Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing snåla in på mastkostnaden

• snåla in på mastkostnaden

Publicerad av anonym-anvandare på 14 april, 2003 vid 12:14

Har läst många inlägg om mastens betydelse för riggens egenskaper, men hur mycket kan man kompromissa med kolfiberhalten? Hur stor skillnad känner jag som “nöjesseglare” när jag försöker sätta min första willy skipper i vindar mellan 4,0-6,5? Jag vet ju att riggen blir lättare osv. men kommer jag någonsin att missa ett trick och tänka “fan jag skulle haft en lättare mast!”
    Säg att mina övriga prylar är 2-3 år gamla och jag ska köpa två nya master, vad ska jag då välj, 15 30 50 eller 100% och vad vinner jag? Det är ju en grym prisskillnad, så valet står kanske mellan 15 och 30%, kommer jag då att märka någon skillnad??
    /Mattias

skywalker svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • endy

Medlem
    14 april, 2003 vid 12:25

Hej
    Det beror ju lite på vilka längder du ska köpa och vad för segling du skall änga dig åt.
    Låter som du ska köra freestyle, då hade jag satsat på en 460 med 50% carbon (kolla gun, de e billiga)
    Under 30% är bara dumt, det kostar inte så mkt att gå upp från 15-30% och man sparar lite vikt.
    Men som sagt kolla in gun’s master, där får du 50% eller mer till priset av andra master med 30%
    Det är alltid bättre med lättare rigg, där tror jag man har större fördel som novis än att märka prestanda skillnad.

Kolla in gun hade varit mitt tips om du inte är märkesfreak!
    Oj nu har jag sagt gun ett par gånger, en gång till, nej jag jobbar inte åt dem wink.gif

• dr-masse

Medlem
    14 april, 2003 vid 13:26

Varje gång jag missar ett trick tänker jag “f-n, jag skulle haft en lättare mast”. Omständigheter och utrustning är de faktorer vilka gör att jag är så talanglös. Egen förmåga? Nej, nej.

På ett lite allvarligare plan handlar ju egentligen mest om vikt. En skillnad på typ ett kilo i masten märks, tro mig. Men sedan blir det knepigare. Jag märker inte särskilt stor skillnad mellan att olika master har olika kolhalt om det inte skiljer alltför mycket i vikt. Däremot kan jag märka att olika master passar olika bra till ett visst segel. Så först å främst gäller det att hitta rätt mast, sedan kan man roa sig med kolhalt. Att sikta på minst 30% är nog bra, då är det en vettig mast som kan bete sig som en kolmast “ska”, dvs är hyggligt spänstig och inte hurtungsomhelst.

Är man riktigt duktig så gäller naturligtvis lite andra regler (underförstått – jag räknar inte mig själv som “riktigt duktig”). Då kan det vara värt att blada upp flera tusen för en hundrakolmast. För mig är det nog inte det. Jag har master mellan 50 å 70% kol just nu, tycker det är en bra mix mellan prestanda, pris och hållbarhet.

Det gjordes ett test kring detta av våra vänner tyskarna i surf-magazin för ett par-tre år sedan. De kom fram till att tillverkarnas mellan-mast passade normal och skapligt duktiga surfare bäst. Att snäppa upp sig till en riktig värstingmast ansågs inte vara värt pengarna, helt enkelt. Och jag håller nog med.

Men visst, var budgeten en annan så skulle mastgarderoben min nog uppgraderas lite. En 430 mast på ettåetthalvtkilo skulle vara nåt… men fy vad dyra de är…

(jag har testat att segla en freestylerigg med 100 kol, kolbom å hela köret, det var skönt men inte värt de extra pengarna mot det jag kör med idag…)

Jo, just det. För att stöka till det hela så har jag lärt mig att det här med procenthalt inte betyder samma sak alla gånger. En 80% kolmast från en tillverkare kan mycket väl ha sämre prestanda än en 60% mast från en annan. Det är, tror jag, till å med så att två stycken olika master med 80% kol kan innehålla olika mängder kolfiber. Det handlar tydligen om hur masterna läggs upp å tillverkas. Aldrig skall man få förstå något helt och hållet… 🙂

Surfa På!

• ola-h

Medlem
    14 april, 2003 vid 13:55

Dr Masse är inne på rätt spår. Dock även om man inte behöver gå på de riktigt superdyra kolpinnarna om man inte är riktigt duktig eller kör så att man har nytta av den bästa möjliga hållbarheten (=RDM/skinnymaster med 90-100% kol) är en gyllene medelväg antagligen bäst. Jag hävdar att det är klart bättre att snåla lite på sseglen än på masterna. Med andra ord, hellre två säsonger gamla segel istället för nya och lite bättre master (upp till runt 50% kol) I RÄTT LÄNGDER. Att rulla ut ett sprillans nytt segel av årets (eller nästa års…) modell må kännas trevligt, men det kompenserar inte otrevligheten av att segla ett dödsstum 4.2:a med en 460-mast (hur bra masten än må vara). Alltså, satsa i första hand på master i rätt längder (eller ha någon typ av plan för hur du sall få ihop ett bra mastkit med tiden), sedan på mastkvalitet upp till en bra “hobbynivå”. Sedan är det dags att tänka på segel…

• s

Medlem
    14 april, 2003 vid 14:28

Masse och Ola är kloka seglare av rang som du bör lyssna på!

En sak vill jag bara tillägga. Är du lättviktare så skall du faktiskt passa dig lite för master med höga kolhalter – jag menar då 90-100%. I alla fall till de mindre seglen. De masterna är ofta väldigt snabba i flexen vilket kan upplevas som jobbigt för en lätt seglare. Riggen blir då orolig att hålla. En mast med lägre kolhalt är lite långsammare vilket gör att du får en lite mjukare känsla även om masten enligt IMCS skalan har samma styvhet.

Jag som tung seglare har inga problem med mina 90%iga vågmaster men jag vet att kompisar som köpt likadana och som väger under 75kg tycker inte om det.
    Men under 50% tycker jag inte du skall gå. När jag för några år sedan tog steget från 30 till 60% blev mina gamla segel sååå mycket bättre! Ola har helt rätt! Men skillnaden från 60 till 75% (för att sedan gå upp till 90%) var inte lika markant. Men det kan ju bero på annat, jag hade nya segel då och hyffsade master.

RDM master har också lite “mjukare” känsla enligt uppgift från många. Jag har ingen egen erfarenhet av detta.

GUN master har jag ingen god erfarenhet av (trots att jag är tung och gillar power var de för styva och stumma). Men det har jag precis skrivit på ett annat inlägg.

Staffan

• anonym-anvandare

Medlem
    14 april, 2003 vid 15:09

Jag väger 80kg och behöver en 400mast till North Voodoo och en 460 till North Volcano. Kollade på surfcompaniets hemsida såg Arrows-masterna, någon som har erfarenhet av dem?
    /Mattias

• s

Medlem
    14 april, 2003 vid 15:21

Jo, det har jag.

Både deras Ultimate Move 75% och deras Ultimate Wave 90% har jag seglat mycket!
    Riktigt bra master! Lätta, bra flex och hållbara. De har drop-shape vilket gör att de är tunnare än vanliga master vilket jag tycker är gött.
    Sedan tycker jag inte du behöver gå upp på 90%:aren om du inte är riktigt tung (vilket du inte är med 80kg) eller väldigt mycket köptorsk 😉 Jag har seglat 75% väldigt mycket (83kg köptorsk) och skillnaden mot 90%:aren är marginell och inte riktigt värt de 600-700kronor extra som Ultimate Wave betingar i pris. Lägg de pengarna på en ny fena istället.
    Om det är 460 masten du kollar på så tycker jag däremot att du skall överväga en 90%ig mast eftersom det har större betydelse med ett större segel.

Staffan

• skywalker

Medlem
    14 april, 2003 vid 16:13

[edit] Läste svaret på min fråga i den andra Gun tråden smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing snåla in på mastkostnaden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.