Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Snabbt råd!
-
Den funkar säkert jättebra. Dock är den säkerligen mångdubbelt dyrare än en Jula-overall som funkar lika bra.
Julaoverallen är också kalas att åka hem i. Inget byte av kläder ute i kylan bara knö på overallen ovanpå våtisen och åk!
-
Ola H.;508830 wrote:Med den tjockdräkten klarar du dig med en tunn väst/huva utanpå.
Som sagt, bra handskar och skor gör större skillnad + att du skall ta på dig en rejäl skoteroverall eller liknande direkt när du går upp. Vinterseglingen för mig handlar mycket om att segla tills fötter och händer säger ifrån och sedan lyckas hålla kroppen varm på land under tiden som händer och fötter tinar upp hjälpligt inför nästa pass. Jag har aldrig fått ge upp för att jag fryst om kroppen på vattnet, och då kör jag ändå tunnare dräkter (Gul 5/4 nu).
Jag planerar lite framåt och tänkte dra utomlands så smånigom och eftersom jag ändå ska beställa från SP tänkte jag beställa en långärmad rashguard för när jag surfar utomlands och ev. som att ha som förstärkningsplagg under våtdräkten här i sverige. Tror ni att neilprydes thermaligt funkar bra eller är NP heatseeker ett bättre alternativ? Såg att starboard hade både lycra och titanium skin på sina rashguard. Jag vill inte att rashguarden blir förvarm när man surfar utomlands bara. Det finns tydligen alltså både lycra och någon typ av neoprenmaterial som värmer lite mer. Har ingen koll på vad man väljer.
-
Lycra värmer nada tycker jag. Mest till för UV skydd.
Har du någon form av värmande material som thermabase, metalite, neopren, titanium, polyrolen eller vad nu de olika tillverkarna kallar det så får du värme i tröjan. Om den exempevis är i 0,5 mm thermabase eller metalite kan det bli lite svettigt under för materialet är oerhört tätt. Dock bra vindskydd, kan ju bli rätt kallt även på varma platser när det blåser.
Ofta är det samma material, exempelvis ascan kallar sitt material i huvunderstället för metalite och neil pryde kallar det themabase men de ser och känns identiska ut.
Mvh
Bicless
Logga in för att svara.