-
Smal rätzer för lättvind runt 7 m/s
Jag letar efter en lättvindsslalom av äldre typ, ett spett. Jag tänker mig för vindar runt 7 m/s. Skall uteslutande seglas med ett Point-7 AC-1 7.9.
Blåser det för lite för det så seglar jag formula.Jag seglar på en Sputnik 286, 116 liter, 58 cm bred. -94. 38 cm fena.
http://hitthewave.files.wordpress.com/2011/03/f2-brochure-1994-1.jpgDen är supertrevlig i känslan. Men jag skulle gärna vilja kunna använda en aningens längre fena för att kryssa lite bättre. Jag tänker att nåt som kunde ta 42-44 cm slalomfena som mest kunde vara aningens mer lättplanat och lättkryssat.
Egentligen klagar jag inte alls på planingsegenskaperna, eller kryssegenskaperna, men jag tänkte se om det finns nåt som är aningens bättre men som behåller samma känsla i seglingen.Jag har testat bland annat en ny JP Slalom, och även om den går som ett as så går den så platt, som en gocart nästan, och jag vill mer att det skall kännas som snowboard i lössnö.
Sen gillar jag heller inte för tjocka brädor.
Så jag undrar väl ungefär vilka brädor som var de mest lyckade de sista åren innan slalomplankorna blev bredare?
Är det så enkelt som att det är F2 och Thommen, eller finns det Mistral och annat som går lika bra? Om jag skall rangordna egenskaper (utanför kraven ovan) så är det så här jag prioriterar:
1. Topphastighet i stökigt vatten (halvvind och slör).
2. Kryssegenskaper.
3. Svängvillighet
4. –Är det nån som har en sputnik 290 -95 eller -96 (fanns det senare?) så hojta till. På pappret borde det väl vara en bräda som passar mig?
Logga in för att svara.