Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Snart Förbud på Ribban
-
Snart Förbud på Ribban
Publicerad av imported_thorbjorn på 26 mars, 2008 vid 07:36Kustbevakningen vill förbjuda oss Kitesurfare, vindsurfare, vattenscouter och även kanotister utanför ribban och Bo 01.
Läs mer i artikeln i Sydsvenskan
http://sydsvenskan.se/malmo/article311225.ece
Vad blir nästa det har redan varit en del inskränkningar på Hawaii, Varberg och nu här.
Det är väl kanske dags att bli organiserade och tillsammans med windsurfarna få en dialog med myndigheterna här i landet.
Det är ju trots allt en miljövänlig sport vi håller på med.
PS: Läs mer på vindsurfings forumet http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=454022#post454022
Kjello svarade 16 år, 7 månader sedan 21 Medlemmar · 38 Svar -
38 Svar
-
fan vad segt för er! hoppar ni lyckas organisera er…
“Orsak: risken för att badare ska komma till skada” såklart.. OK att förbjuda vattenskotrar, de stör och skräpar ner och går dessutom jävligt snabbt och körs inte sällan av korkade personer.Men kite, försök få nån deal med dom att ni håller er undan när det är ett visst antal badare i vattnet. De måste förstå att en kompromiss måste göras, man kan inte ha 0-tolleranns mot något så miljövänligt och ljudlöst
-
Gå in på sydsvenskan sidor och kommenterar det är viktigt att vi gör vår röst hörd här.
-
hålelr med. måste gå ihop med vindsurfarna om det här.
förstår helt klart iden om förbud då jag själv tycker det är sjukt störande med vattenskotrarna utanför badplatsen. Men om inte annat borde det iaf bli ett tidsförbud på det hela. sist vi körde på ribban var det +3 både på land och i vattnet och inte en människa störde sig på oss, tvärtom.
-
Måste ju finnas bättre definitioner än “vattenfarkost”, om det är mest vattenskotrar man syftar på??
-
Inte för att jag kör där, men det suger ju fett!!
Tror tyvärr inte det hjälper nämnvärt att debattera via Sydsvenskans kommentarfunktion. Gå direkt på beslutsfattarna eller de som påverkar beslutsfattarna (i det här fallet verkar det ju vara kustbevakningen) och få de att förändra sina yrkanden så det inte blir totalstopp året runt.
/Egg
-
Kul. När jag flyttade till Ribban för något år sedan var mitt enda argument för att betala de där extra 800k som gångavstånd till stranden går på just att jag kan knalla ner till stranden med brädan på ryggen för en liten kvällsseglats. Ganska sunkig investering, ser det ut som.
Jag skickar följande brev till registrator@kustbevakningen.se senare i kväll:
Quote:Kära Kustbevakningen,I Sydsvenskan kan man läsa att Jan Sjölin från Kustbevakningen förespråkar förbud mot kanoter, barn i jollar och surfbrädor vid Ribersborg, med flera olika argument.
Jag tycker mig kunna utläsa bland annat dessa argument:
De flesta klagomål som kommer från badande och boende gäller vattenskotrar.
Vindsurfingbrädor är hårda och därför farliga.
Vindsurfare kan komma upp i stora hastigheter (underförstått när det blåser och inte är badväder).
Vattenskotrar får i dag inte köra närmare stranden än 100 meter, men lagen är tandlös. Om man gör det till 400 meter, så kommer lagen däremot att fungera utmärkt.Hela artikeln finns att läsa här:
http://sydsvenskan.se/malmo/article311225.ece?listAllComments=true#kommentarer
Som ni kan se så är det många som har kommenterat på artikeln och en majoritet ställer sig frågande till Sjölins agerande. Därför skulle jag vilja ha ett skriftligt förtydligande i saken med kommentarer på de argument som Sjölin använder sig av.Vänliga hälsningar,
Christian Sternell
+45 5138 2833Jag vänder tillbaka när jag får svar.
-
ni får ta och gå med i VSK ( varbergs surf klubb). vi kommer hålla första årsmötet den 12/4 som det ser ut nu om vi blir ett stort gäng så blir det bättre än att enstaka folk protesterar.
klubben e i uppstartandet så ni kan strax få mer infoom ni har fråger om föreningen så e det bara att höra av sig. måste stå upp emot alla förbud.
ha det bäst//Anders -
Dom fattar inget hur många gånger är det fullt med badare och windsurfare på ribban typ alldrig och det är kanske därför som ingen heller blivit skadad.
-
men vafan e den delen vi kör på inte ett hundbad?
isåfall om man badar på ett hundbad i kylig nordanvind förtjäna man fan o bli påkörd. -
vi ska försöka med att informera folk om vad kite e dom flesta e ju intresserade men oförstående. å fattar man inte hur det fungerar så kanske man känner rädsla så vi ska se om vi kan gå ihop med strandvakterna å anårdna lite informations dagar med kite och livräddnings information.
så får vi se om dom förstår oss bättre sen.
å vi måste ju visa dom respect med.
vi tror inte på att bara klaga på förbuden, utan att man kommer fram till en lösning istället. stranden e ju för alla. men som sagt detta e bara en liten tanke vi har kommit fram till i klubben, mer info kommer efter det först stora mötet -
bra ord Anders, e tid satt för mötet ah har du hand om tillställningen efter?
-
min pappa jobbar på kustbevakningen och var tidigare stationerad i höllviken nu är han däremot uppe i karlskrona. men jan själin som verkar ha varit den från kustbevakningen som fixat med detta är en gammal kollega och bra vän med min pappa. ska ta tag i och försöka prata med honom och förklara läget lite.
Logga in för att svara.