Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Snart drar bygget igång….
-
Är det ett relä liknande detta som ska koplas in sen?
-
sourra;614502 wrote:Är det ett relä liknande detta som ska koplas in sen?
Är så dåligt på sådant EL men de jag har är köpte på hjertmans har Art.nr 5488 http://www.hjertmans.se så om du söker där så ser du det jag har.
//Ozkar
-
Det är ett grymt bygge du har här. Och det är riktigt fint gjort. Jag måste bara höra med dig om du verkligen har använt tillräcklig dimension på kablarna till batteriet, vad jag vet så behöver man ordentlig area för att inte få för mycket spänningsfall och värmeutveckling. Det tycker jag att du ska kolla upp en extra gång, jag är verkligen ingen expert på detta utan mer genom trådar här och diverse uträkningsmallar som finns.
Hoppas att man får se bussen live någon gång.
Joakim
-
Jocke G;614514 wrote:Det är ett grymt bygge du har här. Och det är riktigt fint gjort. Jag måste bara höra med dig om du verkligen har använt tillräcklig dimension på kablarna till batteriet, vad jag vet så behöver man ordentlig area för att inte få för mycket spänningsfall och värmeutveckling. Det tycker jag att du ska kolla upp en extra gång, jag är verkligen ingen expert på detta utan mer genom trådar här och diverse uträkningsmallar som finns.
Hoppas att man får se bussen live någon gång.
Joakim
Tackar joo blir faktiskt rätt nöjd själv sedan får jag inte allt topp, men helt klar nöjd en så länge. Får la kolla det med dimensionerna men hade en kompis som kopplade in han trodde de skulle funka men jag ska kolla med elektrikern i morgon.
Skanna lite av instruktionen från den laddningsregulaton jag har där stog det något om 4mm kablar men ska kolla med elektrikern.
Nu på kvällen hann jag med lite listning sedan fixa jag med en kontakt i ena dörren..
//Ozkar
-
Funderar på båtvärmare nu det är nog gött och ha till hösten:) husvgns eller båtvärmre är de liknade produkter eller??
//ozkar
-
Ozkar;614696 wrote:Funderar på båtvärmare nu det är nog gött och ha till hösten:) husvgns eller båtvärmre är de liknade produkter eller??
//ozkar
I princip, men ändå inte. Gasolvärmare, typ Truma är inte så strömsnåla som man kan tro. Värmare har nämnts tidigare på forumet och det har pratats en del om Wallas fotogenvärmare för båtar. Strömsnåla och använder obetydlig mängd bränsle.
Vill du slå på stora trumman så finns det en riktigt fet pryl som kostar några månadslöner. Webasto Dual-Top som värmer både luften i bilen och har en varmvattenberedare på 11 liter. Går att dessutom att montera under bilen. Drömma går ju 🙂
http://www.webasto-outdoors.com/heating/dual-top/dualtop-rha-102.htmlNågon frågade om skiljerelä, ctek har en produkt som jag funderar på att montera i min surfbuss som fyller denna funktion, och lite till.
D250s heter den, ett skiljerelä med DC/DC-konverter som transformerar upp strömmen till rätt laddspänning och som laddar batterierna med cteks laddkurva. Har man solcellspaneler så kan det vara värt att vänta, Ctek släpper snart en D250s Dual som har en extra ingång, dvs en ingång för ström från generatorn och en ingång från solcellspaneler eller liknande. Man behöver heller inte oroa sig lika mycket för spänningsfall med denna, så man slipper dra centimetertjocka kablar för att kunna ladda batteriet fullt.
http://samst.se/?p=360
http://www.ctek.com/PDF/D250S_Flyer_UK_low.pdfKanske en aning dyrt och overkill till en surfbuss.
-
Mm har kollat på wallas 1300 känner en kille som jobbar lite med det så ska se vad jag kan få bra pris men helt klart det kostar ju vad än man väljer.
//Ozkar
-
Hej
Skriver lite med anl av det jag läst kring kommentarer kring batteriladdning. Bygger själv husbil nu och har klurat lite kring laddning. Själv har jag satt in ett fritidsbatteri för förbruknings el bak i bilen. Fritidsbatteriets egenskaper är att laddas långsamt och ett långsamt uttag vilket är precis så det kommer vara när jag laddar med solcell och förbrukar med lampor och ev kyl mm. Sätter man in ett vanligt bilbatteri är det gjort för att laddas hårt direkt från generatorn och ge stark starström. Om ett vanligt fritidsbatteri laddas för hårt blir det snabbt kasst. Om ett vanligt bilbatteri laddas med svag ström och svag förbrukning kläggar det snabbt ihop. Lösningen för att ladda fritids batteri från bilmotorn brukar lösas med en boster. Den ger oftast inte över 15A i laddström och alltid 14,4v laddspänning även om man laddar med 9-15v. Alltså när man inte får ström direkt från generatorn som ger runt 60A utan istället 15A klara man sig med tunnare kablar. Det var lite eltankar såhär på kvällskvisten.:wink:
Hoppas bygget ditt flyter på. Ligger själv i för att f klart min Transporter buss till sommaren.
/Christer -
Fasen vad tjusigt det här bygget blir. Det här med kylskåp alltså… har du köpt ett sånt 4000-kronorsskåp från Hjertmans eller har du hittat billigare någonstans? Jag tänkte försöka kolla på eBay men jag har varken namn på kylbox eller någon idé om vilken typ av skåp man ska söka efter. Några tips?
-
sourra;615374 wrote:Fasen vad tjusigt det här bygget blir. Det här med kylskåp alltså… har du köpt ett sånt 4000-kronorsskåp från Hjertmans eller har du hittat billigare någonstans? Jag tänkte försöka kolla på eBay men jag har varken namn på kylbox eller någon idé om vilken typ av skåp man ska söka efter. Några tips?
hehe Joo de blir rätt bra men bygget. Kylboxen kan ju du ränka som billig jaa den låg någon stans där omkring 4 men det som är bra är att den går både på 12v 24v å 220 så rätt stort användnings område. Många kanske tänker att jag köper dyra å mycket saker men tänker som så att de stora prylarna om jag nu i framtiden säljer så antingen får man en del pengar just för utrustningen och om jag ser att det blir för stor förlust är det bara att flytta vidare till nästa surfbuss.. 😉 som nog blir en VW DSG om man får drömma fritt 🙂
Senaste köpet var igår fredag Wallas 1300 😉 varmt å skönt ska jag ha det. Dyrt men kommer förhoppnings vis kunna surfa och använda bilen långt in på hösten nu 🙂
Hade i mina tankar att sätta den på ett ställe som jag nämnt innan under segel hyllan nere vid golvet men läste instruktionerna lite nu å som jag fattar det ska fotgen tanken stå lägre än värmaren så då funkar inte den platsen.
Hade funkat om man nu sätter tanken under bilen men vet inte hur praktiskt å rent de håller sig det är nog bara och glömma. Men har hittat ett nytt ställe som funkar tror jag. De som är nu är att när man slår av en värmare så bryter man på en strömbrytare på värmarens ena sida efter man gjort det så ställer värmaren och kyler sig så att de blir en gradvis avstängning. Min första tanke va att jag kunde bara bryta strömmen HELT till den och ha en termostat som avgjorde när den skulle gå och inte men det funkar inte det nu för att då tar jag bort denna kyl avstängningen. Så det är ett problem jag har nu, antingen får värmaren gå hela tiden så får tak fläkten med termostaten i jobba imot och hålla behaglig temp. Men det är saker man får kolla på sedan när man får igång det och ser hur effektiv den ger värme. Finns fler problem att flytta ström brytan som nu sitter på sidan till där man vill ha den ex uppe där jag har andra ström knappar:P då måste man flytta med ett helt kretskort 😉 som sagt det får jag tänka över å återkomma med..//Ozkar
-
Det borde väl gå att löda bort strömbrytaren och löda fast sladdar istället som du drar upp till strömbrytarpanelen? Men kanske dum att pilla för mycket?
-
SWE 496;615383 wrote:Det borde väl gå att löda bort strömbrytaren och löda fast sladdar istället som du drar upp till strömbrytarpanelen? Men kanske dum att pilla för mycket?
joo de va en tanke jag fick igår med efter att skrivit inlägget, tror helt klart är det bästa. Men det är inte mitt område så de får jag lämna bort det. Ingen här som jobbar med sådan tar nog inte så lång tid för den som kan det och vet vad den gör..
Nu ska jag ut å skruva på beslag på sängen delarna
//Ozkar
-
Jag måste bara fråga dig om vad kostnaden för värmare blev du som hade lite kontakter. Jag har ju själv funderat länge på just den värmaren men det har inte gått att prioritera den än. Men värme ska in i bussen snart hoppas jag. Och om du har möjlighet att hjälpa med bra pris tas det emot med tacksamhet.
-
Jocke G;615390 wrote:Jag måste bara fråga dig om vad kostnaden för värmare blev du som hade lite kontakter. Jag har ju själv funderat länge på just den värmaren men det har inte gått att prioritera den än. Men värme ska in i bussen snart hoppas jag. Och om du har möjlighet att hjälpa med bra pris tas det emot med tacksamhet.
jag fick värmaren runt 7000 sedan är det ju rätt mycket tillbehör slangar och sådant tank, utblås mm men som det ser ut nu så kommer jag inte behöva det, för wallas 1300 kan man installerna så den blåser direkt från utblåset. Står i hjertamns katalog att max 1 meter slang. Men igår läste jag instruktionen lite snabbt då står det att de inte få vara någon slang extra men om hjertamns skriver det så ska de nog gå.
Hjertamns katalogen om man kollar priserna så bakom vissa priser står det ett stort N och då är det ofta dyrare varor eller elektronik instrument sådant. Dom har inte de vinsten på dessa varor. De kan inte göra lika mycket på priset just dessa varorna. Men det är olika från vara till vara tror jag vissa har det rätt god marginal andra mindre. Förmodligen vill de ha ett stor sortiment och gör så på vissa varor .
Men svar på din fråga Jocke betalade totalt 9000 men nu får jag se om jag behöver alla dom anslutningar jag hade tänkt mig från början. Kan inte lova ett bättre pris men kan ju alltid höra mig för.
Jag själv har ju inte bara köpt värmare där utan en hel del andra prylar plus att jag känner än på hjermans..
Vad jag köpt på hjertmans vad jag kommer på nu…
Värmare
Kyl
Solcell med tillbehör (Regulator)
Kök med tillbehör
Linor (remmar, linor, helikopter lina)
Voltmätare
Båtbatteri
Luckor
Olika slags beslag
två takventiler en med solcell
Vattendunk
ReläFinns nog mera men kommer inte på just nu
//Ozkar
-
Alltså nu börjar det likna något Ozkar! Jag gillar att du verkligen går in för det här bygget, frågar om värmare och några dagar senare har du en ny Wallas. Jag har märkt att det snabbt blir dyrt när jag har handlat prylar till mitt bygge, och det är skönt att se att jag inte är ensam som vill ha bra saker, har även tänkt precis som du. Dagen jag säljer bilen har jag kvar grejerna och monterar i en nyare bil, eller säljer separat.
Angående Hjertmans så har dom bra rabattvillkor, handlar man för över 15000kr får man 15% rabatt förutom på N-märkta varor. Handlar man för mer ska man tydligen begära offert så det kanske blir ännu bättre rabatt, och 15000kr är man snabbt uppe i har jag märkt. Räcker ju bara till solceller, regulator och batteriladdare te.x
Det är jäkligt inspirerande att följa bygget, varje gång det blir en uppdatering blir jag mer motiverad och känner lite press då du har så jäkla högt byggtempo 🙂
Logga in för att svara.