Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Snösurf i helgen?
-
4000-4500:-
DYrt jämfört med att bygga en själv. Billigt jämför med en ‘vanlig’ bräda.
-
Oregistrerade
Gäst21 februari, 2007 vid 15:37Ingen film att lägga upp? Såg på hemsidan att de åkte på blankis. Funkar det verkligen att svänga då?
/Pelle
-
Jesse och Speedo ute och leker igen, lite krallig vind i början men det ökade eftersom.
-
Ser ut att vara lite djupare snö denna gg. Puder? Hur djupt?
Funkade plankan bra trots snödjupet?
GPS?
Frågor, frågor…
-
Jesse: Snygg skärande sväng på bild 2, ser ut som du har åkt snowboard innan…
-
Plankan funkade bra idag men inte lika bra som förra helgen. Det var lite för för mycket snö för att ha grepp med den djupare fenan hela tiden. När man började få fart tappade fenan kontakt med isen vilket resulterade i spinnout. Hade tyvärr inte GPS idag men bitvis gick det riktigt fort. Skönast är det då att gå ner på en djup slör och pumpa upp fart och ge sig in i gippen. Riktigt svårt att sätta gipparna men det enda som krävs är nötning antar jag. Känslan är väldigt lik när man gippar på vatten.
Kinetic: Bild 2 uppifrån är inte jag utan Tommy (Surfen) men visst har jag åkt lite snowboard tidigare. Jag har bytt ut den bakre av stropparna till en enkel v-surf stropp. Den var betydligt skönare att köra med då den inte var lika stum som originalstropparna.
I morgon ska jag ut igen1
Har Fjant fått åka idag?
-
Halloj!!! Både Fjant och Feg var ute idag på norra björkfjärden (vid bålsta).
Körde hela dan med 5,9 psyclone.
Rapport kommer, och kanske en liten filmsnutt!Gött att vi hann få brädorna innan helgen!
/Fjant
-
Idag körde vi igen med 5,9. Mer snö, men vinden var ungefär som igår. Filmade lite mer, så nu finns det lite material att klippa ihop en filmsnutt av. Ber att få återkomma i ärendet. 🙂
/Fjant
-
Fjant: Ja ska försöka se till att Pirate gör en ännu djupare fena (4-5cm djupare borde räcka) så man kan använda den i hyffsat djup snö…Snö i Ungern finns oftast inte i större mängder, eller så smällter det fort…
-
Så här såg Iceboarden ut 1997, har hänt en del sedan dess:grin:
-
@kinetic 366897 wrote:
…att Pirate gör en ännu djupare fena (4-5cm djupare borde räcka) så man kan använda den i hyffsat djup snö…
Håller med om att en lite djupare fena kan vara bra, jag hade många “spinnouts” i söndags pga att vinden gjort snödrivor som var högre än vad fenan är djup. På filmen (när fjant redigerat klart) kommer dessa släpp att synas tydligt. Ett av dessa fensläpp resulterade i ett brutalt kastfall när fenan bet i isen igen (aj!).
Funderar bara lite över brädans hållbarhet med en djupare fena. När fenan släpper i full fart och sedan “hugger” i isen igen misstänker jag att lasten i fenboxen blir rätt hög.Trots riskerna med snödrivorna var det extremt häftigt att segla bland dem. Med bra balans i riggen (=mindre tryck på bakfoten) ökade lekfaktorn i att studsa runt i högarna och carva sönder dem. Bland det häftigaste var djuuuuupa slörar/länsar på snö som är så tjock att fenan inte når ner i isen. Snacka om surfkänsla, tystnad… och fart! 🙂
Jag är otroligt nöjd med brädan, den överträffade mina vildaste förväntningar. Känslan är väldigt lik vanlig vindsurfing på plattvatten. Brädan svänger tajt, rent och konsekvent på ett fint skär som en snowboard eller vindsurfingbräda.
Gippar, 360 och vanliga slag är det trixigaste jag avverkat ännu. Hopptrick känns ganska uteslutet efter kasfallet. 🙂En otrolig fördel med denna brädtyp är att kroppen tränas på samma sätt som vid vindsurfing. Jag hade lätta känningar i vaderna, magen, nacken (kastfallet) och underarmarna. Jag ska köra massor fram tills islossningen.
Riktiga sommarvibbar mitt i snöyran. 🙂
/feg
-
Feg: Jag håller med om att lasten borde bli ordentlig när fenan hugger tag igen, och allra värst om man mitt i sladden träffar på en hög iskant…Jag tror inte att man skall “hoppa” me brädan då man lär få ordentilga punktbelastningar i fenboxen…Jag har som sagt bett Pirate att fixa till en djupare fena får se vad han säger….En lösning som skulle kunna eliminera ett eventuellt fenbox haveri är att fenans “huvud” görs i ett material som brister innan fenboxen ger sig, tex nån slags plast med “brottsanvisningar”…Kommer ta upp dessa ideér/synpunkter med Pirate o se va de säger…En tänkbar lösning är att man har endast en fena men olika djupa “huvuden” (förslagsvis av plast)
-
Kul att höra Feg!
Jag kunde inte beskriva känslan bättre själv. Märkte även av att fenan släppte i lördags. Lyckades dock undvika kastfall. Tänk att få ett kastfall utan snötäckt is! På min premiärtur förra lördagen då Fjant testade min bräda var snötäcket lagom tjockt och jag fick inte ett enda fensläpp. Brädan känns ändå väldigt säker och förlåtande jämfört med rena isbrädor med 4 medar då den inte tvärnitar om man träffar på överis. Jag drog också på en långslör i lördags efter lite kryssande och den var det bästa jag upplevt hitills på brädan. Väldigt likt att köra snowboard i powpow och att vsurfa. Ser fram emot eran film!/ Jesse
Logga in för att svara.