Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Små bubblor i ytskicktet

• Små bubblor i ytskicktet

Publicerad av joth på 26 juli, 2009 vid 20:23

Jahapp hittade små mini bubblor på ett par ställen på undersidan i ytskiktet på iS87:an från -07. Känns strävt som att man har halkskydd typ. Tar man med nagel på en så kommer man ner till det svarta precis under. Någon som fått liknande. Känns väldigt skumt och det har dykt upp den senaste veckan.

Kör inte långsammare med dom så jag tänkte vänta till slutet på säsongen å fixa till det. Tror inte att det skadar brädan. Kan tilllägga att jag varit dålig på att ta ur brädan ur boardbagen om det skulle påverkat. Men nu är den avskjöld och vilar utanför bagen. Tänker bara stoppa i den när det är dax att surfa.

Någon som vet vad jag kan använda för något att laga det med. Tänkte slipa bort bubblorna och sedan spraya/spakla på nått för att fylla igen porerna som blir och sedan putsa. Vill göra det enkelt och inte får tjockt otympligt lager att slipa ner.

oscar svarade 15 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Knatte

Gäst
    26 juli, 2009 vid 21:18
    joth;561702 wrote:
    Jahapp hittade små mini bubblor på ett par ställen på undersidan i ytskiktet på iS87:an från -07. Känns strävt som att man har halkskydd typ. Tar man med nagel på en så kommer man ner till det svarta precis under. Någon som fått liknande. Känns väldigt skumt och det har dykt upp den senaste veckan.

Kör inte långsammare med dom så jag tänkte vänta till slutet på säsongen å fixa till det. Tror inte att det skadar brädan. Kan tilllägga att jag varit dålig på att ta ur brädan ur boardbagen om det skulle påverkat. Men nu är den avskjöld och vilar utanför bagen. Tänker bara stoppa i den när det är dax att surfa.

Någon som vet vad jag kan använda för något att laga det med. Tänkte slipa bort bubblorna och sedan spraya/spakla på nått för att fylla igen porerna som blir och sedan putsa. Vill göra det enkelt och inte får tjockt otympligt lager att slipa ner.

Kan det inte vara fukt som har kommit in i ytskiktet/lacken där? Låt brädan torka upp och se vad som händer?
    Är bubblorna tomma eller finns det något i dessa?

• kapten-k

Medlem
    26 juli, 2009 vid 21:24

Ta ALLTID ut brädan ur boardbagen när du kommer hem.
    Lägg brädan torrt så försvinner säkert en del av bubblorna.
    Det beror på att lacken inte är helt tät.
    Riktig 2 komponents båtlack bubblar sig inte, så man kan måla med det.

Eller så beror det på att isonic är allergisk mot no-cam segel, då får du ge brädan lite antihistamin och låna nåt gammalt race segel av mig! 🙂

• klang

Medlem
    26 juli, 2009 vid 22:20
    Kapten K;561721 wrote:
    Eller så beror det på att isonic är allergisk mot no-cam segel, då får du ge brädan lite antihistamin och låna nåt gammalt race segel av mig! 🙂

Små bubblor är typiskt tecken på no-cam allergi…

• joth

Medlem
    27 juli, 2009 vid 05:51

Suuuuck … lekmän!

Skrapar man av en bubbla så kan jag inte se något under. Det är bubblor i storlek 0,1-1mm vi talar om. Skall låta brädan ligga o torka ordentligt så får vi se.

Jag hoppas att det är brädan som muterar till en grym speedmaskin. Ni vet med yta som en haj och som simmarnas dräkter. Kan bli riktigt grym när den ömsat skinn färdigt 😉

• oscar

Medlem
    27 juli, 2009 vid 06:31

Som sagt förvaring i board bag KAN vara orsaken.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA