Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowboard ?

• Snowboard ?

Publicerad av surfmc på 2 januari, 2008 vid 21:10

Är inte så hemma i snowboarddjungeln, vad ska man leta efter i begagnatmarknaden som passar till snowkite? Finns det några typer av brädor och bindningar som är lämpligare än andra?

Någon här som har något att sälja eller ser en intressant annons på blocket så skicka ett PM eller skriv här.

(Jag kommer vara utomlands fram till måndag och har troligen inte tillgång till internet så jag svarar inte på eventuella försäljares förslag förrän till veckan.)

surfmc svarade 16 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • yann

Medlem
    2 januari, 2008 vid 22:04

Du ska ha en äkta twintip som har samma flex i båda ändarna. Finns många som twintip med directional flex så lura dig inte på att de kallas för twintip.

Beroende på din skostorlek så ska du ha en bredare bräda än vad du hade kört utan kite. Som riktvärde så tycker jag att en midja på 25cm med radie på ca 10m är för smalt för mina US10-10,5 fötter.

Desto mindre sidskärning (större radie) den har desto bättre lämpad är den för kite. En vanlig snowboard brukar ha max 10m medan en snowkitebräda brukar ha 20m sidecut. En vanlig snowboard är designad för att svänga när man kantställer den medan man med kite åker rakt fram på kant större delen av tiden.

Skor ska inte glappa över fotryggen/ankeln för då åker foten fram i skon när du hälkantar och det blir sjukt oskönt för tårna efter ett tag. De ska heller inte vara på gränsen till för små eftersom man ändå får räkna med att foten glider fram lite.

Bindningarna underlättar grymt om det är av Flow-typ där man fäller ner bakkappan och kör in foten den vägen. Det gör att du kan komma i bindningarna snabbt med en hand. Detta blir speciellt viktigt om man kajtar i lättvind och behöver hålla en hand på bommen hela tiden för att hålla kiten i luften. Ännu värre blir det om man behöver hålla kiten i rörelse så då är man tacksam om det går fort. Se även till att ställa bakkappan så rakt upp som möjligt för att minimera kramp och att foten flyttar sig i skon. Man får inga naturliga liftpauser när man snökajtar, på gott och ont!

Beroende på snöförhållanden så kan verkligen grejer avsedda för snowkiting göra en dålig dag till en bra och vice versa. Jag körde innan med mina vanliga snowboardprylar och fick feta problem med heeldrag/toedrag och att komma i bindningrana i lättvind. Nu har jag skaffat mig en Nobile 158cm snöbräda och ett par grymma APO Dark Milk bindningar med Dual Entry. På plant underlag så går man i bindningen som i en Flow-bindning och när det är brant så funkar de även som vanliga bindningar. Helt grymma!

http://www.apo-snowboards.com/uk/bindings/bindings_darkmilk.htm
    http://www.nobilekiteboarding.com/boards#siteId/58

• tim-eriksson

Medlem
    5 januari, 2008 vid 11:01

freeride.nu kolla köp/sälj för flow

Jag snowkitar inte, men när man åker snowboard är flow rent skit (!). Men kan förstå att ni vill ha det för att det är lättare att komma i.

• nic

Medlem
    6 januari, 2008 vid 10:50
    Tim.Eriksson;436898 wrote:
    freeride.nu kolla köp/sälj för flow

Jag snowkitar inte, men när man åker snowboard är flow rent skit (!). Men kan förstå att ni vill ha det för att det är lättare att komma i.

APO-bindningarna är grymma. Som vanliga bindningar på ovansidan men med fällbar bakkappa. Näst bäst är flow till snowkiting.

nic

• wakenils

Medlem
    6 januari, 2008 vid 14:28

Kan hålla med om att APO-bindningarna är bra, körde mest pist nu när jag var uppe och kan inte säga att de hade nån nackdel gentemot ett par vanliga bindningar. Jävligt gött att bara skicka i foten när man hoppar ur liften och bara köra iväg!
    En polare som ogillat flow gillade dem kan jag tillägga…
    För snowkiting är de deluxe…

• freddagadda

Medlem
    6 januari, 2008 vid 19:05

Vars får man tag i APO-bindningar?

• fesen

Medlem
    6 januari, 2008 vid 23:22

@FreddaGädda 437131 wrote:

Vars får man tag i APO-bindningar?

http://www.kitekraft.se

Har precis monterat mina. Verkar vansinningt bra. Skit bara att man skall jobba 3 veckor i sträck. 🙁

• zilversurfarn

Medlem
    15 januari, 2008 vid 19:30

Kör med Flow-bindningar, funkar kanon både till kiting och i pisten tycker jag. Kan inte tänka mig att byta tillbaka till mina gamla “framknäppta”.

• tim-eriksson

Medlem
    15 januari, 2008 vid 22:03

Om någon är sugen på en bra billig lösning har jag en Baron ES 164 till salu.

Styv, Bred (26). dock ej ren twin tip Men alla dessa brädor är mjuka som smör (som inte är speciella kite brädor)

Nypris 7000 kr, Pris Bud.

Ska byta upp mig mot en tapprad bräda och säljer därför ut allt jag har. har även en Unity Pride 159 till salu, dock för smal för snowkite. 24.7 typ. men GRYM planka i backen.

• mav

Medlem
    17 januari, 2008 vid 19:46

Jag har fyra snowboards till salu.

Både vanliga TT brädor, vilket är ett måste för kite men lite svåra att få tag i.
    Sen har jag två Nobile brädor till salu.

Alla är nya förutom den ena TT’n.

kolla snowkitebrädor till salu tråden.

Ha det!

• surfstore-se

Medlem
    18 januari, 2008 vid 08:10

@surfmc 436411 wrote:

Är inte så hemma i snowboarddjungeln, vad ska man leta efter i begagnatmarknaden som passar till snowkite? Finns det några typer av brädor och bindningar som är lämpligare än andra?

Någon här som har något att sälja eller ser en intressant annons på blocket så skicka ett PM eller skriv här.

(Jag kommer vara utomlands fram till måndag och har troligen inte tillgång till internet så jag svarar inte på eventuella försäljares förslag förrän till veckan.)

I denna filmen kan du ser hur BEST Snowboards ser ut, har 1 kvar på lagret.

http://media.bestkiteboarding.com/videos/bularoo_snow_2008.wmv

• surfmc

Medlem
    18 januari, 2008 vid 09:33

Ser inga priser på hemsidan. Vad ligger den på? Vad är det för bindningar?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowboard ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.