Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Snart drar bygget igång….
-
Ritade lite hur jag har tänkt göra så här kommer det se ut vad jag tror nu om jag inte kommer på något bättre
//Ozkar
-
Om jag föstår rätt så har du tänkt batterier där också. Du borde ha ganska mycket utrymme mellan väggen och sätena på golvet. Där hade jag försökt att ställa både batteri och gasol. Batterierna skulle jag nog aldrig sätt så högt upp eftersom dom är så pass tunga om det skule hända något så är det ju lite bättre att ha dom vid golvet. Och vatten kan du ju köpa en kran antingen pump eller lite eldriven dom drar ju inte så mycet eftersom man inte använder det vattnet super mycket.
Och då skule du kunna använda hela det utrymmet till förvaring och då även dra upp det ända uppp i taket.
Men jag kakse missförstår dig. Annars ser det kanon fint otroligt välgjort.
-
Jocke G;599988 wrote:Om jag föstår rätt så har du tänkt batterier där också. Du borde ha ganska mycket utrymme mellan väggen och sätena på golvet. Där hade jag försökt att ställa både batteri och gasol. Batterierna skulle jag nog aldrig sätt så högt upp eftersom dom är så pass tunga om det skule hända något så är det ju lite bättre att ha dom vid golvet. Och vatten kan du ju köpa en kran antingen pump eller lite eldriven dom drar ju inte så mycet eftersom man inte använder det vattnet super mycket.
Och då skule du kunna använda hela det utrymmet till förvaring och då även dra upp det ända uppp i taket.
Men jag kakse missförstår dig. Annars ser det kanon fint otroligt välgjort.
Ja bra funderingar, batteriet ska inte så där du tänker ska placera det nere på golvet, om man ser bilen bakifrån så blir det på vänster sida det är dö ut rymme framför hjulhuset där ska batteriet och där finns även plast för en värmare i framtiden. Varför jag har lämnat plts bakom stolarna är för förvaring ska visa lite senare hur jag tänkt där sedan bakom någon stol kanske jag bara ska krokar för typ jackor.
Vattnet blir nog bara en 5 litare får se vad det finns och köpa men håller mig nog mig till den lösningen som jag tänkt vill inte ha så mycket el finns ju andra lösningar men tror detta kommer funka ok. Helt klart väger de ju en del med vattnet kommer ligga typ dikt ann väggen och om de skulle nu hända något ex en krok så tror jag att 22 mm playwood viker ju sig inte i första taget..
Vill inte köra upp väggen hela vägen för har en bräda som är lite längre 134 l runt 260cm så om jag ska ha med den så är tanken att jag ska kunna hänga den i taket och köra ut nosen fram till. Kör inte så ofta med den men det är om någon nybörjare vill med å testa så ska möjligheten finnas att få med den. Vill med ha öppet för tror det blir lite luftigare, hade tänkt att skära till plexiglas som jag lätt kan sätta upp med tanke på om man skulle krocka..
//ozkar
-
Söker fäste till den runda 2kg gasol flaskan om någon vet vart jag kan köpa ett sådant för en vettig peng hitta eller vet att det finns på hjertmans men har inte lust att köpa ett sädant för 419kr måste ju finnas billigare?
//Ozkar
-
Bygger lite ute i garaget nu men va tvungen gå in och värma mig lite, så passa jag på att lägga upp några bilder till så här är det tänkt att bli.
//Ozkar
-
Så nu gick jag ut en lite stund till får fortsätta i morgon kväll tror jag men tycker det blir helt ok med alu kant det är ju lite jobb med det men det jobbigaste stället är runt köket där jag nu har börjat. Blir längre längder sedan lite lättare.
Får köpa mig en gasol flaska nu bara så jag kan bygga vidare..
//Ozkar
-
Vad tror du om att snitta två avlånga hål i plyfan där du tänker ha gasoltuben och ta en spännrem att spänna fast tuben med?
-
SWE 496;600352 wrote:Vad tror du om att snitta två avlånga hål i plyfan där du tänker ha gasoltuben och ta en spännrem att spänna fast tuben med?
joo jag hade tänkt gör fäst men det är ju lätt sätt att bara ha en eller två remmar och få fast tuben. Värt att tänka på tack för tipset
Idag va jag och skulle köpa en gasol tub men så klart va det stängt får åka dit imon ..
//Ozkar
-
Bara en ide till inbyggnad av gasolflaskan. Har gjort en väldigt “fin” skiss i Paint. 🙂
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135964577 typ av spänne jag tänkte på.
-
Jocke G;600433 wrote:Bara en ide till inbyggnad av gasolflaskan. Har gjort en väldigt “fin” skiss i Paint. 🙂
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135964577 typ av spänne jag tänkte på.
Även detta ett sätt, grym skiss med:) om du kollar på min skiss som gjorde tidigare så ser du att hylan ska vika ut där ovanför men kanske kan ha denna lösning om jag lämnar lite utrymme. Ska köpa gasol efter jobbet så få se om det har något fäste i butiken annars får jag bestämma mig snart hur jag ska göra.
//ozkar
-
Kom nyss in från bussbyggandet , nu börjar skåpet intill köket ta form. Blev lite galet i början eller igår när jag höll på, efter ett tag kom jag på att dörren jag ska använda var för stor och skåpet för litet men löste det idag så det ska nog funka nu.
Som ni se har jag lämnat plats på sidan mot väggen, det är ju för att där ska jag sticka in seglerna skulle jag gå in med skåpet hade jag mist ca 40cm.
Efter det kolla jag lite på vatten förvaringen som ni ser på bilden sågat upp lite runt kran för att lättare att komma åt. Funderar nu på hur jag lätt ska kunna ta ur dunken. Första tanken va nog att jag skulle ha det som det ser ut nu sedan kunna plocka ut dunken bakifrån igenom skåpsdörren men tror det blir alldeles för meckigt. Så vad jag tänkt göra nu är som en dammlucka sågar bort fronten runt dunken och med hjälp av ett par få alu-lister kan man bara dra den lucka rätt upp sedan ta ur dunken..
Får se på det imon det som är segt väntar på mer alu lister men det är så sega men nu har jag bilvig t lovad att det ska finns hos de på måndag.
//Ozkar
-
Idag har jag fixat med lite allt möjligt det är mycket små pill nu innan jag snart ska ska skruva fast främre väggen och tillhörande delar för gått.
En så länge har jag ju byggt i tre sektioner kan man säga. Kyl del, Köks del och själva väggen. Detta tre sektioner plockar jag ut och in ur bilen hela tiden, gör så förbättringar sedan in och testar. Fixar med olika anslutningar från alla möjliga håll och vinklar.
Segel väggen har jag börjat kolla på idag valde att sätt en osb-skiva på den väggen kanske inte så många som sätt spårad osb men idag fick sänksågen gå varm över skivan och funkade riktigt bra.
Har även testat om brädor fick plast i taket som ni ser funkar det bra så nu är klurar jag på någon upp hängning en det kon jag ju kolla mera på när jag börjar bli mera klar. Bara kul och se att de gick att ha det som jag hade tänkt.
//Ozkar
-
Ozkar;599935 wrote:Snabb fråga om gasol om någon vet jag tror att jag behöver en sådan rund flaska för driva mitt kök men undrar om någon vet om man kan ha mindre flaskor finns ju en som är som en hockey puck i diameter ca 35cm hög undrar om någon vet om det är samma tryck så om de mindre går att ha eller tar de slut fort med en sådan ?
se bilden den som är längst till vänster??
Om du ska sticka iväg längre tripper utomlands så är det STOR tub som gäller. Ursvårt att få tag på gasol utomlands då dom har andra kopplingar.
Logga in för att svara.