Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Snabb stjärnbräda —-Isonic 87
-
Tarifa är ett intressant speed ställe men ganska knepigt då det hela tiden var brytande
1,5metres dyning samt små chopp som man fick hålla koll på och köra runt.
Fick en dag med vind på 8-14 sekundmeter seglade 6,6 och körde Is87an med 30cm Techart.
Byigt kan man lugnt påstå att det var bra drag i mellan åt och inget nästa repa.
Fick en repa på 38,6 men i övrigt så låg det mellan 33 och 37.
Inga locals seglade dom tyckte det blåste för lite utan drog ner till Casa de Porro
Där vinden ökar lite för att köra slalom och freestyle.
I går tryckte Levante på med Stadig vind på 40knop och upp till 60 i byarna.
Var tidigt på plats vid strippen för att möta upp med Kevin local speedjunki mycket trevlig Engelsman.
När jag kom fram sitter Kevin och väntar i bilen han förklara att han tänker inte köra för än vinden har lagt sig.
Då jag ska resa hem kl 1700 och ska kör 20mil så kan jag bara köra fram till 12,30.
Riggar det minsta jag hade med 5,1 (Hade behövt min4,3a som låg på posten hemma).
Bara att bära ned grejerna till vattnet är en kraftansträngning.
Jag inser att det här kommer bli tufft efter 10 försök att bar komma upp på brädan är jag färdig att ge upp men tjurig Norrlänning som man är så ska det gå.
Lyckas komma upp på brädan och iväg har svårt att se vart jag ska då sand och spray från dyningen gör det svårt att hålla blicken framåt.
Tok axar ned längs strippen och då pang känns som jag blev överkörd av ett godståg.
Kommer upp ur vattnet konstaterar att jag är hel förutom totalt mörbultad.
Försöker vattenstarta upptäcker att det saknas ca 40 cm av bommen där hängselelinorna suttit.
Vad göra dumpa rigg och paddla in lyckas i alla fall att simma in med allt de 30meter som krävs för att få botten känning (tack för den dyningen som slängde upp allt på stranden).
Kevin kommer till undsättning hjälper mig att plocka ihop bitarna och en lång promenad tillbaka väntar.
Kollade på GPSen den visar på 37.6 och det känns när man kraschar i dom farterna.
Kevin bara garvar och fäller någon kommentar om No guts No…
Det visar sig att Världscup tävlingen i Kite som skulle ha kört i gång nere i Casa de Porro är inställd det blåste för mycket!!!
Föresten brädan är grym 87an kan varmt rekommenderas. Seglade eller vad man nu ska kalla det 50an när jag kraschade.
En sak är säker det blir fler vändor till Tarifa i år men då på Prognos.
Ha det gött så syns vi på vattnet.
Mvh
MickeÖ SWE-707 -
Grymt kul läsning.
En fråga…var befinner sig den stackars 5.1:an?Mvh Speedjanne (Karpathos om 4 veckor)
-
Spännande. Du fick dumpa hela riggen, alltså? Eller lyckades du simma in med prylarna?
(I vågsammanhang brukar man vid haverier försöka rigga ned i vattnet, lägga sig på prylarna och sedan paddla, men det är ju en bedömningsfråga huruvida tiden det tar att göra detta kommer göra att man kommer för långt ut för att sedan orka paddla in.)
-
@Ola H. 395040 wrote:
Spännande. Du fick dumpa hela riggen, alltså? Eller lyckades du simma in med prylarna?
(I vågsammanhang brukar man vid haverier försöka rigga ned i vattnet, lägga sig på prylarna och sedan paddla, men det är ju en bedömningsfråga huruvida tiden det tar att göra detta kommer göra att man kommer för långt ut för att sedan orka paddla in.)
Jag lyckades få iland prylarna med hjälp av dyning och simmandes så 5,1an är hel och ren men bommen är bara skräp.:smile:
Mvh
MickeÖ-SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.se -
@Ola H. 395040 wrote:
(I vågsammanhang brukar man vid haverier försöka rigga ned i vattnet, lägga sig på prylarna och sedan paddla, men det är ju en bedömningsfråga huruvida tiden det tar att göra detta kommer göra att man kommer för långt ut för att sedan orka paddla in.)
Funkar verkligen det? När jag tänker på den metoden så ser jag mest framför mig hur pryl efter pryl far iväg och i värsta fall blir man liggande i vattnet utan nåt att flyta på. Jag har hört talas om en kille som försökte sig på att rigga ner, på Roxen, och det slutade inte bra. Han började med att koppla loss seglet från mastfoten med resultat att seglet sjönk. Han hade tur och klamrade sig fast vid brädan men en bräda utan rigg sticker lätt iväg, hade han tappat taget om den så hade han nog inte fått fatt på den igen.
Min taktik har alltid varit att ju mer grejorna sitter ihop, desto bättre. Ett segel som är någorlunda riggat funkar som ett drivankare och hindrar brädan från att sticka iväg, och så har man mer grejor att hålla i. Fast jag har aldrig råkat ut för något rejält haveri. Fenan gick av på min vågis för nåt år sen men det räknas inte, det är inga större problem att segla utan fena, mer än att man tappar höjd som fan.
-
@tobhed 395033 wrote:
He-he, snyggt jobbat Micke.
Vad det din första tur på is50an?Tack.
Nej jag har kört is50an vid ett par gånger tidigare men oftast så är det ju så att det blåser för lite jag är ganska säker på att 87an är snabbare under 15/16ms den är nog lättare att få ut max ur. Och 38,6 är ju ok tycker jag.
Hoppas du är rehabiliterad snart så du får komma ut och köra.:smile:
Har du fått Techart fenorna?
Ha det gott.
MickeÖ SWE 707 -
@Rasmus_W 395071 wrote:
Funkar verkligen det? När jag tänker på den metoden så ser jag mest framför mig hur pryl efter pryl far iväg och i värsta fall blir man liggande i vattnet utan nåt att flyta på. Jag har hört talas om en kille som försökte sig på att rigga ner, på Roxen, och det slutade inte bra. Han började med att koppla loss seglet från mastfoten med resultat att seglet sjönk. Han hade tur och klamrade sig fast vid brädan men en bräda utan rigg sticker lätt iväg, hade han tappat taget om den så hade han nog inte fått fatt på den igen.
Min taktik har alltid varit att ju mer grejorna sitter ihop, desto bättre. Ett segel som är någorlunda riggat funkar som ett drivankare och hindrar brädan från att sticka iväg, och så har man mer grejor att hålla i. Fast jag har aldrig råkat ut för något rejält haveri. Fenan gick av på min vågis för nåt år sen men det räknas inte, det är inga större problem att segla utan fena, mer än att man tappar höjd som fan.
Med lite motström och/eller rejäl motvind kommer men helt enkelt inte inåt om prylarna sitter ihop (om man nu inte har turen att bli spolad in) och då kan alternativen vara att rigga ned eller dumpa riggen. På plattvatten bör det vara en barnlek att rigga ned, men givetvis krävs viss eftertanke. Man kan ju t ex inte släppa brädan lös hipp som happ. Jag har riggat ned i rätt stora brytande vågor (>3m), och det var lite jobbigt men gick bra till slut. Under “arbetet” band jag bommen i fotstroppen, mastförlängaren fick sitta kvar i brädan. Svårast var att få ur den brutna masten ur seglet samt att sedan lyckas rulla ihop seglet eftersom man blev tokspolad vad 12:e sekund.
Att inte rigga ned var i det fallet uteslutet eftersom jag drogs utåt med en ström rätt snabbt. Tog väl ca 30 minuter att få ordning på prylarna. På plattvatten börde det gå på 5 minuter
Logga in för att svara.