Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Små sprickor?
-
Små sprickor?
Publicerad av baywatch på 10 maj, 2004 vid 17:43Har lite krackuleringar i nosen av min bråda och undrar om man ska åtgärda? Mycket små spricker i själva gelcoaten och som mest kan man se mkt lite till nästa lager.
Vet inte om salt vattnet börjar arbeta sig in i sprickorna och gör att det börjar lossna? Kanske kan man bara låta det vara eller ska man applicera lite epoxy?
borje svarade 20 år, 12 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag har samma problem och vill också ha hjälp. Jag har hört talas om klarlack. Vad är det? Min skada är extremt liten och jag vill inte blaffa på gelcoat på min nya bräda. Vill ha något genomskinligt.
-
pröva först med att suga kraftigt på sprickan, går det att suga fram vatten så bör den lagas direkt efter konstens alla regler, om brädan inte sugit vatten och är mjuk så slipa ner ytan lite och spackla med sprutspackel, slipa jämnt och måla med samma färg som på brädan, vanlig bilack från primexa går bra.
-
Kan inte tänka mig att det läckt in vatten om det bara är små sprickor i lacken… Min bräda är också hyfsat ny och man vill ju inte sabba dess skönhet.
Jag hörde av ngn att man kunde ha flisor stora som femkronor borta av gelcoaten utan att det läckte in. Det är bara som ett skal till de övriga lagren kolfiber mm. så är bara de hela så…
-
hade minimala sprickor i gelcoaten på ena sidan av nosen som jag inte trodde läckte, men det gjorde de kom jag fram till efter ett par månader…illa.
hade även ett par riktigt feta sprickor i railsen i höjd med mastfoten efter att jag kört i ett knä där med full fart så att det klämts fast små bitar neopren i sprickorna. dessa läckte inte, utan det vara bara getcoaten och spaclet som hade spruckit.
kontenta: det är svårt att veta utan att undersöka. Kläm, känn och sug. Prova med att ta bort luftskruven och kontrollera om det känns som om det är mindre motstånd när du suger, är fallet så så har du garanterat en spricka.
-
Håller med.
Min gamla bräda är full med små sprickor i lacken men man får klämma på sprickorna för att känna om det är mjukt.
I så fall är själva kolfiberlagret skadat och det är det som räknas. Det andra är bara färg. -
Små sprickor brukar sällan vara farliga. Gelcoaten är bara ett UV-skydd och till för att göra brädan jämn i ytan.
Testa om sprickorna suger vatten genom att lägga brädan i solen. Efter en stund kan du lägga den i bilen när den står i solen. Det blir riktigt hett. Luftskruven skall vara iskruvad. Om det då inte pyser ur dina sprickor efter någon halvtimma är den tät. Om inte – laga seriöst.
Nu skall du inte ta ut brädan och slänga den i vattnet direkt efter denna behandling! Den är troligen ganska het och luften har expanderat i den. Ta ut den i fria luften och släpp försiktigt på luftskruven och låt den aklimatisera sig innan du drar till skruven och ger dig ut på vattnet. För snabba temperaturväxlingar är inte bra för brädan!Om den är tät och det bara är skador i gelcoaten så finns några alternativ:
1. Skit i det – det är bara estetiskt.
2. Skaffa lite klarlack och spraya/pensla på (finns på båthandeln eller kanske t.o.m. Biltemas fungerar). Testa först på någon liten fläck om lacken fäster bra på gelcoaten och den inte reagerar kemiskt på något sätt.
3. Slipa bort sprickorna och spackla på ny gelcoat. Denna slipar du sedan ner så lagningen inte syns. Köp väldigt fint våtslippapper. Kornstorleken i slutet kan med fördel vara 1000. Starta med 200/400 beroende på hur duktig du varit på att spackla. Avsluta med lite rubbing och vax. Jättefint!/Staffan
-
Jag har samma symtom, jag har funderingar på att stryka superlim i sprickorna.
Nån med erfarenhet??
Logga in för att svara.