Visst har man provat det. Dessutom har man provat kolfibersegel. Fördelen med ett twistande segel är bland annat att det kan kompensera för begränsningar i människans styrka, kroppstyngd och sånt. I en stel farkost kan det fixas med barlast, aerodynamiska hjälpmedel etc.
Sen finns en annan faktor: vinden. Det är en sak att ha prylar som i teorin är extremt snabba och en annan att ha dem framme när väl rekordvinden kommer. Det där har visat sig massor av gånger. Finian Maynard var ute och seglade med ett kolfibersegel en dag men när vinden avtog så bytte han till standardprylar. Då kom rekordvinden och han satte rekord. Macquarie Innovation har enligt uppgift väntat på rekordvind sen 2001.
Fred Haywoods segel var inte fullt av stag vad jag minns. Det var ett ganska ordinärt genomlattat segel (vilket inte var så vanligt 1983) men det var riggat på en vingmast. Dessutom hade han en extra hängselelina som gick upp i masttoppen. Enligt somliga så var det hängselen som var Haywoods verkliga trumfkort. Det var inte det minsta nytt med hängsele men han var den förste som använde den som vi gör idag: för att kunna hålla större segel snarare än för att slippa bli trött i armarna.
Vingmasten var däremot ett stickspår i historien. Dyr och oflexibel och när de första camberseglen kom väldigt passé. Neil Pryde hade tänkt börja sälja vingmaster till vanligt folk men det visade sig inte vara genomförbart. Det kan säkert hända att nån börjar göra vingmaster eller skumvingar igen, men då kommer de nog se rätt annorlunda ut mot vad de gjorde på 80-talet.