Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Snowkite i Hemsedal?
-
Snowkite i Hemsedal?
Publicerad av mozzy på 30 oktober, 2003 vid 11:32Någon som testat snowkite i Hemsedal? Vart kör man i så fall?
stebe svarade 21 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
tjena! jag skulle nog satsa utför istället, grym offpist osv. men jag skulle nog kunna tänka mig att det skulle gå att åka uppe på fjället bakom själva huvudbackarna, det verkar som det blåser ganska ofta i hemsedal, ibland är det knappt nån ordentlig lössnö längst upp, väldig hård skare. däremot verkar det finnas en riktigt prima sjösystem som nog skulle kunna funka bra för kite, dock är den en bit ifrån hemsedal, om du kommer ifrån oslo så ligger sjöarna några mil innan du kommer till Gool! ta med isdubbar ut på sjön ifall att, kan tänka mig att den kan vara lite lömsk! men om det kommer bra med snö nu på försäsongen och att det inte blåser alltför mycket så kan det nog bli bra möjligheter att åka uppe på fjället längre fram under säsongen. Hemsedal är grymt!
mvh Henrik -
Finns en svensk kille som jobbar i Hemsedal på skidanläggningen, Niklas nånting. Han kör en del på snö med foil.
-
Hej!
Har själv bara åkt skidor (utför) i hemsedal, man när jag var där i påskas så var det tre killar som kiteade lite. De körde på det område som bilden visar! (bifogad)
Mvh
Peter
-
när det ändå är på tal.
Kan man hoppa med en foil lika bra som tubkites?
/Ian -
Beror på det… gamla foils hoppar inte lika högt (typ de flesta äldre än -03). Moderna foils hoppar lika bra som vanliga tubes. Tittar man på extrema inflatos (typ Naish X3 osv) så hoppar de lite högre än vanliga foilar, fast det kräver att den som använder dem verkligen kan hantera dem. Å andra sidan har du ju Flysurfer Psycho som hoppar extremt högt; fast då krävs det verkligen en skicklig pilot bakom bommen.
För egen del har jag insett att det går att hoppa mer än tillräckligt högt med vanliga foilar och vanliga inflatos (dvs medium AR) för att skrämma skiten ur mig. 🙂En annan sak är ju att du inte *vill* hoppa så jäkla högt på vintern, oavsett om du kör foil eller inflato. Snö/is är fanken så mycket hårdare än vatten. 🙂
(Tänk dig att få ett linbrott på 20 meters höjd över en sjöis, då är det nog geklippt)./Kaj(Tech)
-
Kan iofs inte utala mig om Eskape alls, har inte ens sett en sådan.
/Kaj
-
för då kanske man flyger jätehögt o exploderar!
Ska ha den till snö och antog att det skulle vara tillräckligt (foil)
ska antagligen skaffa stor uppblåsbar till sommarn
-
mmm Hemsedal, bra backar dåligt uteliv!
Borde ju funka klockrent att kajta i Hemsedal, stället som är utmärkt på kartan funkar säkert. -
nae… hade tänkt att glida ganska mycket. E lit nybörjare också.
e det nåns om har ungefärlig koll på storleks/drag-förhållanden mellan eskapefoils o typ vanliga bladders, typ takoon skoop -
Nope.. men jämför projekterad area det är den som är intressant..
Logga in för att svara.