• mjersen

Medlem
    8 april, 2010 vid 20:39

kortare linor: snabbare styrning, lägre vindregister..
    längre linor: tvärtom.

• hildingdude

Medlem
    8 april, 2010 vid 20:42

kortar du linorna blir det som att växla ner en bil…

• sourra

Medlem
    8 april, 2010 vid 20:58

Längre linor gör att du får längre tid på dig att rätta till misstag också innan kiten går för högt eller lågt.

Jag säger: Korta linor (20 meter eller mindre) för aktiv vågkörning där du måste svänga kiten mycket och långa linor (24-27) för alla andra situationer. Det finns extensions att köpa till så satsa på en 20m-bom och komplettera med extensions. Funkar superbt.

• proddan

Medlem
    8 april, 2010 vid 21:17
    sourra;605409 wrote:
    Längre linor gör att du får längre tid på dig att rätta till misstag också innan kiten går för högt eller lågt.

Jag säger: Korta linor (20 meter eller mindre) för aktiv vågkörning där du måste svänga kiten mycket och långa linor (24-27) för alla andra situationer. Det finns extensions att köpa till så satsa på en 20m-bom och komplettera med extensions. Funkar superbt.

Oki fick med extension linor med mina nobile kites , kändes som ”vanligt” med 24m. Hur är det med +20knop bara rigga upp nian med 20m eller köra med 24 ?
    beror det helt på hur på man kör eller?

• sourra

Medlem
    8 april, 2010 vid 21:38

Vissa säger att man kan hålla kiten i hårdare vindar med kortare linor men jag har inte upplevt det själv. Jag brukar ta en mindre kite i hårdare vindar 🙂

• yann

Medlem
    8 april, 2010 vid 21:52

Det är snickesnack att man kan hålla en kite i hårdare vindar med kortare linor. Det blåser ju marginellt mycket mer på 24m än på 20m. Dessutom är det ju isf bara att hålla ner draken en bit. Å andra sidan kan det ju faktiskt ge lite mer kraft med längre linor även fall man håller draken still då den ju är på lite högre höjd. Inget jag har märkt någon jätteskillnad på.

Kortare linor ger en kortare ”swing” när man behöver boosta lite extra kraft genom att essa draken genom fönstret och därför mindre kraft. Om man misstänker att man kommer att vara underriggad så bör man ju inte dessutom välja kortare linor.

• skotten

Medlem
    9 april, 2010 vid 11:16

short lines = waves
    long lines = 4m/s in flatwater

• pjoter

Medlem
    9 april, 2010 vid 19:06

kör på standardlängd.
    Tycker inte det händer något revolutionerande när man kortar ner linor, iaf inte i positiv bemärkelse. Kört lite med linor ner till 15m och det som mest händer är att du krymper vindregistret eftersom du får svårare att sina kiten ordentligt för att ge fart. sjukt störigt i vågor när man ibland behöver boosta iväg från ett bryt. En modern kite har sånt fett vindregister så klarar du inte å hålla den är det verkligen dags att byta stl istället.
    Å vill man snabba upp kiten har man köpt en för slö kite å då e de bättre å sälja den billigt till nån nybörjare å skaffa sig en riktig hårdrockskite istället. 😉

• petting_4

Medlem
    10 april, 2010 vid 07:13

Snabbare, sp. i loopar tyckte jag det var gooare med korta o lättare bomtryck. Dock kanske aningen sämre vindrange.

• skanepaul

Medlem
    10 april, 2010 vid 07:23

Vad kör Ruben på för längd när han megaloopar?

• stebe

Medlem
    10 april, 2010 vid 09:00

Lenten vet ej. Men Aaron kör 22m. Lite kortare linor är gött när man loopar så kajten lättare hinner runt för att dämpa i landningen, men kortare linor gör det o andra sidan besvärligare att parkera draken där man vill ha den.

Sen sällar jag mig till skaran som tycker att kortare linor inte gör att man kan köra i mer vind. Dock tycker jag lättvindsegenskaperna blir sämre eftersom ”sinuskurvorna” blir mindre. Märks väldigt väl om man kör med löjligt korta linor typ 15m.

• skotten

Medlem
    10 april, 2010 vid 11:50

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=UmXCbQWAPOE&feature=fvw”]YouTube- Psycho Kiteloop[/ame]

do it

• pjoter

Medlem
    10 april, 2010 vid 14:50
    stebe;605648 wrote:
    Lenten vet ej. Men Aaron kör 22m. Lite kortare linor är gött när man loopar så kajten lättare hinner runt för att dämpa i landningen,

Hinner inte kiten runt är den för slö eller så e man ute i för lite vind. 😉

Medlem
    10 april, 2010 vid 17:16

Har kört med dubbla linlängd några gånger i brist på annat att göra när det har varit förnedringssurf=) Det är löjligt lite kraftskillnad mellan 22m och 44m.

• petting_4

Medlem
    12 april, 2010 vid 14:45

Ju kortare linor desto mindre riggyta behövs 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA