Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Snabb segelbåt

• tbsurf

Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:52

är du oseriös då som inte har gps? 😀

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:02

@tbsurf 362308 wrote:

är du oseriös då som inte har gps? 😀

Absolut. Det är den teoretiske fysikern i mig som tycker speed är intressant, inte vindsurfaren. Och det vet du väl att teoretikern inte vill testa själv utan han vill att experimentalisterna ska göra det jobbet åt honom.

Men som sagt: Alla speedare behöver en GPS. Alla vindsurfare behöver en pulsmätare.

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:13

Och förresten, nu har alla påpekat att speed minsann är ansträngande, men är det nån som verkligen påstått att vad jag sa faktiskt var fel? Får ni alltså MINDRE effektiv speedseglingstid än tvåmiljardersbåtarna?

• jester

Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:25

Vindsurfare har lättare att svänga o få till speedruns i snabbare takt, men vi belastar samtidigt kroppen mycket hårdare. Det som är otroligt är att den här båten gjort 47 knop i löjligt stökigt vatten. Det är ju en enorm fördel att kunna åka fort under sådana förhållanden.

Dock har vi möjlighet att köra på små smala kanaler, vilket dom stora monstren itne ens får plats i…

Och störst fördel av alla har kitarna som kan köra på så otroligt grunt vatten.

• Oregistrerade

Gäst
    28 januari, 2007 vid 12:32

@Rasmus_W 362312 wrote:

Och förresten, nu har alla påpekat att speed minsann är ansträngande, men är det nån som verkligen påstått att vad jag sa faktiskt var fel? Får ni alltså MINDRE effektiv speedseglingstid än tvåmiljardersbåtarna?

Nu har inte jag varit involverad från början, men hade inte båten en potentiell Crusingfart runt 50-60 knop? vad har då tid på vattnet med detta att göra, båten går ju snabbare även om den inte får lika mycket tid på vattnet (om nu detta stämmer). Alltså kan man dra en tämligen enkelslutsats av detta: att tid på vattnet inte är avgörande. För att dra en parallell med hastighetsrekord för bilar på land, världens snabbaste bil (tänker på dom där j-ävla flygplansbildarna man kör i öknen :)) har man ju inte kört speciellt många repor med..ändå så har den hastighetsrekord..kan det hända att det har med tekniken att göra, snarare än tiden? Min volvo kommer aldrig komma upp i dom farterna oavsätt hur mycket jag kör med den…hmmm..du verkar vara lite för teoretisk ibland att du inte ser sammanhang i det hela.

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:46

@Oregistrerade 362318 wrote:

Nu har inte jag varit involverad från början, men hade inte båten en potentiell Crusingfart runt 50-60 knop? vad har då tid på vattnet med detta att göra, båten går ju snabbare även om den inte får lika mycket tid på vattnet (om nu detta stämmer). Alltså kan man dra en tämligen enkelslutsats av detta: att tid på vattnet inte är avgörande. För att dra en parallell med hastighetsrekord för bilar på land, världens snabbaste bil (tänker på dom där j-ävla flygplansbildarna man kör i öknen :)) har man ju inte kört speciellt många repor med..ändå så har den hastighetsrekord..kan det hända att det har med tekniken att göra, snarare än tiden? Min volvo kommer aldrig komma upp i dom farterna oavsätt hur mycket jag kör med den…hmmm..du verkar vara lite för teoretisk ibland att du inte ser sammanhang i det hela.

Jag läste bara innantill på monofoilsajten. Båtens konstruktörer hävdade själva att de hade en fördel jämfört med andra “speedbåtar” för att båten kunde gippa och slå och därmed kunde få mer effektiv tid på vattnet. De ansåg själva att det skulle krävas en del övning för att verkligen kunna få upp båten i höga hastigheter och att effektiv seglingstid faktiskt var viktigt.

Jag tycker jämförelsen med bilar haltar en aning eftersom alla segelbåtar är beroende av någotsånär lämpliga vindförhållanden för att seglas fort och de infinner sig inte på beställning, medan Bonneville Salt flats däremot alltid ligger där det ligger. Eventuellt behövs lite formalia för att få köra där, men det är inte så att stället inte finns under vissa dagar. Och likväl, om du eller jag satte oss i nån av de där bilarna skulle det nog inte bli några fartrekord. Skillnaden är väl att man inte behöver “rekordbilen” för att öva snabbkörning. Speedbåtarnas besättning behöver sin speedbåt för att öva. Vindsurfare kanske behöver sitt speedkit för att träna speed men i det här fallet låter jag expertisen avgöra om så är fallet. Jag vet rätt lite som speedträning och vet inte om man kan få användbar träning på t.ex. ett kit som man vet maxar runt 25 knop.

• Oregistrerade

Gäst
    28 januari, 2007 vid 12:47

@emilvikingstrand 362198 wrote:

för mycket segel uppe = båten lutar mer vilket i sin tur ger minder segelyta och mer motstånd i vattnet.

så funkar det.

Nu är ju det här en trimaran! Så lutningen är ju marginell. Snarare så gräver läskrovet ner sig, saker går sönder samt att risken för en volt blir större då man är riktigt överriggad.

Så funkar det.

//Messersmith

• rasmus_w

Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:51

@Oregistrerade 362322 wrote:

Nu är ju det här en trimaran! Så lutningen är ju marginell. Snarare så gräver läskrovet ner sig, saker går sönder samt att risken för en volt blir större då man är riktigt överriggad.

Så funkar det.

//Messersmith

Nu var väl vitsen med just den här trimaranen att alla skroven hade planande bottenformer så de inte skulle gräva ner sig när de tog i vattnet.

• levieux

Medlem
    28 januari, 2007 vid 13:12

Hydroptere har utvecklats under många år. Båten har kraschat otroligt ofta och det är bara nu den börjar funka någorlunda. Tydligen är målet är att bygga en som klarar att segla världens runt.

• oaxen

Medlem
    28 januari, 2007 vid 14:30

Har seglat lite med pulsmätare i år.

13/1 speedade jag (på “motionsnivå”) och satte ett PB på 33.4 knop 2s. Jag hade 97% av maxpuls och snittade 81% av maxpuls. I snittet ligger några längre viloperioden så egentligen ligger snittet högre.
    Vanligtvis ligger jag närmre 90% i snitt, snarare än mot 80%.
    Min vilopuls ligger för tillfället på 55, mot 52 när jag är tränad. Genomgicj en titthålsoperation i början av december.

• Oregistrerade

Gäst
    29 januari, 2007 vid 20:17

Vilka farter kommer kiteare upp i?

• fredrik-ygge

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:53

@Oregistrerade 362557 wrote:

Vilka farter kommer kiteare upp i?

Sanslösa!

http://50knots.xs4all.nl/gps-kitesurfing/gps.asp?mnu=rankings&smnu=2sec&val=&uid=

• rasmus_w

Medlem
    30 januari, 2007 vid 12:23

@Oåxen 362343 wrote:

Har seglat lite med pulsmätare i år.

13/1 speedade jag (på “motionsnivå”) och satte ett PB på 33.4 knop 2s. Jag hade 97% av maxpuls och snittade 81% av maxpuls. I snittet ligger några längre viloperioden så egentligen ligger snittet högre.

Där ser man! Då är en kvart en rätt rimlig tid man kan tänkas orka hålla på. Eventuellt kan vissa elitidrottare orka ligga på den nivån i närmare en timme, men så gör de inget annat än tränar.

• oaxen

Medlem
    30 januari, 2007 vid 13:09

@Rasmus_W 362641 wrote:

Där ser man! Då är en kvart en rätt rimlig tid man kan tänkas orka hålla på. Eventuellt kan vissa elitidrottare orka ligga på den nivån i närmare en timme, men så gör de inget annat än tränar.

Nja! Snittet är taget på en session med vilopauser som varade 80 minuter totalt.

Så 15 minuter låter lite.

• rasmus_w

Medlem
    30 januari, 2007 vid 13:56

@Oåxen 362653 wrote:

Nja! Snittet är taget på en session med vilopauser som varade 80 minuter totalt.

Så 15 minuter låter lite.

Det känns för den delen rimligt, jag får ta och formulera om mig. Det är snarare så att det handlar om den totala tiden du ligger över 90. I det fallet är nog en kvart ungefär vad som är normalt att man pallar. Mellan 80 och 90 % klarar man väl att ligga i totalt runt 1-2 timmar om man är vältränad.

Sen ska väl sägas att det är rätt rejält ohälsosamt att ligga över 90 % av max.

Och kul att fler än jag använder pulsmätare! Kan mitt tjat ha haft effekt månntro? 🙂 Pulsmätaren är utan tvekan en av mina favoritleksaker.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Snabb segelbåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.