Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snart Förbud på Ribban

• jonaish

Medlem
    26 mars, 2008 vid 20:02

fan va mkt förbud det har blivit nu då!

• tomw

Medlem
    26 mars, 2008 vid 20:23

Ludde- din farsa är grejen. Personlig kontakter !

TW

• luuddee

Medlem
    26 mars, 2008 vid 21:04

pratade precis med far min. han tyckte det lät idiotiskt att förbjuda vattenskotrar och andra motordrivna farkoster va självklart med vindsurf och kitesurf såg han ingen mening med. ska försöka kontakta kustbevakningen i höllviken och prata med dem. behöver ju inte bli ett förbud mot detta om de nu vill ha något så räcker det ju med restriktioner.

• pjoter

Medlem
    26 mars, 2008 vid 21:05

gött ludde!!

• johanw

Medlem
    26 mars, 2008 vid 21:06

BRA ludde!!

• skejtar_henke

Medlem
    26 mars, 2008 vid 22:45

Kan det funka i habo så kan det funka på ribban.. Är det badande och annat löst folk så är det ju oftst inte vind och läga att köra ändå…

När jag har kitat där har det varit tomt på badande.. Ser inte problemet med varken vindsurf eller kite där..Dock så är vattenskotraran otrolig störande. Dom borde man sätta restriktioner på.. Inte förbjuda men ..

• brickan

Medlem
    26 mars, 2008 vid 23:16

Helt sjukt
    Jag tycker det är bra om dom förbjöd vattenskotrar på ribban.

Jag hade förstått men ogillat om dom förbjöd kite

Men att ge sig på windsurfare som är lika oskylldigt som att bötfälla en sparkcykel för att den inte har gula reflexer på hjulen är bara löjligt.

• imported_thorbjorn

Medlem
    27 mars, 2008 vid 20:32

Det ligger på gatukontoret som skall bestämma hur det blir jag tror att det var den 16 eller möjligen den 19 april som de skall ha bestämt sig hur det blir.

Så det är inte kust bevakningen som det avgörande.

Om vi vill lägga in en protest eller ytterligare förklaring så blir det till Gatukontoret i Malmö.

• christian12345

Medlem
    27 mars, 2008 vid 20:45

Thorbjorn;454344 wrote:
    Det ligger på gatukontoret[..]

Ja, men om vi först kan få Sjölin till att erkänna att det hela är ett misstag, missförstånd eller liknande så blir det lättare att överklaga hos Gatukontoret.

Thorbjorn;454344 wrote:
    [..]Jag vi lägga in en protest eller ytterligare förklaring så blir det till Gatukontoret i Malmö

Nu förstår jag inte vad du menar. Ska du lägga in en protest?

I övrigt;
    Jag fick det här svaret idag, från Registratorn på Kustbevakningen Region Syd:

Anette Bohnsack wrote:
    Hej Christian,

Vi har mottagit ditt mail och ditt önskemål om ett skriftligt förtydligande.
    Jag har lämnat över ärendet till vår regioninspektör och vi ber att få återkomma till dig.

• imported_thorbjorn

Medlem
    27 mars, 2008 vid 21:27

Jag tror att det blir bättre om vi går tillsammans med vindsurfingsklubben och kanotklubben, det ger en större verkan än som om man skriver själva.

Jag vet inte vad vindsurfingsklubben har kommit fram till än.

Vi har tre veckor på oss.

Det var ju roligt och se att det var så många som kommenterade på SDS artikel.

• imported_thorbjorn

Medlem
    28 mars, 2008 vid 09:17

Jag har kontaktat Gatukontoret, och fick en jätte bra service där och en kontaktperson som kommer att ringa mig så att jag kan ge vår syn på saken och förklarar för dem vad kitesurfing är.

Samt att jag kan referera till kommentarerna till SDS då det var många bland allmänheten som tycker att det är trevligt att se när vi surfar.

• call3

Medlem
    28 mars, 2008 vid 17:50

Gott jobbat Thorbjörn!

Är lite speciellt att kunna dra ner till ribban med cykeln i full våtdräkts mundering..

• luuddee

Medlem
    29 mars, 2008 vid 09:51

vi bör nog verkligen förklara för dem. att det måste vara väldigt väldigt onödigt att förbjuda något de månader de inte finns badande där iaf. vilket är 10 av 12 månader kanske. plus att det endast går att surfa vid rak nordlig vind och en bra vindstyrka vilket också medför att det inte är några badande.

• christian12345

Medlem
    31 mars, 2008 vid 13:56

Fick precis svar från Kustbevakningen. Jag ska skriva tillbaka och fråga vad de menar, men vill gärna höra era kommentarer till följande först:

Ang. ansökan om avlyssning Västra Hamnen – Ribbersborg, Malmö

Kustbevakningen Regionledning Syd lämnar följande svar på dina frågeställningar:

Först lite bakgrund.

Regeringen skriver i sitt regleringsbrev till Kustbevakningen:

Kustbevakningens sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn ska bidra
    till att antalet dödade och svårt skadade minskas och till att inga allvarliga
    olyckor inträffar i sjötrafiken.

Man skriver även i sin instruktion till Kustbevakningen

Kustbevakningen ska genom sjöövervakning förebygga och ingripa
    mot störningar av ordningen i sjötrafiken.

Vidare skriver man.
    Kustbevakningen ska bidra till att säkerheten till sjöss liksom respekten för lagar och föreskrifter ökar. Genom att utveckla sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn ska myndigheten arbeta för att minska antalet allvarliga sjöolyckor.
    Svar på dina frågeställningar.

Med utgångspunkt från ovan nämnda följer Kustbevakningen kontinuerligt utvecklingen inom sjötrafikområdet och deltar i utvecklingen för säkerheten till sjöss.

Vad gäller Västra Hamnen ser vi idag en tydlig ökning av vattenaktiviteter och en fara för att allvarliga olyckor skall ske, framför allt i dagsläget med vattenskotrar inblandade, men även andra aktörer i form av motorbåtar, segelbåtar och vindsurfare m.fl..

Eftersom Ribbersborg är i anslutning till Västra hamnen och samma problem finns där bör samma regler gälla för hela området.

Idag finns redan en författning som förbjuder motordrivna båtar ut till ett avstånd från land av 400 meter vid Ribbersborgsstranden och därför väljer Kustbevakningen samma avstånd.
    Området vid Västra hamnen är inte lika långgrunt och 100 meter är mer lämpligt där.

Nuvarande förbud mot vattenskotrar 100 meter från land stöder sig på vattenskoterförordningen.

Vattenskoterförodningen har visat sig i rättspraxis inte ha någon verkan.
    I överprövningsärenden har åklagarmyndigheten lagt ner fallen.

En central rekommendation är att då det inte kan förväntas att en rapport kommer att
    leda till vidare utredning hos Polisen eller beslut om åtal hos Åklagarmyndigheten
    gör att Kustbevakningen inte bör rapportera enligt vattenskoterförordningen.

Därför kan man betrakta gällande lagstiftning som tandlös.

Detta är Kustbevakning Regionledning Syd:s uppfattning ur Kustbevakningens
    synvinkel med hänsyn till säkerheten till sjöss, men även ur övervakningssynpunkt.

Kustbevakningen har ansökt hos Länsstyrelsen om avlysning och det är Länsstyrelsen som avgör om det blir en avlysning och hur den eventuellt ser ut.

Synpunkter bör därför lämnas till Länsstyrelsen i Skåne Län.

Med vänliga hälsningar

Jan Sjölin

• budokai

Medlem
    31 mars, 2008 vid 14:05

haha det var det roligaste idag, så kort och gott: en rapport från kustbevakningen till polisen om olovlig vattenskoter åkning arkiveras i det runda arkivet så därför måste de hitta på en ny infallsvikel där de förjuder allt? haha

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snart Förbud på Ribban

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.