Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbare vattenstart

• klang

Medlem
    21 april, 2007 vid 19:08

Man ska simma så lite som möjligt, det tar musten ur en och när man väl kommit rätt med grejorna så orkar man knappt ta sig upp.

Jag brukar alltid kolla på seglet hur det ligger i vattnet, och oavsett vilket håll jag skall på så plocka jag upp seglet först med minsta möjliga anstränging. När jag sedan har seglet ur vattnet är det rätt enkelt att flippa det. Om brädan är på fel håll så är det enkelt att fixa med benen så länge man har seglet i luften.

På bild 1 skulle jag simma seglet 60 grader åt höger och sedan lyfta det ur vattnet, efter det roterar jag brädan om jag skall på andra hållet. Bild 2 är samma sak, men 60 grader åt vänster.

Ett knep som jag tycker är viktigast är att man inte skall ta i så förbannat när seglet ska ur vattnet, satsa istället på att långsamt och försiktig lyfta det och få vinden att göra jobbet. Annars ligger man under ytan under hela processen. Om man har en lång bräda kan man även lägga upp seglet (bommen) på akten och låta brädan långsamt lyfta…

Lycka till med träningen!

/Robert

• Oregistrerade

Gäst
    21 april, 2007 vid 19:12

@Bjornen 378205 wrote:

Jag övade vattenstarter idag och jag märkte att fenan hindrar avdriften när jag har seglet uppe ur vattnet så att brädan hamnar på fel sida om mig. Hur gör ni då ? tar ni i bakersta stoppen och drar brädan rätt eller ? Bifogar en bild på vad jag menar. Armarna skall greppa under seglet ej som jag skissade och färdriktningen är som brädan ligger. Hoppas att ni förstår vad jag menar

bara ta ett simtag runt brädan (klättra ut lite och håll riggen i masten med en hand och lyft den över brädan samtidigt som du simmar några tag)

• calle_b

Medlem
    21 april, 2007 vid 19:13

Hmm. Det där har hänt mig med nån gång. Så fort du fått upp seglet så det flyger så kan du släppa bakhanden, och på så sätt lirka med brädan på vilket sätt du vill. För att hindra avdrift o liknande, ha mindre tryck i seglet, dvs skota mindre när du flugigt riggen. Kanske…

Ha d gott

• bjornen

Medlem
    21 april, 2007 vid 19:15

Jag börjar med “rätt” position men med hjälp av vinden och att jag inte är kvick nog så driver jag med vinden och brädan hamnar då fel. Skissen visar seglets position från början. Pilen visar vindriktningen

• jps

Medlem
    21 april, 2007 vid 19:32

Var det inte lite kallt att öva vattenstarter idag?

• bjornen

Medlem
    21 april, 2007 vid 19:35

@JPS 378226 wrote:

Var det inte lite kallt att öva vattenstarter idag?

Faktiskt inte, jag skaffat nya skor och handskar så det var fina fisken 😀 Å så var det ett jävla simmande. PUST

• Oregistrerade

Gäst
    21 april, 2007 vid 19:58

@Bjornen 378222 wrote:

Jag börjar med “rätt” position men med hjälp av vinden och att jag inte är kvick nog så driver jag med vinden och brädan hamnar då fel. Skissen visar seglets position från början. Pilen visar vindriktningen

Ok, problemt uppstår nog för att du inte är så snabb, medan du håller på att fiffla, håll så lite som möjligt i bommen, håll istället i masten med en hand lite lätt och låt seglet orientera sig fritt efter hur vinden vill så kommer du inte röra dig så mycket, när du har händerna på bommen vill gärna allt börja röra och vrida sig, som man måste kompensera lite. jag tror jag håller typ i masten och sen precis när jag vill upp så greppar jag bara bommen och går upp, som ett moment

• nlc

Medlem
    21 april, 2007 vid 20:02

@Bjornen 378227 wrote:

Faktiskt inte, jag skaffat nya skor och handskar så det var fina fisken 😀 Å så var det ett jävla simmande. PUST

That’s the spirit ! Alltid lika trevligt att simma med bräda och segel 🙂

• marden

Medlem
    21 april, 2007 vid 21:02

@Bjornen 378205 wrote:

Jag övade vattenstarter idag och jag märkte att fenan hindrar avdriften när jag har seglet uppe ur vattnet så att brädan hamnar på fel sida om mig.

fattar inte riktigt vad du menar
    hur kan du hammna på fel sida brädan?dras du över den eller runt bakom
    man kan väl dra i bakstroppen om man är på fel sida
    sen måste du kliva upp med ett ben i taget ha kvar ett ben i vattnet som dragg/broms o ha nosen lite mer upp mot vinden

• bjornen

Medlem
    21 april, 2007 vid 21:30

@Mården 378243 wrote:

fattar inte riktigt vad du menar
    hur kan du hammna på fel sida brädan?dras du över den eller runt bakom
    man kan väl dra i bakstroppen om man är på fel sida
    sen måste du kliva upp med ett ben i taget ha kvar ett ben i vattnet som dragg/broms o ha nosen lite mer upp mot vinden

Jag dras inte över brädan utan när jag har fått upp seglet som jag ska. Brädan ligger som den ska och jag håller i bommen med båda händerna. När jag sedan sparkar med bena och har tänkt lägga upp bakre foten så glider jag med seglet så att jag har akter rakt mot mig i stället för strax nedanför i vindriktningen. Det jag undrar är om jag bara ska lägga ned seglet och börja om från början eller om ni har något annat knep ? Svårt att förklara detta.

//Björn

• marden

Medlem
    21 april, 2007 vid 21:47

kanske skotar in för tidigt så seglet börjar dra dig framåt innan du fått upp en fot
    lika svårt att förklara från detta håll

• fastforward

Medlem
    22 april, 2007 vid 10:32

Men hur lyckas du få seglet neråt i vind från brädan? Väntar man 10 sekunder så har ju brädan drivit nedanför seglet (pga att brädan fångar vind). Eller har jag missuppfattat hela bilden?

• calle_b

Medlem
    22 april, 2007 vid 13:33

Japp, mindre drag i seglet precis när du fått upp riggen hur vattnet. Prova även att börja med brädan pekandes mot vinden lite mer, faktiskt ganska mycket mer. Ytterliggare ett sätt att minska draget i seglet i första stadiet, samt ha lite mer kontroll. Skotar du in i “kryss-vattenstarts”-läget så händer inte så mkt, dvs brädan tar inte fart. Det som istället händer är att du lyfts upp.

Ju mer det blåser desto mer upp mot vinden pekar brädan för min del. För att “falla av” och få mer drag uppåt drar jag masten mot nosen på brädan och skotar in. Det verkar som om du skotar in när masten är vinklat bakåt och brädan vill kanske både gå upp i vind och segla ifrån dig.

Efter lite tänkande…
    /calle

• bjornen

Medlem
    22 april, 2007 vid 13:46

@Calle_B 378328 wrote:

Japp, mindre drag i seglet precis när du fått upp riggen hur vattnet. Prova även att börja med brädan pekandes mot vinden lite mer, faktiskt ganska mycket mer. Ytterliggare ett sätt att minska draget i seglet i första stadiet, samt ha lite mer kontroll. Skotar du in i “kryss-vattenstarts”-läget så händer inte så mkt, dvs brädan tar inte fart. Det som istället händer är att du lyfts upp.

Ju mer det blåser desto mer upp mot vinden pekar brädan för min del. För att “falla av” och få mer drag uppåt drar jag masten mot nosen på brädan och skotar in. Det verkar som om du skotar in när masten är vinklat bakåt och brädan vill kanske både gå upp i vind och segla ifrån dig.

Efter lite tänkande…
    /calle

Tack för tipset, det verkar kunna vara lösningen ! Idag har jag brädan liggandes nästan på halvvind vilket mao är fel. Nästa gång blir det att vinkla nosen högre i vind.

//Björn

• blabussen

Medlem
    22 april, 2007 vid 14:30

jag brukar ofta trycka in brädan under seglet innan jag börjar vattenstarten, dvs segledelen under bomslutet lägger jag på brädan. Då kommer jag inte så långt från brädan så jag måste plaska med fötterna när jag väl låter vinden lyfta seglet. Det kan vara frustrerande att både hålla upp seglet och försöka vattentrampa sig närmre brädan.. då brukar nosen vrida upp mot vinden och de blir kanske istället enklare att kliva på nosen clew first :tongue:

Brädan under seglet, nosen mot vinden och låt sedan vinden lyfta seglet så att du kommer in under. Lägg upp en fot (jag kör med bakre) på brädan, skota in lite och tryck fram masten så ploppar du enkelt upp. Desto mer det blåser desto längre bak på brädan kliver jag upp, blåser det mycket sätter jag alltid i bakre foten i stroppen innan jag släpper på vind i seglet.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbare vattenstart

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.