Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Snabbsvängande kite med lågt bomtryck, finns det?
-
Snabbsvängande kite med lågt bomtryck, finns det?
Publicerad av simonm på 7 augusti, 2008 vid 08:55Hej,
Jag funderar på att uppgradera ifrån mina Ozone Instinct ifrån 2006. Dessa har väldigt lågt bomtryck, vilket jag behöver eftersom jag har/lätt får lite problem med ena handen/underarmen. Dock är de även ganska långsamma, vilket inte alltid är så kul, så därför är jag lite fundersam till att byta upp till Instinct Sport II (2008) då de kanske inte är så mycket snabbare.Vad finns det för andra alternativ med mycket lågt bomtryck?
Hur mycker snabbare är Insticts sport II än Instinct?
/Simon
molle73 svarade 16 år, 3 månader sedan 30 Medlemmar · 80 Svar -
80 Svar
-
Instinct Sport från förra året var den med minst bomtryck men samtidigt har de samma bridle som i år som gör den snabbare i svängarna.
I år är det lite mer bomtryck än förra året och jag tycker det är alldeles lagom nu. Kommer inte ihåg exakt hur mkt bomtryck det var i Instinct 2006 men jag skule tippa på att det är ungefär samma som i år. Den är iaf mycket snabbare. Var bor du? Är du i gbg-trakterna får du gärna testa mina. Edge har ju lättare bomtryck än Sport så om du tycker att det är för mkt i Sport kanske Edge kan passa.
-
Jag kör Instinct Edge II, 11 å 7. Väldigt lågt bomtryck men ändå bra feedback. Den är väldigt snabbsvängd och snabb genom fönstret tack vare en riktigt tunn leading edge (årets fetaure)
Är du ute efter en kite som är snabb med lågt bomtryck så ska du absolut prova den. Du kan prova mina om du är i trakten.
nic
-
Waroon 2008 är snabb och har lågt bomtryck, lågt men inte så lågt som EdgeII. Personligen tyckte jag det var för lite bomtryck i EdgeII och då har jag ändå haft problem med tennisarmbåge och alltid förespråkat ett lätt bomtryck. Jag tyckte det var alldeles för lite feedback i Edge II:an men som sagt, smaken är som baken. Är lågt bomtryck ditt prio så har EdgeII:an riktigt lågt sådant, har nog inte kört kites med lägre.
-
Jag har en Royal Era 12 -08 som är riktigt snabb och rapp för att vara en 12:a. Bomtrycket är försumbart tycker jag. Jag har kört ett antal C-kites, Takoon Nova 1 och 2 12m, Best Waroo -07 11, Naish Boxer SLE 12 och har även testat Ozone Light och Edge tidigare. Royalen är nog den kite genom alla år och oavsett storlek som jag har varit mest nöjd med (i god tävlan med Naish Boxer SLE 9 förra året) och den första 12:a som jag verkligen tycker är kul att köra. I jämförelse med exempelvis Naish Boxer SLE 12 som ibland kallas snabb så är Era fanimej dubbelt så rapp.
-
Gott, tack för svaren!
Kanske ska försöka testa en Instinct Sport och Sport II då, kanske även Edge även om Nicke tycker att den har fööör lite feedback…
Jag bor i Lund, så jag kör mest i Habo, Lundåkra och sydkusten.Har aldrig testat någon Royal-kite, men ska göra det vid tillfälle! Det är inget märke man hör så mycket om…
/Simon
-
Simon, kom och testa en Naish Sigmakite. Den har vad du önskar! Bor du inte nära Varberg så hör av dig till mig på 0340-83750.
Fahlén SurfShop
Falle -
Tjena Simon.
Du kan testa en Sport II genom att kontakta:
Maria som kör mycket i Habo: 0736421020
Marcell som kör mycket kring Helsingborg: 0733451385
Eller MÅrten som både har Edge och Sport liggande på stranden så fort det blåser.. Mest i mynningen, men även lundåkra mm beroend epå vinden: 0706289800(Alla andra som vill veta hur de känns är välkomna med förståss)
Jag gissar att du har en stor Instinct 2006? Rätt kul, för när den kom var en vanlig kommentar att kiten var så snabb jämfört med alla andra platta kites. Utvecklingen går verkligen frammåt 🙂
Årets stora feature är förbättring i hastighet, på alla sätt. Dels via förändrad LE, dels via helt nya Tips. Vill du ha lite mer techy talk så finns lite om detta på sida 6 och 7 i katalogen: http://www.flyozone.com/kitesurf/downloads/2008/Instinct08_Brochure.pdfAngeånde bomtrycket så glädjer det mig att ni pratar om feedback, inte bomtryck. Du kan ha högt bomtryck med lite feedback, och lågt bomtryck med hög feedback, så de måste inte höra ihop. Kiten är designad för att du aldrig ska behöva se kiten och ändå veta vad den gör. För dig som är van vid en Instinct så känner du dig hemma direkt. För de som är vana med högt bomtryck för att få någon feedback så tar det förståss någon dag att ställa om sig.
Kiterna verkar stå sig jäkligt bra med de nyligen släppta från andra märken så ett test är en bra idé för vem som helst 🙂
-
Håller med Falle. Både Helix och Cult har knappt något bomtryck och de känner hela tiden var de är. Och snabba är de oxå… Jag lånar gärna ut min om du ser mig..
-
Tjenare igen,
Jag har en kompis som har en Naish Cult 12:a. Så den har jag testat lite snabbt, men ska testa den igen nån gång tänkte jag.
Den känns ganska annorlunda mot Instinctarna, så jag får väl ge den en tid för att vänja mig. F.ö. har den högre bomtryck än instincten, men fortfarande ganska lågt kan jag hålla med om, och jag tror att det skulle funka…De instincts jag har nu är en 11:a och en 13.
Jag ska hålla utkik efter folk med instinct sport eller edge på spotsen, och försöka tjata mig till en provtur! 🙂Högt bomtryck och lite feedback har jag f.ö. erfarenhet av då jag har en gammal SS Fuel 16m2 ifrån 2003 som inte har rastats på rätt många år :)…
/S
-
Årets Edge II 9:a är rent asgrym! Bomtrycket justar du med flärparna vid bommen.
-
Vad har du för problem med underarmen?
Kanske kan vi lösa det åt dig samtidigt -
@Trumpeten 488071 wrote:
Vad har du för problem med underarmen?
Kanske kan vi lösa det åt dig samtidigtBehövs inte, en Instinct löser redan alla problem. 😉
-
Aight! Får testa Edge2 också då!…
Vicky, problemet jag har är att jag överanstänger underarm/handled/hand lätt… Jag försöker träna och stretcha bort det, men vill ju inte begränsa timmarna på vattnet för mycket pga det…
Skadan fick jag nog för att jag spelade gitarr lite för intensivt under en period kombinerat med för mycket jobb framför dator utan att stretcha ordentligt…/S
-
Du ska ha en Cult Simon!
Jävligt skön kite som svänger på en dime men enligt mig alldeles för lågt bomtryck.
-
Ska som sagt ge Culten en rejäl chans :).
Hur är det, det finns olika lägen på Culten för bom-tryck eller? 1:1 resp 1:2 eller?Hur är den konfigurerad som standard?
/S
Logga in för att svara.