Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › SMHI – KULINGVARNING – min story
-
Svar till:
Jag är också med som prenumerant om man hittar lika bra prognosmakare som den Frippe pratade med.
Irie Man
[/ QUOTE ]
De finns, men allt som är bra är oftast inte gratis. I det här fallet typ 30 spänn i minuten, på ett ungefär för att vara exakt. Om det är flera som delar på en prognos är det ju fantastiskt billigt. Varför inte kombinera med SurfNet, det var en lysande idé.
–S
-
Jag ska försöka komma i kontakt med SurfNet-mannen, to be continued…
–S
-
Tjenare,
Frippe75, har du tid o lust o kolla om Svante Andersson kan leverera dessa högkvalitativa prognoser i nån digital version, email, nån url, ptja va vet jag, så har surfnet.se infrastrukturen för att sprida dessa till många surfare via sms eller email.
Jag har även en infrastruktur för att ta betalt, på så sätt skulle man kunna dela en kostnad på t e x de 188 medlemmar som idag prenumererar på information i stockholmsgruppen.
Surfnet.se tar gärna affärsrisken!
Hoppas frugan inte läser det här 🙂Ring gärna, 070 881 39 32.
Mvh,
Jan Gifvars
surfnet.se -
Kul att Herr Gifvars är med på banan. Det här kan bli hur bra som helst.
–S
-
Jag undrar om SMHI är lika entusiastiska för idén att sälja en prognos och surfnet vidarbefordrar den till flera hundra personer? Kan det finnas något upphovsrättsligt i en prognos?
/Håkan Pettersson
-
Om man ringer 0900-101 70 70 kan man då få en “specialprognos” tex vid Lidköping där jag surfar?. Är “specialprognoserna” verkligen så exakta och kan man få info om vind vart som helst i sverige?
-
Hej surfnet 🙂
Jag ska absolut kolla upp detta. Och JA dom är ju till för bl.a båtar som skall in i trånga “sund” eller farleder och dom får ju pronos för ett speciell gps koordinat vid given tidpunkt…. Kruxet är nog att det är relativt kort tidsspan från det att prognosen utfärdas till den gäller.. Kanske runt 5 timmar om den skall hålla med stor sannolikhet…
Hur som helst kul att folk är intresserade….
Och jag ser inte heller något problem att sprida informationen. Aftonbladet köper ju prognoser som do publicerar i tidningen… Och jag misstänker att dom har fler läsare än vad surfnet har medlemmar????
Ett problem blir ju att komma överens om när och för vilket område man ska ta en pognos för…
En ide ifrån min sida är att medlemmarna går in och väljer ett önskat surfspot för morgondagen när den generella prognosen ser bra ut… Sedan köps en prognos in för ex. Torö om > 10 medlemmar är intresserade…
Risken är kanske att man missar dagar som det kommer att blåsa som tidningar och annat missat… Fast dom ligger ju alltid i underkant så det borde inte vara något problem…
Andra förslag???
-
Mycket bra ide!
Det borde kunna fungera utan att allt för mycket infrastruktur måste till.
Sen kan man ju jobba vidare på en mer automatiserad lösning samtidigt.
Vore grymt att få till något till hösten (eller hur Janne ).
Mvh Calle -
Absolut.
Jag Svenne o Frippe har börjat surra om det här, jag ska ringa SMHI under veckan o träffa Svenne.
Jag rapporterar status här mellan varven.
Självklart är det tveksamt att skicka vidare till flera surfare medans SMHI bara får betlat för en. Men å andra sidan vet jag inte i vilken grad SMHI är affärsdrivande eller public service. Det borde gå att komma överens.
Fortsätt önska i den här tråden hur Ni skulle vilja ha upplägget. Jag misstänker dock att det är SMHI’s infrastruktur som kommer att lägga ribban för vilken funktionalitet man kan erbjuda oss. Larm då prognoserna överstiger 8 m/s kan ju vara kul… o s v.Mvh,
-
det här verkar juh bli det bästa som hänt svensk vindsurfing sen brädorna kom ner under 10 kg! Väntar med spänning!
-
Svar till:
Absolut.
Självklart är det tveksamt att skicka vidare till flera surfare medans SMHI bara får betlat för en. Men å andra sidan vet jag inte i vilken grad SMHI är affärsdrivande eller public service. Det borde gå att komma överens.
[/ QUOTE ]
Jag tror fortfarande inte att det är några problem att “sprida” prognosen… Jag tycker inte att surfnet är en vinstdrivande affärsverksamhet utan snarare tar surfnet betalt för att täcka kostnader???
Frågan är om SMHI kan ta emot beställningar på prognoser via mail och om detta kan faktureras i klumpar eller att man har något form av konto som dom debiterar…
Mitt önskemål om hur det borde se ut på surfnet är följande.
Kanske kan man få rabatt på prognoserna om man köper in “i parti och minut”… Ja det blåer iofs inte så ofta… 400/prognos kanske??
Antingen har man en “fixed” tariff på 50pix/surfare och när 8 stycken (400 kronor) har valt samma sufspot så går ett mail iväg till SMHI med en beställning. Kanske kan dom maila prognosen och det blir full automatic…
När fler än 8 surfare ansluter till samma surfspot går debiteringen ner till motvarande 400/antal surfare. prognosen skickas via mail/sms till betalande.. Sedan går det kanske inte att undgå att folk kommer att “snika” och dela på en 50-lapp… Risken är att det inte blir någon prognos.
Man kanske också kan välja ett maxtak för hur mycket en prognos får kosta ex. 50 kronor som startdebitering och sedan gå upp till 100 kronor om det inte blir tillräckligt…
Bäst vore att ha en karta den liknande ytspänning och ha fördefineriade spots. Sedan en lista över dom spots som favoriter inför morgondagen alt. samma dag.
Jag tror att vi kommer att se massa sköna funktioner framöver om det blir något av detta.
Sedan är det bra att kontrollera kvaliteten genom att folk återrapporterar under en tid…
Logga in för att svara.