotstropparna i gippen, o gör det väl inte förrän han är på väg helt åt andra hållet. ett skönt move tycker jag. kräver hög bom för att hänga i bommen på den på den nya sidan.
    -nicke

• nr-4-2

Medlem
    5 juli, 2001 vid 08:15

Absolut de är skitsköna – sitter som en vattenskidsvängar – Kolla in ‘gummimannen’ Polakow gör massa gippar med fötterna i stropparna switch stance – eller se hans on shore vågridning – man inser att man behöver börja stretcha.

Faktiskt sett många av de som är duktiga på on shore vågridning på pozo kan vrida överkroppen grymt mycket – och ändå behålla kontroll och balans.

/j

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Små brädor, sned bakstropp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.