Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Snart drar bygget igång….
-
getwet;600846 wrote:Om du ska sticka iväg längre tripper utomlands så är det STOR tub som gäller. Ursvårt att få tag på gasol utomlands då dom har andra kopplingar.
Okok bra för jag köpte den större. Något annat man bör tänka på för utlands tripp ??
//Ozkar
-
Ytligare några timmar nu som gjorts på bilen. Nu i kväll byggde jag den förvaringen som jag snackade om innan bakom stolarna. Blir ju inget stort, men blir ett fack som man kan stuva undan något i alla fall det blir 45cm * 45cm sedan 10cm djupt.
Skar sedan till mattan som jag ska sätta på väggens ena sidan som vätter mot förarkoupén, men vänart med att limma dit den för den verkar tycka om sågspån något något extremt 😉
Imon blir det kolla mer på vatten lösningen, när det är klar ska de inte va mycket kvar innan jag ska skruva in det delarna för gått..
//Ozkar
-
Har kollat lite på segel hyllan eller har börjat med en grund till den, och början till segelhyllan är mast facket ni ser ju på bilderna. Jag hade tänkt göra en avrinning för seglarna om det skulle va grymt blöta och de inte har hunnit rinna av något när jag packar ihop efter surfat så kommer jag lägga seglet vid brädorna. Vill endå kunna lägga de i hyllan blött så då kommer jag lägga det längs ner, därför ska jag ha en avrinning.
Klurar nu på själva hyllan hur jag ska göra, har haft en idé som jag har rita en ritning på för ett tag sedan. Men börjar så smått gå ifrån den har har en annan som jag tror funkar bättre men om det är någon annan som har en smart lösning är det bara att säga till ….
//Ozkar
-
Kommer du klä in osbskivorna med någon typ av matta? OSB´n kommer efter ett tag vara rätt risig annars av väta från segel m m.
-
Joo men den ska kläs med gummi duken som jag har på golvet. Har kommit på en lösning på hyllan tror jag men ska fundera lite över dagen …
//Ozkar
-
SWE 496;601417 wrote:Kommer du klä in osbskivorna med någon typ av matta? OSB´n kommer efter ett tag vara rätt risig annars av väta från segel m m.
Joo men den ska kläs med gummi duken som jag har på golvet. Har kommit på en lösning på hyllan tror jag men ska fundera lite över dagen …
//Ozkar
-
Här har jag skissat lite hoppas ni kan få lite humm hur jag tänker. Är ju inte född med penna i handen så blir kanske en aning kladdigt.
Tanken som jag har just nu är att bygga tre sektioner för plast mellan 4-5 segel, sågar ut runda hål (se bild) klär varje sektion med det gråa gummi duk jag har använt innan. För att inte hålen ska va vassa tar jag en större slang som jag skär ett snitt i och trär över (se bild nedan) tror detta kan funka.
Som jag nämnt innan, hyll systemet jag funderat på utanför segel hyllan kommer va upp byggt av alu 16mm massiva rundstavar i lite olika längder beroende på vad jag vill ha extra med mig som det ser ut nu kommer de hänga två bommar där minst. Men kan endå lätt kunna ha fler segel med mig eller annat.
Man behöver nog inte behöver ha tre st 15mm plywood ihop som det är på bilden. Måste ha 15mm i det mittersta lagret för att den 16mm rundstaven ska kunna löpa där i mellan. Det är en aningen svårt att förklara men någon kanske får en bild hur det kan se ut.Det tre sektionerna får en front av så klart av alu 😉 borrar upp hål för där rundstavarna ska gå in och då har jag lämnat plast i det mittersta plywooden lagret. Det kommer bli lite meckigt attf å det centrumen tror jag har ett sätt som kommer funka.
//Ozkar
-
Idag kollat lite på segel hyllan trodde att jag skulle få plast med 4-5 segel det sluta med 3 lite segt men finns inte plats med mera mast facket är aningen stort kanske.
De styr sängen höjd lite jag ska kunna ha plats med tre brädor sedan kommer det va rätt gått om plats vid brädorna så där kommer man få in fler segel om jag skulle vilja ha något där med.Mallade lite och fick hyfsade till det sedan börja jag med hålsågen göra hålen det blir inte mycket kvar hålen blir ca 17.6cm fick ju bara plats med tre hål men kommer bli en förvarings hylla över seglerna blir nog rätt ok.
//Ozkar
” fortsätter imon om jag inte är allt för bakis “
-
Det är väldigt snyggt med alla hålen för seglen men du optimerar inte direkt utrymmet. Jag hade helt klart struntat i att ha hål och istället bara ha ett öppet fack för att då få plats med minst 4 segel. Och som jag tidigare har skrivit så hade jag haft masterna bland brädorna istället för ett fast fack som tar mycket utrymme även det.
Men som sagt snyggt är det som du gör nu.
Joakim
-
Vill ju inte va den som e den. Men va kör du för segel som slidar in i dom hålen??
Tycker knappa 18cent låter i tightaste laget.
Fast om du bara kör Hot Super Freak, inte större än 3,7a o plockar ur lattorna
ska de nog funka. -
Har varit ute ett tag nu, kollat på va ni skiver helt klart är det segt att bara få plats 3 segel men vill att de ska ligga luftigt och inte på varan. Själv blir jag nöjd av hur det tar form blir rätt snyggt. Masterna får vara där dom är nu har inte lust att ändra 😛 hehe.
Det som va svårt igår va att mäta ut hur alla lager skulle ligga i den packen med skivor som jag skulle köra med hålsågen igenom som ni ser bilden nedan. Valt att de ska slutta under seglerna. Missa bara på en sektion som jag kunde rädda upp igenom lägga på 13mm. (se nedan)
Som ni även ser så efter att räddat upp det ser de rätt rakt ut..//Ozkar
-
Idag efter att gjort klar hålen så testa jag även med segel detta är ett 6,2 på bilden, har segel mellan 4,5 till 7,0 i lite olika varianter tror efter att testat med detta 6,2at alla kommer få plats i hyllan.
Nu för en stund sedan så limma jag 15mm plywood ihop med en av osb skivorna får nu vänta tills det har torkat.
Så jag kan såga ut spår med sänksågen för rundstavarna där det ska löpa efter gjort det kan jag limma andra sidan osb.
Tror att plywooden kommer styva upp det hela för osb skivorna håller ju knappt ihop det är så porösa.Sedan stort beröm till Festool det gör sjukt bra maskiner grymt nöjd med både min kap ger KS 120 sedan min sändsåg det underlättar något grymt mycket..
//Ozkar
Logga in för att svara.