Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

  • getwet

    Member
    22 januari, 2007 at 12:31

    @Svenne 361359 wrote:

    En V6 eller större väger ju en del, men ska allt roteras igång när den ska kopplas in lär det suga energi. Jag vet att Jaguar hade nån idé med att låta halva 12:an snurra “tomt” men det las också ner.
    Istället för att hänga på 30 kilo extra i Kian (världens minsta surfbuss?..), varför inte hänga på en fullt kontrollerbar överladdning på nåt kilo eller två? 🙂

    Jag håller med dig, det är alltför mycket konservatism. Tyvärr tror jag att bilköpare också är konservativa.

    –S

    Jag funderade på det du skrev tidigare och får nog hålla med dig, en kraftigt överladdad liten motor är nog det bästa alternativet till slut iaf. Problemet som jag ser det är bara att desto mindre motor, desto mer varv behövs det och jag gillar inte det riktigt. Men jag kanske är gammalmodig…..
    Det där att dom snurrar tomt har jag också läst om, men likförbannat är det en massa skrot som ska snurra runt till ingen nytta.

    Men detta är ju nu en tråd för radikala ideer och kreativitet, kan man ju syssla med så här en vinterdag:mad:

  • svenne

    Member
    22 januari, 2007 at 12:42

    Jag är lite sugen på en sån här till mitt vinterprojekt: http://www.electricsupercharger.com/eramspecs.shtml
    Finns några olika tillverkare, men teorin är densamma.

    –S

  • drakglenn

    Member
    22 januari, 2007 at 13:13

    Låter för bra för att vara sant, hur får de upp 1 psi med ett så lågt varvtal som 25000 rpm, om det är så låter det fantastiskt…

    Hittade denna snutt där man testade att öka luftflödet med en lövblås, visst ökade effeketen, speciellt när de tillsatte gas men det är ju inte i närheten av vad jag söker, man kanske skulle ladda en eldriven kompressor i stället…

    En Partner-peppad bil kommer upp här…:wink:

    http://videos.streetfire.net/search/leaf/0/AB544E3B-5DFF-416D-9CFD-A1AD23CA9564.htm

  • svenne

    Member
    22 januari, 2007 at 13:51

    Det finns andra modeller som laddar mer och som går att styra med insugstryck etc. Men med just den här modellen handlar det mer om att övervinna motstånd (turbulens och friktion) än att överladda, en psi är inte ens ett hekto övertryck.

    Den här snubben laddar mer: http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/ 🙂

  • jat

    Member
    22 januari, 2007 at 19:10

    @Drakglenn 360728 wrote:

    Då intresset för motor och miljön är stort här slänger jag in en tråd jag ruvat på allt förlänge!
    —-

    Jag kan inte annat än förundras varför utvecklingen drar åt olika håll, stora bilar som drar soppa i ena änden och små slöa tråkiga miljöbilar i andra :tongue:

    Ingen är väl så dum att man köper en bil för att den ska dra onödig soppa när man kör lugnt???

    Några alternativ är ju:
    – En liten motor med inkopplingsbar monsterturbo
    – Liten motor med inkopplingsbar kompressor
    – Flera motorer som kopplas in efter behov

    Alla vill väl ha en pigg men bränslesnål bil, Det är ingen motsägelse eller kompromiss, det handlar bara om att tillföra kraften när den behövs!

    Jag kan väl ändå inte vara ensam med dessa tankegångar?

    //Glenn

    Är det motorn som skall dra lite eller bilen?
    Mest intressant är väl att se på helheten. Att motorn skall dra lite soppa är ju viktigt och en primär orsak. Men det man vill ha är en snål BIL med mkt kraft. Då är det intressant att snacka:
    – Låg vikt på bilen = Uppnå låg vikt genom att använd lågviktsmaterial = drar mindre
    – lågt luftmotstånd = drar mindre
    – lågt rullmotstånd = skippa de breda hjulen = drar mindre
    – Optimera effektförluster ut till hjulen = de flesta bilar idag förlorar 5-15% hästkrafter innan de når hjulen = drar mindre
    – Om man ENDAST har en förbränningsmotor att tillgå, optimera arbetsvarvtalet till konstant genom variabel transmission = drar mindre
    – Eller ta fram manuellvxl utan koppling. = drar mindre
    – Kombinera förbränningsmotorn med elmotor som Lexus redan gjort = drar mindre.
    – Överladdad liten volym motor med Variabel turbo och kompressor = drar mindre
    – Ta fram förbränningsmotor som kan stänga av som fort kraft inte behövs, tex vid stoppljus eller konstantfart på motorväg och kör en el-motor under den tiden = drar mindre.

    En “pigg bil” som drar lite soppa men är snabb och kraftig borde ju vara en kombination av ovan. Att bara titta på motorn för att få en kraftig bil som drar lite ger ju inte rätt fokus. Vad som kan göras mer får jag funderar på. Jag satt och googla lite för att hitta hur mkt varje faktor ovan bidrar till bensinförbrukning och försämrar eller förbättrar prestanda men har inte hittat nåt vettigt ännu.
    //J

  • ola-h

    Member
    22 januari, 2007 at 19:52

    Var det inte så att man i F1 körde med små (1,8l) turbomotorer i början av 90-talet (eller slutet av 80), men då också bara fick en viss mängd bränsle (medan de som körde typ 3.5l sugmotoren fick fritt med bränsle.

    De plockade väl ut sisådär 6-700 hästar ur dessa småmotorer (tror tom jag läst en siffra på 700 hästar per liter). Synd att inte den tekniken fick utvecklas vidare. Borde kunna var mer tillämpbart än dagens F1-utveckling.

    Iofs kanske lite jobbigt med en personbil som varvar 16000 varv/min och går på tomgång på typ 5000.

    @Svenne 361334 wrote:

    Tror snarare att de nya små motorerna med bättre överladdning är bättre än dubbellösningen. Varför släpa runt på 50% dödkött när en liten volym kan åstadkomma samma sak, så att säga.

  • rasmus_w

    Member
    23 januari, 2007 at 00:37

    @Ola H. 361443 wrote:

    De plockade väl ut sisådär 6-700 hästar ur dessa småmotorer (tror tom jag läst en siffra på 700 hästar per liter). Synd att inte den tekniken fick utvecklas vidare. Borde kunna var mer tillämpbart än dagens F1-utveckling.

    Jodå, f1-bilarna under turboeran var grymma, sista året (1987) var turbobilarna väldigt hårt reglerade, max 500 liter soppa eller vad det nu var, och max 4 bars laddtryck. Ändå hade sugmotorerna ingen chans så länge det fanns turbobilar. Bilarna på 70-talet var ännu grymmare, uppåt 1500 kusar.

    Nackdelen med väldigt hårda bränslerestriktioner var väl att vissa lopp handlade mer om vem som klarare att komma i mål utan att få soppatorsk än vem som var skickligast på att köra bil, men det har hur som haver alltid varit materialet som avgjort i rätt stor omfattning i f1.

  • drakglenn

    Member
    23 januari, 2007 at 20:35

    @Svenne 361390 wrote:

    , en psi är inte ens ett hekto övertryck.

    Tankefel från mig, sorry

    @Svenne 361390 wrote:

    ,
    Den här snubben laddar mer: http://www.turbomagazine.com/tech/0406tur_knight_turbo_electric_supercharger/ 🙂

    Nu börjar det likna något!

    6-700 hästar ut 1,8 liter är ju inte illa, finns potential då:wink:

    //Glenn

  • ollefax

    Member
    26 januari, 2007 at 09:19

    som sagt tycker ni priusen är en “snål-bil” finns ju lexusen med samma teknik.

    Problemet med den däringa jeepen är väll vart man ska lägga kite pryarna, takbox? att de inte kan tänka hela vägen de där biltillverkarna…

  • svenne

    Member
    1 februari, 2007 at 15:15

    Dags att väcka liv i tråden igen. Letade efter en elpryl och sprang på den här sajten. Skaplig projektbil…
    http://www.pmlflightlink.com/archive/news_mini.html

    4WD, 640 pållar och eldriven. 🙂
    mini6.jpg

  • ollefax

    Member
    2 februari, 2007 at 10:45

    Jula har en lövblås på 2,2kW för 595:- Inga stora pengar att förlora m.a.o.

    Tror ni att man skulle kunna få den att göra någon nytta på min förgasar saab -87?

    det är ju en slö 2l motor som man borde kuna dra ur lite mer ganska lätt, kul experiment om inte annat…

  • canoya

    Member
    2 februari, 2007 at 14:17

    Du får fixa lång förlängningssladd, bara :). 230V!

    /Håkan

  • ollefax

    Member
    2 februari, 2007 at 23:01

    @canoya 363224 wrote:

    Du får fixa lång förlängningssladd, bara :). 230V!

    /Håkan

    tror du inte det sitter ngn transformator i som får ner spänningsnivån på en rimlig nivå?

  • canoya

    Member
    4 februari, 2007 at 13:36

    Det kan det ju göra, men jag tror inte det gör det utan att det är en 230 V motor. Med tanke på priset så är det nog inte några onödiga komponenter.
    /Håkan

  • drakglenn

    Member
    6 februari, 2007 at 07:37

    @ollefax 363187 wrote:

    Tror ni att man skulle kunna få den att göra någon nytta på min förgasar saab -87?

    Tyvärr inte, en förgasare arbetear med ett undertryck för att “dra” med bensinen, däremot borde det fungera på alla moderna motoren med luftmängdsmätare (insprutning).

    //Glenn

Page 3 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen SNÅL MOTOR MED KRAFT! (diskutera gärna)

You must be logged in to create new discussions.