Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SMHI’s specialprognoser – statusrapport

• SMHI’s specialprognoser – statusrapport

Publicerad av gifvars på 23 juni, 2005 vid 11:10

(Angåend tidigare tråd om specialprognoser startad av Frippe75. SMHI’s specialprognos är en toksäker, detta har bevisats av bl a Frippe75, prognos för ett strandavsnitt 2-5 timmar framåt.)

Tjena,

Har snackat med SMHI-Svante, angående specialprognoser, lite kort kan jag säga att de inte har några
    tekniska förutsättningar just idag att automatisera tjänsten, men det lät inte omöjligt att få en
    larmlösning framöver, eller liknande.
    Vi kom dock överens om en liten provperiod under Augusti/Sep/Oktober som
    går ut på följande;
    Vi enas om fem stycken spots i sthlmsområdet som vi skickar till SMHI i något kartformat. En snubbe/a är ansvarig för en spot, eller flera.
    När denne spotansvarige anser att det finns möjligheter att segla på denna spot, säg att “aftonbladetprognosen” säger 6-11 m/s vid denna spots bästa vindriktning, så ringar han SMHI och tar ut en prognos.
    Spotansvarig får identifiera sig på nåt sätt, typ… mitt skonummer eller så.
    När han fått prognosen skickar han den till en specialgrupp hos surfnet.se.
    SMHI’s faktura skickas till surfnet.se och surfnet.se tar betalt på samma sätt som sker nu med smstrafiken.
    Dock kommer nog även email att debiteras medlemmar.
    Synpunkter!

Spots; Fituna, Torö, Norrtälje, Björkvik, Matsväg Väddö?
    Vilka vill vara spotansvariga?
    2 polare kan ju få en spot så de kan täcka upp för varandra vid eventuella bortfall.
    Jag vill inte på något sätt diskriminera övriga landet utan hoppas att testet faller väl ut och att vi kan automatisera tjänsten i högre utsträckning framöver. Och då gällande hela svea rike.
    Men f-n, på västkusten tittar ni väl bara ut genom fönstret? 😉

Mvh,
    Jan Gifvars
    http://www.surfnet.se

guppy svarade 19 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    23 juni, 2005 vid 11:16

Jag skulle kunna tänka mig vara spot ansvarig för Norrtälje.

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2005 vid 11:54

Vem tar ansvar för om du ansvarar för Norrtälje-spottet? Inte jag iaf. tongue.gif

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    23 juni, 2005 vid 11:57

inte jag heller wink.gif

• lars_k

Medlem
    23 juni, 2005 vid 12:37

Jag misstänkte det.

• guppy

Medlem
    23 juni, 2005 vid 18:02

Sa han nåt om vad en sådan prognos kostar?

• gifvars

Medlem
    23 juni, 2005 vid 18:07

Tjena,
    Näeee, jag måste oxå berätta för honom att jag tänkt sprida informationen till flera, jag vet inte hur de ser på den saken.
    Jag återkommer…

• fjant

Medlem
    23 juni, 2005 vid 19:01

Mycket intressant!!! Brorsan (Feg) och jag kan nog mycket väl tänka oss att ansvara för en spot, varför inte Torö!?!?

Kul att nån tar tag i såna här grejjer!!!

/Fjant

• brickan

Medlem
    23 juni, 2005 vid 20:30

Svar till:

Tjena,
    Näeee, jag måste oxå berätta för honom att jag tänkt sprida informationen till flera, jag vet inte hur de ser på den saken.
    Jag återkommer…

[/ QUOTE ]

Du behöver inte sprida samma information det kan ju inte vara förbjudet att tala om för fler att det kommer blåsa som fan när man har köpt en rapport.

• gurra1978

Medlem
    23 juni, 2005 vid 20:35

När vi väl håller på att diskutera detta med smhi. Kan man inte köpa ett abonnemang på båtvädret plus och lägga ut login + lösen på konfen så kan alla använda det. Så kan man sätta in 1 kr på någons konto som från början köpte det eller nåt. Det borde ju funka. Jag kan tom ställa upp med 10 kr smirk.gif

• ola_p

Medlem
    23 juni, 2005 vid 20:48

Jag tror det är så att kontot på båtvädret plus kan användas för att köpa massa annat.. Kanske anledningen till att det inte är någon som delat med sig.. tongue.gif

• guppy

Medlem
    27 juni, 2005 vid 21:20

Svar till:

Tjena,
    Jag återkommer…

[/ QUOTE ]

Jag menade om du vet vad det kostar för er som grupp att få ut en sån prognos som det var tal om. Vi i Göteborg kanske är intresserade av ett liknande upplägg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing SMHI’s specialprognoser – statusrapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.