Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbt segel runt 6,8?

• bicless

Medlem
    13 april, 2010 vid 20:35

Håller med Stinger, Simmer funkar fint.

Bra segel till fiberspar 4200 enligt min erfarenhet
    Sailloft 2-cam/Cross Pro/Traction, Gaastra GTX, North R-type, Simmer 2-xc, 3-xc, Simmer TP-race.

Halvhyfsad kombi, fick lite skum twist i toppen men i övrigt bra camberrotation mm.
    Neil Pryde V8

Borde funka fint i teorin med freeracesegel från Gunsails och Naish och North. North gjorde ju masterna i Fiberspars fabrik fram till 2005/2006.

Alla segel ovan är freerace utom möjligen TP-race. Fullracesegel skulle jag ogärna kört på denna mast. Då är det nån 75:a eller 100% are som gäller. De är ju även mycket mastkänsligare så då bör man testrigga om man väljer nått annat än segelmärkets mast.

Tror du köpte masten här carl så vill du byta den till nån racemast så tar vi den i inbyte.

• oaxen

Medlem
    14 april, 2010 vid 05:10

Jag brukar göra mina inköp i omvänd ordning. Först hitta ett segel sedan fixa mast.

• carl-r

Medlem
    14 april, 2010 vid 05:33

Tack alla. Det känns som att jag har fått koll på vad som kan funka.

• macedu

Medlem
    14 april, 2010 vid 05:43

Har du premiärkört än Carl?

• carl-r

Medlem
    14 april, 2010 vid 06:07

Nej, tyvärr.

• carl-r

Medlem
    18 april, 2010 vid 17:44

Sprang över lite intressant info (för mig och andra med den masten) på Sailworks hemsida i en rigg-guide för Sailworks Retro.

The Retro sails are designed around “constant curve” masts that exhibit an MCS curve profile of 64% at the base and 76% at the tip.
    These masts have been tested and confirmed to be compatible with the Retro sails:

Sailworks: Speedstick, Joystick, Lipstick; XR, FR, EPX
    Powerex: Z-Speed, Z-Free, Z-Wave
    Fiberspar: 6000, 4800, 4200 Series, Reflex Wave
    Pryde: X5, X7 & X9
    North: XC 50,Viper 75

The following masts have been tested and proven to be problematic (too flex-top) for Retro sails:

Pryde: Race Pro, Freeride pro (1999 & 2000)
    Fiberspar: Reflex 5000 & 4600 Series from the pre “Quicktip” era (1998)

Och här är lite från Hotsails Maui om 2003 års Formula D.
    http://www.hotsailsmaui.com/Instructions/FormulaD.html

We have found the best performance on the Formula D from the following standard diameter masts (best mast choice is highlighted:

Fiberspar (6000, 4800 4200 and reflex wave),
    Powerex (Z-Speed, Z-Free, & Z-Wave),
    North (XC50, Viper 75), and
    Pryde (X5, X7).
  • carl-r

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 18:34

Blev till slut ett RS:Slalom MKII och det var satan vad det var bra!
    *jag* tycker att det ser toppen ut på masten i fråga och det känns väldigt bra på vattnet.
    Nästan som att jag inte upplever vinden som byig alls nu…!

Tyvärr innebär väl det att jag kommer att ge upp resten av mina gamla segel. Men jag tog mig iallafall över 30 knop på dom. 😉
    Och nu när jag känner hur förbaskat lättseglat det här var så sträcker jag på mig lite till. :laugh:

• macedu

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 08:25

Har du ngn bild på ditt köp, riggat asså…. kolfiberbom??

Har du tryckt några nya tider på GPS:En?

Mac

PS Och detta har du till formulan va…. var det den bilden by the way? DS

• carl-r

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 16:52

Tyvärr inga foton. Nä, ingen kolbom. Det funkar inte med min budgetimage. 😉

Jag har laddat upp massor till gps-speedsurf men inget snabbare än från öland tidigt i somras.

Nä, 7.2 är ett slalomsegel, till formula gäller mellan 9 och 12.5 kvm, i mitt fall 11.

• macedu

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 17:05

Ja mitt tok….. Formulabrädorna mår ju bäst av lite mera kvm….MEN Carl…..:wink: du är ju en lurifax så man kan ju aldrig veta vilka sinnrika combos du kommer upp med…… VI oldschool kan ju köra med precis ALLT till ALLT……. minns pråmarna på 20kg…hehe……

Ja en 7,2 är ju riktigt bra i segelstorlek, håller till mkt med rätt trim…och cambers ger ju lite extra oxå….

Gött mos.

/mac

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabbt segel runt 6,8?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.