Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)
-
Snabba gamla segel? (5 nya tejpningar i seglet)
carl-r svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 27 Svar
-
Knatte
Gäst30 augusti, 2008 vid 12:28@Carl R 495314 wrote:
Om du gillar att köra grejerna så är det ju bara att behålla dem och skaffa en gps istället. 😉
Nåväl, tillbaka till ursprungliga frågan; nog måste det finnas fler riktigt snabba segel än NP World Cup Slalom-serien fram tills 2000?
Klart det finns !
Du har ju NP VX, VX-LTD, RX, RX2 alla i rakt nedstigande led från MKIV. VX var årsmodell -95 och de andra är efterföljande årsmodeller.
Sedan startade ju RS-serien som fortfarande finns som RS6Du hade ju några riktigt snabba Arrows segel some race, Thomahawk, Hawk mm.
Simmer hade ju sina SC* -segel upp till 5, Sedan hette de väl race eller prorace eller Pro-am??
Har ägt flera av de seglerna och speciellt Arrows Thomahawk gillade jag skarpt.. Omöjligt att rigga, men gick snabbt….http://www.knatteproduktion.se/Knatte_produktion/Filmer/Knatte_realspeed_headcam_oldversion.avi
-
Ehm… Blir man överriggade snabbare eller inte med dessa race segel? Borde ju vara profilstabilare och inte vika sig lika lätt… men å andra sidan så flexar dem ju inte alls lika mycket som bl.a. mitt zeroseven gör :/…
När mitt zeroseven (som går på fel mast…) blir överriggad så viker sig seglet och det är ett helvete att hålla riggen still. Den vill bara dööö.
Dvs, zeroseven eller mk3 segel. Vilket klarar mäst vind?
Knatte, roligt film ! Blev taggad på att dra ut med mina slalom prylar nästa gång!
-
Knatte
Gäst30 augusti, 2008 vid 14:22@Tim.Eriksson 495360 wrote:
Ehm… Blir man överriggade snabbare eller inte med dessa race segel? Borde ju vara profilstabilare och inte vika sig lika lätt… men å andra sidan så flexar dem ju inte alls lika mycket som bl.a. mitt zeroseven gör :/…
När mitt zeroseven (som går på fel mast…) blir överriggad så viker sig seglet och det är ett helvete att hålla riggen still. Den vill bara dööö.
Dvs, zeroseven eller mk3 segel. Vilket klarar mäst vind?
Knatte, roligt film ! Blev taggad på att dra ut med mina slalom prylar nästa gång!
Ett MK3 borde tåla mest vind, då du har cambers där och detta är gjort för att segla överriggad.
Men samtidigt är ju ett zero seven ett slalomsegel också och av mycket modernare snitt?? Men jag tippar på MK3 som stabilaste seglet..:smile:Men moderna racesegel flexar väl ordentligt om du bara riggar på rätt mast..
-
Knatte: Du glömde VX2 samt VX3 som kom efter VX LTD 😀 . Nu vet jag inte hur mycket vind ett Zero7 tål men ett av mina favvosegel var just MkIII i storlek 6.5, har för mig att det var den enda segelstorlek jag använde en hel säsong, 5.8 förblev iaf oanvänt, 5.0 likaså…Skulle gissa att att MkIII 6.5 tål uppemot ca 15m/s i “topparna” om man vågar…
-
Gött.. då blir det att testa någon gång:)
Mitt Zero-seven flexar sönder vid överriggning …På tok för mjuk mast 😀Men framförallt är det nog piloten som avgör… Å jag har just fått mitt körkort 😮
-
Knatte
Gäst30 augusti, 2008 vid 14:50@kinetic 495374 wrote:
Knatte: Du glömde VX2 samt VX3 som kom efter VX LTD 😀 . Nu vet jag inte hur mycket vind ett Zero7 tål men ett av mina favvosegel var just MkIII i storlek 6.5, har för mig att det var den enda segelstorlek jag använde en hel säsong, 5.8 förblev iaf oanvänt, 5.0 likaså…Skulle gissa att att MkIII 6.5 tål uppemot ca 15m/s i “topparna” om man vågar…
Ha,ha :blush: Visste väl att det var något jag hade glömt… Orkade inte ta fram de gamla katalogerna…
-
@Knatte 495352 wrote:
Klart det finns !
Du har ju NP VX, VX-LTD, RX, RX2 alla i rakt nedstigande led från MKIV. VX var årsmodell -95 och de andra är efterföljande årsmodeller.
Sedan startade ju RS-serien som fortfarande finns som RS6Du hade ju några riktigt snabba Arrows segel some race, Thomahawk, Hawk mm.
Simmer hade ju sina SC* -segel upp till 5, Sedan hette de väl race eller prorace eller Pro-am??
Har ägt flera av de seglerna och speciellt Arrows Thomahawk gillade jag skarpt.. Omöjligt att rigga, men gick snabbt….Ja, men vilka var riktigt bra menar jag? De där med extramasten vid toppen (VX?) tycker jag mig ha läst lite kritik om. Eller var alla NP slalom riktigt bra?
Efter 94 så försvann väl mer eller mindre speed tills 10 år senare? Då kanske seglen var mer anpassade efter att vara startsnabba slalomsegel än toppfart?
Jag kan egentligen inte ett smack om det där. Jag bara gissar. 🙂
Hursomhelst, funderingen var mest om det fanns några riktiga guldkorn ibland slalomlinjerna. Alla segeltillverkare säger ju själva att seglen är/var skitbra, men de som har haft dem kan ju tycka annorlunda. Arrowsseglen är noterade!SC5 har jag ju ett, fast jättestort. Det gillar jag, men jag tycker camberna känns lite fattiga jämfört med np’s trivsamma rullcambers. Man kanske kan flytta med dem till nästa när den dagen blir eller?
Stort tack för tipsen! 🙂
-
@Jester 495322 wrote:
Det finns det säkert, men varför? Begagnade rejs-prylar har ju en tendens att sjunka ganska rejält i pris. Speciellt som det nog är ganska svårt att få tag i master som passar dom riktigt gamla seglen osv..
Tja, några anledningar kan vara att det är billigt som fn. Att man inte behöver vara särskilt rädd att man sabbar nåt dyrt när man kör. Att det känns skönt att inte behöva ha det nyaste hela tiden. Lite som en ratbike för banracing, det duger liksom för ändamålet.
-
Knatte
Gäst30 augusti, 2008 vid 19:42@Carl R 495410 wrote:
Ja, men vilka var riktigt bra menar jag? De där med extramasten vid toppen (VX?) tycker jag mig ha läst lite kritik om. Eller var alla NP slalom riktigt bra?
Efter 94 så försvann väl mer eller mindre speed tills 10 år senare? Då kanske seglen var mer anpassade efter att vara startsnabba slalomsegel än toppfart?
Jag kan egentligen inte ett smack om det där. Jag bara gissar. 🙂
Hursomhelst, funderingen var mest om det fanns några riktiga guldkorn ibland slalomlinjerna. Alla segeltillverkare säger ju själva att seglen är/var skitbra, men de som har haft dem kan ju tycka annorlunda. Arrowsseglen är noterade!SC5 har jag ju ett, fast jättestort. Det gillar jag, men jag tycker camberna känns lite fattiga jämfört med np’s trivsamma rullcambers. Man kanske kan flytta med dem till nästa när den dagen blir eller?
Stort tack för tipsen! 🙂
Alla racesegel från NP var bra, utan möjligtvis Z1,RX1 och RX2 som inte fick så bra kritik. De hade även sheartip topp och inte så smarta i all lägen…
Efter RX2 så bytte NP designer och de blev RS efter Robert Stoj som var den nya designern..
Race/slalom inom PWA höll väl på fram till 2000/2001, då formulan kom. Efter detta så blev seglerna kanske inte lika snabba..
Så alla toppmodeller från Simmer/NP/Arrows enligt mitt förra inlägg var bra grejer.
Problemet är nog att hitta några segel som finns kvar och i bra skick väl??Jag hade nog försökt satsa på några tidiga RS-segel som borde finnas kvar och skapligt bra skick kanske??:smile:
Har du kollat på denna sidan?? http://www.neilpryde.com/archive/archive/boardsails-archive.html
-
Carl R;495415 wrote:Tja, några anledningar kan vara att det är billigt som fn. Att man inte behöver vara särskilt rädd att man sabbar nåt dyrt när man kör. Att det känns skönt att inte behöva ha det nyaste hela tiden. Lite som en ratbike för banracing, det duger liksom för ändamålet.
Det jag menar är att du får ett segel som bara är 3-4 år gammal för en bråkdel av inköpspriset. Är ju inte kul o missa timmarna på vattnet om ett gammalt 90-tals segel fladdrar sönder.. Men visst, jag förstår hur du tänker. Speciellt om man ör på en tajt budget.
-
@Knatte 495417 wrote:
Alla racesegel från NP var bra, utan möjligtvis Z1,RX1 och RX2 som inte fick så bra kritik. De hade även sheartip topp och inte så smarta i all lägen…
Efter RX2 så bytte NP designer och de blev RS efter Robert Stoj som var den nya designern..
Race/slalom inom PWA höll väl på fram till 2000/2001, då formulan kom. Efter detta så blev seglerna kanske inte lika snabba..
Så alla toppmodeller från Simmer/NP/Arrows enligt mitt förra inlägg var bra grejer.
Problemet är nog att hitta några segel som finns kvar och i bra skick väl??Jag hade nog försökt satsa på några tidiga RS-segel som borde finnas kvar och skapligt bra skick kanske??:smile:
Har du kollat på denna sidan?? http://www.neilpryde.com/archive/archive/boardsails-archive.html
Mille gracie! Den sidan hade jag glömt, f*n vad schysst!! 🙂
Logga in för att svara.