-
SMHI – KULINGVARNING – min story
OK, jag ska lägga fram dom fakta jag samlat på mig om SMHI fenomenet…. KULINGVARNING…
Det har gått en del rykten om detta och några av teorierna är följande.
För 10 år sedan hade SMHI bättre prognoser.. D.v.s mindre bomkörningar.. Man utfärdade helt enkelt kulingvarning om risken för detta förelåg och rent matematisk skulle väl det innebära … Risken för kulingvarning > 50%. Kanske var det så ma jobbade på SMHI vilket resulterade i bättre .. eller snarare bättre träffprocent på kulingvarningen… Sedan skall det ha funnits en eller två tillfälllen under 80-90 talet där SMHI låtit bli att utfärda en kulingvarning p.g.a att risken var mindre än 50%. Som i roulett och andra spel vet alla som spelat (torska) sina slantar att ibland vinner/förlorar man även fast risken/chansen är mindre än 50%. På roulett bordet innebär det förlust av pengar men en “otippad tillfällig storm” kan och ska tydligen ha inneburit förlust av liv… trist.. Och SMHI ska efter kritik ha ändrat “modellen” till att varna för kuling VID RISK…. Frågan är då… Vad innebär risk för kuling… Tittar man metreologisk är det så att området örskär-söderarm är gigantiskt vädermässigt. Vem har inte pratat med någon i telefon som bott 1000meter bort som säger att solen skiner medans det regnar utanför ens egan fönster…. Vädret är LOKALT… Vinden kanske lite mindre lokalt än sol/regn men….
Vems är felet… Svaret är precis som när det gäller pengar/aktier/produkter/surfpriser o.s.v …. Marknadens…Eller specifikt i detta fall Aftonbladet/Expressen/Sveriges Radio/TV1/TV2/TV3 inte SMHI’s….
Ingen skulle orka med 50 minter stockholms skärgårdsväder.. Och förmodligen skulle det bli ganska dyra prognoser 🙂
TV3 kör ca 25 sek. väder och täcke då hela sverige..
“Imorgon blir det ganska varm och blåsigt i Stockholm, resten av Sverige får molnigt”….Skulle någon åka till Torö på den prognosen ??? Nej!
Nu kommer frågan… Ni diskuterar ju ungefär denna prognosbild…
“Imorgon blir det blåsigt på västkusten”Visst, ni bor på västkusten så alltså är det väl bara att packa prytlarna, ställa väckarklockan och köra????
För att förtydliga … en kort historia ifrån 2000…
Jag och surfslusken kollar av prognoserna (TV1, sidan 408, samt p1 prognosen på radio” och konstaterar, WOW 10-15 nordlig… Och som surfslusken har uppäckt… Det tar MINST 1-2 timmar innan man når någon form av kustremsa med vågor i stockholm (Han bor nu i V-berg). Vi jobbar och kommer iväg sent och stannar vid näsbypark (ja va fan skulle vi dit och göra ????). Ingen vind???? Men va fan… 10-15 sa dom ju…. Vi surar i 20 minuter innan jag arbetat upp tillräklig frustration att ringa självaste SMHI och fråga hur det står till med prognoserna…
Man kopplar mig till självaste Svante Andersson, chef, marina sektionen SMHI.. MYCKET TREVLIG SNUBBE… Han förklarar ett och annat om väderet….
Vem hade hört talas om kustfriktion?? Kustfriktion är hur pass bra vinden når land, och då speciellt vid sidvind… Sedan spelar vindriktningen stor roll.. Det finns en termenologi för detta som jag glömt men sydlig vind har en större tendens att hålla sig nere vid landnivå och ge jämmnare vindar medans nordlig tenderar att bli byig… Byig vind är egentligen “jämn”.. Bara det att den ibland lyfter upp och går i en högre “bana”.. Jaja .. Kustfriktionen är tydligen stor vid just Torö vilket gör att det tenderar att bli extra många bomkörningar dit…
En annan viktig aspekt för prognosmakeriet är antal mätpunketer per km.. SMHI hade tidigare om jag inte missminner mig 5 km / mätpunkt… Med mätpunkt menar jag att man räknar fram energin på just den punkten vilket sedan omräknas till vindstyrka.. Nu har tydligen SMHI utökat datakraften och gått ner på kanske 1 km per mätpunkt. Vilket ger bättre “specialprognoser”.
Vad är specialprognoser undrade jag.. Bland annat större båtar(skepp) som skall in i Stockhoms trånga farvatten köper dessa i parti och minut av SMHI. Ett expempel kan vara att man ska in på ett trångt ställe och behöver räkna in vinden för att inte köra på land. Dom ringer då SMHI och talar om att man om 3 timmar ska in på en viss geoposition och SMHI kan då men MYCKET STOR SANNOLIKHET tala om vad det skall blåsa… Det är för att vädret är lokalt…
För dom som fortfarande läser..
Tillbaka till historien…
Jag skällde ut starkars Svante innan han hann började sin lektion i konsten att förutse vädret..
Han erböd sig att bjuda på en specialprognos… Det tog ca 5 minuter… Han undrade om vi kunde tänka oss att köra 15 mil… Ganska skeptiska sa vi ja… Han såg att det skulle öka ifrån 7-8 m/s till ca 14 vid svartklubbensfyr om ca 2 timmar.. Ungefär den tid det tar att köra dit..
Vi hoppade in i bilen .. Körde upp till svartklubben… När vi kom fram knackade vi på vid lotsen och bad han kolla vindmätaren…. 14 m/s… Och han berättade att det precis hade ökat markant från ca 8-9….
Vad vill jag nu med detta långa inlägg förutom att ta rekord i längst inlägg…
Jo. Vi skulle ha en tjänst där alla som var intresserade pytsade in pengar till dessa specialprognoser… Det skulle löna sig rejält…
Ex. 15 pers som bomkör till Torö en vardag.. Kanske har 3-4 stycken tagit ledigt… Totalt 8 kör egna bilar. Snittsträcka kanske runt 12 lågt räknat fram och tillbaka… bara bensinpengarna blir 960 räknat på 10/liter. Tar man hänsyn till en massa andra parameterar..ledig dag från jobbet, slit på bilen och FRÄMST på surfpsyket… Då är 500pix inga pengar… Sedan inser jag att det blir svårt att få till betalningsbiten… En person abbonerar på tjänsten och meddlera.. kanske på konfen att det ska blåsa och så vad det kört…
Jaja… Jag hatar fortfarande också SMHI!!!!!!!!!!!!!
Nu börjar ju iofs foreca och DMI med att specificera med pilar och grejor men enligt SMHI har bara delar av båtwebbens vindmodell saker som kustfriktion inlaggt…
Man jobbar tydligen med en uppdaterad båtwebb som ska komma inom kanske 1 år där hela sveriges kustfriktion skall finnas med och med tätare mätpunkter kanske vi äntligen slipper dessa BOMKÖRNIINGAR…. men bara kanske
Tack för visat intresse 🙂
Logga in för att svara.