Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Smarholmen eller Smalholmen (onsala) vart?
-
Smarholmen eller Smalholmen (onsala) vart?
Publicerad av jalla på 3 oktober, 2005 vid 09:07Träffade några i torkelstorp i lördags som snackade om Smarholmen vid Vallda! Vilka riktningar är det som gäller och vart går man i????
Thanx!anonym-anvandare svarade 19 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jodå, Smarholmen funkar allt fint, särskilt när man inte hinner till Varberg på hösten. Jalla, du körde väl med NP NR 4,2 eller ? Alltid roligt att ha ett ansikte bakom ett nick
Här är en länk till mitt gamla inlägg :
-
Ja men det är jag!!
Är riktigt sugen på testa stället! Bor man i Kungsbacka är det ju bra och nära.
Funkar det även på väst och nordväst eller?
Vi får la hoppas att högtrycket inte blir för långvarigt då hinner man kanske ta sig ditt snart!/Ses
-
Vallda local här oxå…fast färsk! Kör du Marty nytt NP minisegel tillsammans med långhårig med lagad wavescore88 så har jag sett dig när det stormade för några veckor sedan.
Iaf så undrar jag stilla hur man kommer ut till brytet med en vågis??? Knalla över till Onsala sandö och kasta sig ut med grejorna på vinst och förlust? Jag fixar inte att kryssa inifrån smarholmen med en vågis som sjunker…Västra hagen kanske? Fast man ska ju rigga efter vinden ute vid bryten och då blir det marigt att komma ut bakom alla epa-öar???? Bor förresten i Gräppås och ska ut till helgen…Varberg om det blåser bra annars fesåkning i Smarholmen.Mats med Score111/Svartvitt YES/Blågult Simmer OS eller om gudarna är nådiga Illrödorande Fanatic Fly258.
-
Va fan, fesåkning… Blåser det på bra är det ingen fesåkning vid bryten… Men angående ta sig ut är ju lite knivigt. Problemet är att det ofta behövs 5,6 till att ta sig ut och sen räcker 4,7 men som det heter ; hellre överriggad och kung än mesriggad å tung…
-
Det funkar bäst på väst till sydväst. Nordväst är det ju Lerkil som gäller. Du Jalla, om vi glömt av hur fina vågor det var vid onsala sidan nästa gång får du gärna påminna oss så vi inte ligger och kör sjögräsrally igen
-
Hoho… Jag har träffat en 3-barnsfar med gamla grejor och en långhårig snubbe från Lerkil med wavescore och Crossover. Är någon av dem du eller är det du om gett den långhårige Crossoverseglet i present?
Fesåkning=stora brädan bara för att kunna ta sig ut. Vill inte göra några högre hopp med den tyvärr. Det är dessutom lite läbbigt att vara själv där ute. Det går ju stora vågor redan vid 10 m/s och om något pajjar så är ju Onsala sandö en ganska hård landning s.a.s…
Jag flyttade hit i jul och har hunnit med tre repor i Smarholmen, en i Åsa och en i Varberg. Hoppas stenhårt på helgen som är min första på tre helger som jag kan komma ut…
-
Handen på hjärtat marty, hur många gånger har inte du o jag legat inne i viken o önskat att virkesholmarna låg på nått helt annat ställe… Är det för mycket syd så få man ju kryssa tills det ligger centimetertjockt med “handflator” i viken. För övrigt kan jag intyga att det går bra att simma in med all bråte, har gjort det själv.(både i full storm o när vinden dött).
“Den långhåriga med den lagade mistralen” -
Tjena Christian!
Minnet uppdaterat! Jag har precis kommit hem från Smarholmen…fiskade krabbor med dottern och det var faktiskt en snubbe ute och körde. Han som har en stor AHD eller nå’t med segel på 8m2 och brukar gå ut från Västra Hagen. Inte direkt upphetsande men kul att se för lilltjejen..
Mats -
Haha, Fiska krabbor är underskattat.
Var inte du o plåtade för inte så länge sedan, då det blåste typ 24m/s eller nått?
Fick du något bra kort på revet isf???
Kunde ju va nått o lägga ut här isf, så är det ju upp till var o en och bedömma om det är värt att kryssa ut… -
Jo jag fick något skott på revet men har inte framkallat filmen ännu. Det såg stort och rent ut! Långa fina ganska långsamma brytande vågor. Vi kanske skulle köra ut grejorna med jetski…någon som har??? Det blev inte mycket fotat pga att det var så mycket vatten i luften som satte igen objektivet…Hoppas vi ses på vattnet till helgen om det blåser!
Mats -
För att slippa kryssa ut undrar jag om det inte går att gå i vid tössevägen? (se bild)
Ni Locals kanske vet -
Hej Jalla
Skulle kanske funka, problemet är väl att det längst ner på vägen är en bom, som dessutom är låst ( ! ). Man skulle kunna dumpa grejorna vid bommen och sen parkera längre upp. Det är ju kanske 100m att gå från bommen.
Problemet om man går i vid “vanliga” stället är väl egentligen att det är lite trångt innan man kommer ur viken. Väl utanför den är det inga problem att ta höjd, då är det långa repor. Jag skulle kunna tänka mig att det är lättare att gå i vid södra viken om det är ssv eller sv. Då kommer man snabbare ut till det öppna ytorna och kan höjda mer.
I värsta fall får vi ta min båt ut och lägga den precis vid ön jämte bryten så riggar vi på gräsplätten där… Jag och långöra har faktiskt funderat på det…
Om ni är sugna på att köra i helgen så kan jag redan nu berätta att det kommer blåsa en fin jämn sydvästvind runt 14m/s, jag är nämligen inte hemma…
-
Ser ut att blåsa rätt på söndag!
Kanske vi ses vid revet!!
Logga in för att svara.