Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Snabbt segel runt 6,8?
-
CarlR: Packa bilen o bege dig till skåne en blåsig helg så lånar jag ut valfritt Mega XS 6.8:a:)! Själv föredrar jag -06, har iofs inte kört -08 än men bror min säger det är “super”.
-
Jag förmodar att du menar freerace när du skriver freeride eller? Varför jag frågar är nämligen att det inte går att jämföra ett freeride med ett fullcamberrace, det blir som att jämföra tennis och golf, i bägge spelen använder man en boll men sedan är likheten mer eller mindre borta. Att däremot jämföra freerace med fullcamber blir mer relevant.
Jag har testat både och, skillnaden kan tyckas för en som inte är van vara ganska liten mellan ett freerace (nedan benämnt som FR) kontra fullcamber (FC). För den vane seglaren däremot som kört väldigt mycket FC som också vet hur den ska trimmas och behandlas så är skillnaden markant, eller iaf betydlig.
Min egen erfarenhet då mellan dessa två:
En FC är stabilare, så är det bara, det finns en anledning till varför prislappen skiljer ganska rejält på dessa två. Jag tar högre höjd med ett FC kontra FR, jag håller ett FC längre upp i vindregistret än FR. Däremot så dör FC tidigare i de lägre registren. Toppfarten är högre, det “flyter” på bättre och kontrollen är större. Lite svårt att beskriva känslan i ord, men jag kan just nu “känna” skillnaden i kroppen bara jag tänker på det. Jag tror nog att de flesta som kör FC idag ställer upp på den beskrivningen.I mitt tycke så är FC alltid att föredra, OM man vill ha stabila grejer, segel som inte ger sig i byarna och som faktiskt (lyssna på den här nu) gör att det inte blir lika många kastfall……….
Jag vill också påpeka att det krävs en viss erfarenhet för att kunna nyttja ett FC fullt ut och hitta den “känslan” som dom bara kan ge. Om man inte är där så tycker jag absolut att ett FR är bättre både prismässigt och kanske tom prestandamässigt. Ett FR är inte heller lika “sjåpig” på val av mast, vilket är bra för dig som ska behålla din fiberspar.Ett varningens ord bara, om du väljer ett FR, vad du än gör testa INTE ett FC om du får chansen…….:wink:
-
En helt annan grej Carl, jag var i Kolmården denna vinter och tog Strandvägen längs med Bråviken hem och såg så många helcoola surfställen som bara ska testas denna säsong. Jag kollade nämligen var Ålberga låg, och om jag gissar rätt så tycks du bo i närheten, korrekt eller?
Om så är fallet, har du rek på var man kliver i, jag kollade på Fagervik och Bodaviken, känns det rätt? Ser bra ut för både O och V vindar.
-
getwet, det MKIV som jag hade är väl så fullcamber som det kan bli va? Och jag hade rek mast, numera kaffeved.
-
Jag gissar att Fagervik är stranden inne på campingen i Sandviken. (Det heter sandviken viken till höger om krokek, men inte på kartan.)
Och att med Bodaviken menar du vid gästhamnen?Det är helt okej att köra från gästhamnen men det finns inget riktigt bra riggställe där. Det är typ småsten eller brygga som gäller.
Inne på campingen är det nog lurigt eftersom man parkerar ute på parkeringen utanför campingen när man åker dit och badar.Ett litet problem vi har här är att några jubelidioter ska dumpa muddermassor från hamnen vid kargrund och stenskär. Det vet man inte vad som kommer upp därifrån. Det är från långt tillbaka som det skall röras upp. Jag kommer inte att riskera att dra i mig miljögifter så om inte mätningar tyder på att det är helt fritt från miljögifter vid NWC-stranden kommer jag nog gränsfall segla ens vid bodaviken.
Jag kommer att hålla mig vid Säter, Kvarsebo, Djupvik/Österhagen (ska testas), Nävekvarn, Nyköping, Oxelösund och Björkvik (i sörmland).
-
Visst är MKIV fullcamber men om mina erfarenheter av mitt Gaastra F1 (en 7.8:a) från -95 är nåt att jämföra med så har det hänt väldigt mycket med fullcamberseglen sen dess. Okej, det är samma typ av segel och de är utvecklade av och för samma sorts seglare men… Om mitt North Prisma -89 var en Mercedes-Benz W125 så är Gaastra F1 en Lotus78 och ett nytt racesegel är vad nu Schumacher och gänget racear med i år.
Ett freerace är i jämförelsen en gat-ferrari av modernt snitt eller så och freerideseglet en volvo V70.
-
Jag har inte kört några nya sportbilar eller veteransportbilar att tala om så jämförelsen säger mig inget. Brukar inte heller stå och hänga i motorn när jag kör bil.
-
Tror ingen försöker lura dig Kalle utan det är bara så att racesegel är väldigt mastkänsliga.. Du kan få ett äldre NP, Gaastra, eller arrows att passa bra på dina master men med nyare segel måste du testa först. Gör det eller spara en tusenlapp till och vänta på någon köp och sälj annons där du kan köpa båda segel och rätt mast direkt..
-
Hur gamla NP, Gaastra och Arrows syftar du till? Är det typ -00?
Eftersom brädan är därifrån så har jag inga problem med det heller. Bara det funkar med tryckpunkt och känslan av draget så är jag öppen för det mesta.Sen fattar jag till fullo att en mast med lägre kolhalt inte kan vara så rapp i responsen som en med högre, men den kan ju ändå stämma hyfsat med förväntad böjkurva (om man undersöker ordentligt innan) och på så vis funkar som sämre däck på en snabb bil för att spinna vidare på Rasmus liknelser.
Jag har suttit och läst Petermans mastdatabas igen och gjort enklare analyser på den i excel och nog verkar det som att Guns master är väldigt nära den jag har. Men jösses vad mätvärdena svajar när det finns flera mätvärden från samma mast.
Till syvende sist är det därför jag frågade om segel med cambers som passar på fibersparmaster. (Och som inte är helknasiga på den röda brädan)
Fiberspar själva säger nämligen så här: “The stiffness specs are marked on the mast so you have those for reference. All the Fiberspar masts are constant curve.We don’t specifically recommend one sail brand over another.”.
-
Carl R;606040 wrote:Hur gamla NP, Gaastra och Arrows syftar du till? Är det typ -00?
Eftersom brädan är därifrån så har jag inga problem med det heller. Bara det funkar med tryckpunkt och känslan av draget så är jag öppen för det mesta.Sen fattar jag till fullo att en mast med lägre kolhalt inte kan vara så rapp i responsen som en med högre, men den kan ju ändå stämma hyfsat med förväntad böjkurva (om man undersöker ordentligt innan) och på så vis funkar som sämre däck på en snabb bil för att spinna vidare på Rasmus liknelser.
Jag har suttit och läst Petermans mastdatabas igen och gjort enklare analyser på den i excel och nog verkar det som att Guns master är väldigt nära den jag har. Men jösses vad mätvärdena svajar när det finns flera mätvärden från samma mast.
Till syvende sist är det därför jag frågade om segel med cambers som passar på fibersparmaster. (Och som inte är helknasiga på den röda brädan)
Fiberspar själva säger nämligen så här: “The stiffness specs are marked on the mast so you have those for reference. All the Fiberspar masts are constant curve.We don’t specifically recommend one sail brand over another.”.
Ja segel runt 00 bör fungera bra.. Men testa innan köp.. Lägre kolhalt ger visserligen sämre respons(sämre acc) men det påverkar inte toppfarten om nu böjkurvan är den samma.. Men lägre kolhalt brukar innebära tjockare mast(inte alltid iof) vilket kan göra att du får fila på cambers..
-
Är det rätt att tolka dig som att raceseglen har blivit mer och mer mastkänsliga under åren? Och att detta gäller generellt för de respektive tillverkarna.
-
Dåliga däck på en racerbil vet jag inte om jag hade använt för att beskriva kass mast i bra segel. Ferrari 355 med fiat 500-motor känns mer passande.
Jag vet inte hur stor skillnaden i mastkänslighet är, jag började segla -88 och redan då pratades en himla massa om hur mastkänsliga seglen är. Däremot kan mastkänsligheten i moderna segel märkas väldigt väl på grund av den enorma förliksspänningen, att rigga vissa NP RS med fel mast är ett dyrt nöje, masterna lär gå av som stickor.
Sen ska man inte underskatta betydelsen av rätt mastdiameter. Det har skrivits en del om cambers och deras passform men ingen har skrivit nåt om själva mastfickan. En mast som är tunnare än den tänkta fyller inte ut mastfickan och det får mängder av konsekvenser. Seglet blir mycket planare än det är tänkt, man får alldeles för mycket släpp i toppen och mastkurvan blir betydligt rakare. Hur det blir med en mast som är för tjock vet jag inte, men jag kan tänka mig att det också påverkar hela seglets form.
-
Knatte
Gäst13 april, 2010 vid 09:56Carl R;606091 wrote:Är det rätt att tolka dig som att raceseglen har blivit mer och mer mastkänsliga under åren? Och att detta gäller generellt för de respektive tillverkarna.Nya segel är nog mer specialiserade och mer känsliga för master, än vad det var förr i tiden.
Nu kräver ju ett racesegel en specialmast och 100% kolhalt för att funka bäst. Men en stor skillnad på förr och nu är att seglerna kräver mycket smalare master för att funka. En äldre mast är mycket tjockare och får inte plats i ett modernt segel eller får problem med camberrotation i alla fall. -
Rasmus_W;606109 wrote:Ferrari 355 med fiat 500-motor känns mer passande.
Jag vet inte hur stor skillnaden i mastkänslighet är…..
….redan då pratades en himla massa….
….kan mastkänsligheten i moderna segel märkas….
….lär gå av…..
…vet jag inte, men jag kan tänka mig….
Kan du inte hålla dig från att teoretisera nån gång?
Särskilt när du inte har nån aning om hur masten ser ut som jag har förutom att den är svart och har röd text på sidan? -
Knatte;606140 wrote:Nya segel är nog mer specialiserade och mer känsliga för master, än vad det var förr i tiden.
Nu kräver ju ett racesegel en specialmast och 100% kolhalt för att funka bäst. Men en stor skillnad på förr och nu är att seglerna kräver mycket smalare master för att funka. En äldre mast är mycket tjockare och får inte plats i ett modernt segel eller får problem med camberrotation i alla fall.Min nya fibersparmast (den är ju alltså inte gammal, ok?) är märkbart smalare än den NP-mast som hörde till MKIV. Det märks när man riggar alla mina gamla fullcambersegel (som passar på den) att den är smalare än camberna och mastfickan var designade för.
Logga in för att svara.