Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Snabbt segel runt 6,8?
-
MEN som sagt du har gammal fibersparmast. Större diameter än moderna master, North kommer inte passa, möjligen 3-4 år gamla Simmer, Pryde, Gaastra och MauiSails. Tänk på att cambrarna är anpassade efter märkets egna master.
-
Knatte
Gäst11 april, 2010 vid 12:44Oscar;605799 wrote:MEN som sagt du har gammal fibersparmast. Större diameter än moderna master, North kommer inte passa, möjligen 3-4 år gamla Simmer, Pryde, Gaastra och MauiSails. Tänk på att cambrarna är anpassade efter märkets egna master.Det är nog viktigt som Oscar säger, hur gammal är din fiberspar och vilken kolhalt har denna?? Tror detta kan ge en begränsning i vilka segel som kan passa till masten:shocked:
Men ju mindre race/slalomsegel som du väljer, är mer förlåtande i ditt mastval.. -
Nja…..En 55% till oavsett om det är ett Naish eller NP eller vad som helst i fullcamber ligan blir nog inte så där jättebra. Visst går det att segla men det blir nog ganska långt kvar till “helt rätt”.
En del tycker det verkar fjantigt, andra märker stora skillnader på procenthalten. Jag tycker mig iaf känna en ganska stor skillnad i mina segel mellan en 100 och 75a. -
Det spelar ingen roll. Jag försöker göra det bästa av det hela. Väljer jag att byta ut masten senare under sommaren så kommer jag ändå att hålla mig till Fiberspar rakt över. Jag har uppfattningen att de är hållbara och jämna i kvaliteten.
-
Gjorde en liten sammanställning.
Gun Mega XS – Hur är känslan? Används på liknande bräda av k.
North Warp – Krävande fulldrag, bra kvalitet
North Ram – Mjukare känsla, bra kvalitet
Naish Stealth – 2007 mjuk känsla, ev camberproblem.
Naish Stealth – 2008 och framåt, lite mer drag.
NP VX2 – Gamla NP gillar jag nog. Men svårt att hitta hela. 😉
NP RSS – Kvalitetsproblem sömmar, cambers. Mastkänsligt. Troligtvis seglingsmässigt bäst. Mjukare känsla.
NP RSR – Kvalitetsproblem sömmar, cambers. Mastkänsligt. Troligtvis seglingsmässigt bäst. Hårdare känsla.
Maui Sails TR-123456 – Mjuk känsla. Antar att de med djupare mastficka senare är snabbare.getwet;605834 wrote:Nja…..En 55% till oavsett om det är ett Naish eller NP eller vad som helst i fullcamber ligan blir nog inte så där jättebra. Visst går det att segla men det blir nog ganska långt kvar till “helt rätt”.
En del tycker det verkar fjantigt, andra märker stora skillnader på procenthalten. Jag tycker mig iaf känna en ganska stor skillnad i mina segel mellan en 100 och 75a.Om vi säger så här då. Om du vid ett tillfälle har runt 3000 att lägga på uppgradering på segel runt 6,8. Du har min bräda och min mast. Hur skulle du göra?
Det seglet jag har nu är för gammalt och tryckpunkten känns helt fel. Det funkar dock bra ihop med min större bräda. Ett *fungerande* segel är bättre alltså. Det är första målet.
Kan man dessutom ha en längre uppgraderingsplan är ju det rätt smart.Ta också med i beaktande att jag är inte helt ståsäker och gör rätt grova kastfall titt som tätt och betraktar inte prylarna som greenfee ännu.
-
det blir inte bra det där kalle
vad var det för segel du hade nu igen? kan ju vad så att du får ut mer av att tejpa ihop ditt segel och skaffa en bra mast!? -
Jag tycker du bör överge tanken om fullcambrade segel (iaf om du skall köra med en såpass enkel mast), och kikade på free-race segel istället. Kommer bara bli fel annars…
-
Det är inte trasigt. Det är ett Gaastra Course Slalom Pro 6.7. Men det känns som att det inte alls stämmer ihop med brädan. Med mitt np slalom 6.4 funkar allt tokigt mycket bättre.
Sen har jag iofs en MKIV 6.8 men det är närmare 20% tejp och håller ändå inte. Jag har börjat sno cambers från det. 😉
-
Jester, jag har funderat på typ V8 eller liknande. Men jag kan inget om andra märken.
-
När frågor typ “jag har 3000 och vill rejsa till min 7.0:a” kommer upp på Maui Sails forum så brukar Barry Spanier tycka att man ska lägga alla pengarna på en modern mast och köra vidare med sitt gamla segel.
-
Jag rättar dig lite Calle, Naish Stealth 2007 lätt i handen men ändå en skön stadig känsla, den är inte “mjuk”. Inga camberproblem med SDM mast, bara RDM och en storlek, tror det var 6.5. 7.0 riggas på SDM, nema problema.
Stealth 2008, mer bakhandstryck, mer pulver i slören, känns att Bringdal varit med på ett hörn.Om du har för avsikt att behålla din 55a mast så kika då hellre på ett freerace. Naish har numera en line som heter Grand Prix, tidigare hette den Redline. NP:s V8 är också ett bra alternativ.
Men………Jag skulle nog lägga några spänn till för att få en riktigt bra mast, med den så blir ALLA segel bättre, oavsett om det är fullcamber eller inte.
-
Som jag sa, till en början kommer jag att använda den befintliga masten. Jag tycker att den är ett bra val för mig eftersom jag är herr kastfall för närvarande. Det är inte omöjligt att den uppgraderas senare. Men jag tror jag fortsätter med Fiberspar av tidigare nämnda anledningar. Då kan man ju dessutom tänka lika med segel som innan.
Så mitt problem är väl att jag vill ha nåt som funkar bättre än idag, dvs att 6,7’an inte känns bra alls. Den är troligtvis 4-5 år yngre än brädan och jag upplever att draget är fel på den. Jag kan inte tänka mig att ens Rasmus innerst inne tycker att det verkar smart att skaffa en vassare mast till ett segel som inte alls passar som första åtgärd. Även om det låter ballt att citera BS.
Min ursprungliga fråga var ju “Vilka cambersegel passar…” så jag är öppen för freeracesegel om detta är vad som passar mig bäst. Vad är skillnaden egentligen om man jämför freerace med race utan alltför mycket säljsnack?
Och vad blir skillnaden på en slalombräda att köra freerace eller slalom?Funderar också på hur slalom för 10 år sen var jämfört med nuvarande freerace? Det kanske är hugget som stucket?
-
Jag har mest erfarenhet av racesegel i formulastorlekar och har himla lite koll på freerace, men racesegelns fördelar handlar om att kunna “hålla stort”, de behåller sin stabilitet högre upp i vindregistret än ett freerace. En race-6.7:a man du med stor säkerhet hålla i några m/s mer än motsvarande freerace. I alla fall om du är lång tung och har stora muskler. Det gäller visserligen även för andra men märks tydligast om du är en klon på Albeau eller Finian Maynard.
Plus att det förutsätter rätt mast, med fel mast finns inga garantier för att raceseglet skulle vara stabilare, eller att nåt av seglen alls skulle vara det.
-
Ja vikten kanske är relevant. Jag har bantat ner mig från 93kg till 80 förra året och nu är jag nere på 78,5 och siktar mot 76 kg.
Logga in för att svara.