Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Småskador i mastfickan

• Småskador i mastfickan

Publicerad av pure på 13 juli, 2007 vid 07:48

Två ggr har jag nu slängt i brädan från betong trallen vid fiskebäck och då oxå missat faktumet att efter brädan så kommer det 4 meter mast med segel på.. Tyget i mastfickan känns ju rätt stabiltmen antar att det blir känsligare när det är spänt.

Men till frågan: vart kan man laga små hål i mastfickan runt gbg och vad ligger det på i pris ungefär.. Eller skall man skita i o laga det och hoppas på att det inte blir större?

Knatte svarade 17 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • pure

Medlem
    13 juli, 2007 vid 08:08

Hittade lite info vart man kan laga den när jag använde “sök” funktionen 🙂 .. men det hade varit intressant och veta vad man bör betala för en sån liten lagning

• bwss-bg

Medlem
    13 juli, 2007 vid 10:35

Små revor i mastfickan lagas med fördel på egen hand med platt vaxad tandtråd. Efter att ha sytt ihop revan lägger man ett tunnt skikt LiquiSole-lim över sömmen och en liten bit ut på mastfickan. Funkar klockrent!
    http://www.orust-kajak.se/produkter/liquisol.html
    2003 körde jag masttoppen igenom mitt Naish Session under riggning på Torö och det blev ca:3-4 cm reva. Lagade hålet på ovanstående sätt och än så länge finns inga tecken på att det skulle gå sönder igen.
    /Benny

• pure

Medlem
    13 juli, 2007 vid 10:38

@BWSS BG 396879 wrote:

Små revor i mastfickan lagas med fördel på egen hand med platt vaxad tandtråd. Efter att ha sytt ihop revan lägger man ett tunnt skikt LiquiSole-lim över sömmen och en liten bit ut på mastfickan. Funkar klockrent!
    2003 körde jag masttoppen igenom mitt Naish Session under riggning på Torö och det blev ca:3-4 cm reva. Lagade hålet på ovanstående sätt och än så länge finns inga tecken på att det skulle gå sönder igen.
    /Benny

Tack för tipset.. det ska jag testa

• pure

Medlem
    22 juli, 2007 vid 19:15

@BWSS BG 396879 wrote:

/Benny

Tack för tipset igen. Jag testade och laga mastfickan på det sättet du skrev och det ser ju iaf ut som om det skall hålla. Hittade tyvärr ingen platt tandtråd så jag tog vanlig men hoppas att det funkar ändå.

• bwss-bg

Medlem
    22 juli, 2007 vid 19:56

Det är förmodligen inte så nödvändigt med platt tandtråd, men det körde jag med och det har som sagt hållit i många år nu.
    Ser ut som om du lyckats bra med lagningen och dessutom dokumenterat det hela på bild, kanske något för Steffo att spara på något bra ställe?
    /Benny

• _frippe_

Medlem
    22 juli, 2007 vid 20:17

Jag har lagat en mastficka med mycket bra resultat genom att limma på en bit av en gammal segelpåse över revan med Liquisole. Lägg gärna något tungt på under torkningen/härdningen men se till att ha något i mastfickan bara så att du inte limmar ihop den…

• Knatte

Gäst
    23 juli, 2007 vid 06:35

@BWSS BG 399314 wrote:

Det är förmodligen inte så nödvändigt med platt tandtråd, men det körde jag med och det har som sagt hållit i många år nu.
    Ser ut som om du lyckats bra med lagningen och dessutom dokumenterat det hela på bild, kanske något för Steffo att spara på något bra ställe?
    /Benny

Det finns väl tips/trix lagningstråden fortfarande väl ??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Småskador i mastfickan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.