Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)
-
SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)
svenne replied 17 years, 10 months ago 18 Members · 53 Replies
-
http://www.google.se/search?hl=sv&ie=ISO-8859-1&q=diesel+trim&meta=
Det här har varit uppe för länge sen..sök så hittar du massa sider med trim till diesel-motorer som ökar effekten och minskar bränsleförbrukningen!
-
@Mården 360846 wrote:
varför drar en likadan bil med olika starka motor så olika mycket fast jobbet den utför är detsamma kan väl skilja flera deciliter soppa per mil vart tar energin vägen i den starkare motorn?(om man nu kör lika fort såklart)
märkligt om en trimad motor har sämre verkninggrad.Beror väl på vad effektskillnaden beror på. Om cylindervolymen är större så känns det rätt självklart att förbrukningen ökar. Är det en välbyggd turbo (dvs motorn är betydligt mindre än kylsystemen så den effektiva kompressionen blir riktigt hög) ska skillnaden vara rätt liten eller t.o.m. till turbons fördel. Andra former av trim ger ofta en bil som går sämre vid alla varv utom det som ger max effekt och det borde kunna öka förbrukningen.
-
Rasmus, läste du dagens DN? Citroen C4, 0,41/milen. Lägre förbrukning än Prius och 100 lök billigare.
-
Var det inte 0,34 till och med, om jag läste om samma bil? Däremot vet jag inte om jag läste nåt om hur motorstark den var, som den här tråden handlar om. Men PSA har nog rätt i att en dieselhybrid är bättre än en bensinhybrid, och är de bara en liten aning klipska så gör de säkert så den utan vidare kan köras på gammal frityrolja.
Själv slogs jag just av att en ånghybrid skulle kunna vara en rätt bra variant för den som vill ha en grymt stark bil. Gamla ånglok kunde ju få ut flera tusen hästkrafter ur en motor som vägde under 100 kilo, men en ångmaskin jobbar ju inte alls förrän man fått upp ångan så det tar ett bra tag innan man alls kan köra. Om det då fanns batterier som kunde stå för körandet tills ångmaskinen så skulle man ju kunna köra omkring på batteri tills ångan är uppe och det blir åka av på riktigt.
Justja. Ånglok är inte lätta bara för att motorn är det. Bland annat beror det på att man helt enkelt vill att loket ska vara tungt, ju tyngre det är desto fler vagnar kan det dra utan att slira. Ifall nån undrade.
-
@Judo-Freddan 360843 wrote:
Prius fokuserar bara på att vara snål? 0-100 på 10,9s är väl ändå inte så pjåkigt. Motsvarar ju en helt normal 2,0-motor typ. En bra bit snabbare än vad min buss gör i alla fall..
Har aldrig sagt att Prius är slö, vad jag sa är att målet med den bilen är att dra mindre soppa för samma strecka utan att dra ner på prestanda.
Har en Prius som polbil och åkt den en hel del, den är utan tvekan den mest intressanta som hänt på bilmarknaden på många år, MEN den kan inte klämma fram en hög hästar vid pådrag, då skulle den kanske klocka 0 till100 på 7sek.
[@Ian 360770 wrote:
staying at highway speed (65 mph/97 kph or so) can often require less than 20 hp
För en tegelsten till bil på 1,7 ton är detta mycket intressant tycker jag, hur många hästar krävs för en liten bil!, men åter igen bara på specialbilar.
Har för mig att BMW 850 csi var tidigt framme med att stänga av halva motorn, om det var mekaniskt dock låter jag vara osagt.
Saabmotorn var ju riktigt intressant, tyvärr hade den problem att hålla tätt vilket var synd eftersom den just bygger på variabel cylindervolym
Jag har funderat en hel del på vad man kan göra själv, Jag häckar en del på Autopower.se och under trimsektionen hittar man en hel del intressant, läste bl.a. att man på en modern insprutnings bil kan plocka upp 25% mer häst bara genom att klämma på en turbo, tydligen kompenserar motorn själv den ökade luftmängden från turbon, vill man ha mer pulver (upp till 50%)är det i stort sett nya större spridare och chip-pill som gäller… tyvärr tar väl förmodligen snålsagan slut där…
Alternativet med flera motorer som sitter ihop kan jag bara inte låta bli att fundera på, varför sattsar man inte på denna lösning, jag mena det är ju inte direkt raketforskning! vi snackar två motorer!!!, två små raka fyror placerade i som en v motor med just separata vevaxlar och med en koppling. Kanske rent av koppla ihop motorerna med en bakvänd differentialspärr (Var sin motor där hjulen normalt sitter) då skulle ju båda motorer kunna jobba individuellt för att driva kardanaxeln…..
//Glenn
-
@Mården 360846 wrote:
jag är nästan hundra på att mercas eller var det audis fetasde bil med en v12 hade delad vevaxel för ett par år sedan o således “bara” var en v6a när inte all kraft behövdes tveksamt om den kvallade in som miljöbil för det.’
när det gäller priusen så provkörde jag en nyss när jag köpte ny bil o den var defenitift inte slö och skulle jag haft känstebil o kunde dra nytta av det sänkta förmånsvärdet hade jag köpt en sån.
kan någon förklara en sak jag funderat på länge
varför drar en likadan bil med olika starka motor så olika mycket fast jobbet den utför är detsamma kan väl skilja flera deciliter soppa per mil vart tar energin vägen i den starkare motorn?(om man nu kör lika fort såklart)
märkligt om en trimad motor har sämre verkninggrad.kompleterar mig själv lite i min undran efter att tittat lite på olika förbrukningar på samma modell finns säkert bättre exempel än en volvo v70
v70 2,4 140hk 220nm 0,90 l/mil
v70 2,5t 209hk 320nm 0,92 l/mil
v70r 2,5t 299hk 400nm 1,07 l/mil
jag tycker det är underligt att den starkare drar 1,5dl mer /mil (de andra är inte så svaga dom heller så skillnaden skulle va minst det dubbla om man hade en riktigt snål motor i en)när det är samma motor som gör samma arbete fast den största skillnaden är väl laddtrycket på turbon framför allt i dagens tider när allt är variabelt så som tändning, ventiltider, kamaxlar, insugmimgsrör o allt annat jag inte kommer på.låter fint det med tusentals hästar ur en 100kilos ångmotor
-
är det någon som provat eller har några belägg för att dessa “trimchip” eller motor opetemeringar funkar med ökad kraft o sänkt bensinförbrukning?
själv är jag väldigt skeppisk att ett privat chipp för någon tusenlapp skulle göra en bmw motor bättre när dom redan lagt ner miljarder på motorutvekling och man gladeligen betalar ca 1000kr/hk när man köper ny bil. särskillt på dom utan turbo där ett chipp möjligen skulle kunna höga trycket. -
@Drakglenn 361070 wrote:
Alternativet med flera motorer som sitter ihop kan jag bara inte låta bli att fundera på, varför sattsar man inte på denna lösning, jag mena det är ju inte direkt raketforskning! vi snackar två motorer!!!, två små raka fyror placerade i som en v motor med just separata vevaxlar och med en koppling. Kanske rent av koppla ihop motorerna med en bakvänd differentialspärr (Var sin motor där hjulen normalt sitter) då skulle ju båda motorer kunna jobba individuellt för att driva kardanaxeln…..
//Glenn
Enklaste förklaringen till att man inte gärna stoppar in flera motorer i en bil är att metaller är rätt dyra. Det går åt mindre material om man bygger en motor, och en motor kommer också väga mindre än två.
-
@Rasmus_W 361157 wrote:
Enklaste förklaringen till att man inte gärna stoppar in flera motorer i en bil är att metaller är rätt dyra. Det går åt mindre material om man bygger en motor, och en motor kommer också väga mindre än två.
Jag kanske var lite oklar, vad jag pratar ovan om är principer på hur det skulle kunna fungera, inte att det ska vara separata motorer, tänk dig en liten v8 motor och att vevstaken var delad i mitten på motorn, då har du två v4 motorer på längen, ingen större skilnad i material så när som på kamkedja och den mekaniska koppligen mellan motorerna, anledningen att det minst bör vara 6 cylindrar (gärna 8) är för att motorena i delat läge ska få en jämnare gång, stoleksmässigt skulle V8 motorn vara på omkring 2-3 liter, dvs. 1-1,5 liter vid singeldrift….
//Glenn
-
Tror snarare att de nya små motorerna med bättre överladdning är bättre än dubbellösningen. Varför släpa runt på 50% dödkött när en liten volym kan åstadkomma samma sak, så att säga.
-
Det finns ett svenskt företag som ligger i FRONTLINE på detta!
De har en j-la massa patent på sin pneumatiska styrning av ventiltiderna
och kan med program/mjukvara omvandla motorn från 4-takt till 2takt!Men det riktigt coola är deras system för vatteninjektion.
Istället för att spruta in soppa sprutar man in vatten vrannan gång.Detta innebär att man istället för att kyla bort energin med en kylare
omvandlar den till kinetisk energi som driver bilen framåt.Och det höjjer verkningsgraden radikalt.
BMW har jobbat med liknande system men det innebar 120kg extra under huven de här killarna har lyckats mycket bättre bla genom att de tar vatten från avgaserna (ingen extra-dunk vatten och perfekt temp för att ta klivet över i ångfas).Utöver det har de patent på att använda motorn som kompressor när man bromsar och lagra lite tryckluft för en kort acceleration eller motor start.
Och en massa annat.
De gör en del tester med GM och får lite spons från Toyota, med lite flyt, hårt arbete och mycket kapital, kommer de att nå långt (säger jag som är
jävig). -
@Svenne 361334 wrote:
Tror snarare att de nya små motorerna med bättre överladdning är bättre än dubbellösningen. Varför släpa runt på 50% dödkött när en liten volym kan åstadkomma samma sak, så att säga.
Håller med dig, men detta till trots är det ju mängder med billar som åker omkring med stora motorer som de egentligen inte behöver stor del av tiden, hade jag haft möjligheten att knäppa av halva min raka 6a (och teoretiskt öka vikten med en person i bilen) hade jag gjort det direkt!, det bara man måste tjäna bränsle på…
Men som du säger (och som jag inledde tråden med) måste en liten motor med rejält överladd vara den mest praktiska lösningen.
Markforce, Ruskigt intressant, vad heter företaget?
//Glenn
-
@Svenne 361334 wrote:
Tror snarare att de nya små motorerna med bättre överladdning är bättre än dubbellösningen. Varför släpa runt på 50% dödkött när en liten volym kan åstadkomma samma sak, så att säga.[/QUOTE
Tror inte att det blir så mycket mer vikt om bara motorblocket och dess innehåll är till en viss del större. Misstänker att block inklusive innehåll (ett shortblock, med andra ord utan allt annat) i vår lilla Kia Picanto inte väger mycket mer än 70-80 kilo. En ren gissning från mig, kanske är mer eller mindre. Om den då skulle innehålla låt oss säga två eller tre cylindrar till så kanske vikten skulle öka med 20-30kg max, tvivlar på det ens. Kanske bättre då att slänga ut AC:n och fönsterhissarna och lite annat skit som inte behövs:wink:
Kikar man på racing världen (vilket jag vet att du gör) så känner man väl till att det går att minska vikten radikalt med hjälp av rätt grejer. Vet tex att det finns startmotorer som ligger långt under halva vikten kontra originalmonterade. Och det är bara en grej……
tror inte att vikten är problemet, kostnaden och konservatismen inom bilnäringen är det som är den stora bromsklossen. -
En V6 eller större väger ju en del, men ska allt roteras igång när den ska kopplas in lär det suga energi. Jag vet att Jaguar hade nån idé med att låta halva 12:an snurra “tomt” men det las också ner.
Istället för att hänga på 30 kilo extra i Kian (världens minsta surfbuss?..), varför inte hänga på en fullt kontrollerbar överladdning på nåt kilo eller två? 🙂Jag håller med dig, det är alltför mycket konservatism. Tyvärr tror jag att bilköpare också är konservativa.
–S
-
Kan inte släppa det här med elektrisk turbo, måste vara en höjdare vid eftermontarge, borde vara tämligen enkel att installera….
Är det någon som sett eller läst något om detta?
//Glenn
Log in to reply.