Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite vs. Kitesurf

• Snowkite vs. Kitesurf

Publicerad av sourra på 7 mars, 2007 vid 19:55

Idag fick jag reda på att tjejens päron har planerat att dra med oss till Åre över påskhelgen och det klagar jag inte över. Nu har jag lite funderingar som jag hoppas att någon kan svara på:

• Funkar det bra att köra med sin kära SLE-kite?
    • Bör man ha en speciell sele eller går det bra med en vanlig midjesele?
    • Bör man ha en speciell snökitebräda eller kan man lugnt köra sin snowboard?
    • Var snökitar man i Åre?
    nic svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • gurra_g

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:13

På de tre första punkterna svarar jag: Ja
    På punkt 1 är det bara att sätta på en 5-lina så du kan starta kiten om den landat med lea neråt…
    På punkt 4 kan du fråga Tobas här på forumet han har bra koll där…

• sourra

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:30

@Gurra_g 368744 wrote:

På de tre första punkterna svarar jag: Ja
    På punkt 1 är det bara att sätta på en 5-lina så du kan starta kiten om den landat med lea neråt…
    På punkt 4 kan du fråga Tobas här på forumet han har bra koll där…

Hmm… Punkt 2 & 3 är eller-frågor så jag blier lite osäker på vad ja innebär. Kan du förtydliga det Gurra?

• imported_lars

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:48

@sourra 368755 wrote:

Hmm… Punkt 2 & 3 är eller-frågor så jag blier lite osäker på vad ja innebär. Kan du förtydliga det Gurra?

2. Funkar bra med vanlig midjesele, jag kör utan seat-delen på min då jag tycker det är lättare att köra toeside då..

3. Kör med min gamla bräda, funkar kanon! Ingen aning hur det är att köra med en som e gjord för snökite dock.

• gurra_g

Medlem
    7 mars, 2007 vid 21:02

haha kanske var lite otydligt;-)
    Menar bara att man inte behöver nått speciellt för snökite utom en 5lina då… vilken snowboard som fungerar.

• milkman

Medlem
    7 mars, 2007 vid 21:34

De flesta SLE:er kan du köra utan femtelina också.
    Du kan köra på Isen och ett par lätttillgängliga ställen kring anläggningarna. Knalla in på http://www.skysport.se och få guidning för dagens vindar, dom är kanon.

Passa på att ta en dag (tidig morron- sen kväll) till Storulvån också! http://www.storulvan.se tar 30 minuter med bil, lite knallande men sen är det en av Sveriges finaste ställen. Och personalen hjälper dig med allt ifall du vill. Högst upp här är Simon, deras huvudguide för kite http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Page.aspx?id=23235 Fint med lite extra oambitiösa hopp också, på telisar 🙂

• biorno

Medlem
    8 mars, 2007 vid 14:09

@Gurra_g 368771 wrote:

haha kanske var lite otydligt;-)
    Menar bara att man inte behöver nått speciellt för snökite utom en 5lina då… vilken snowboard som fungerar.

Varför ska man ha en 5’e lina?

• gurra_g

Medlem
    8 mars, 2007 vid 14:20

För att kunna starta kiten om den landat i powerzone med lea neråt… Det går kanske på en del sles utan 5 lina men på mina rippers som jag hade förut gick det inte då den måste läggas på rygg först innan man kan starta den genom att dra i en styrlina…

• gurra_g

Medlem
    8 mars, 2007 vid 14:33

Kunde fungera att starta utan 5 lina ibland på rippern men inte om det var lite mindre vind… Jobbigt att inte få köra pga att man inte kan ta upp kiten när det blåser liten mindre…

• yann

Medlem
    8 mars, 2007 vid 14:43

Jag har kört på snö med Shockwave som ju du kör och det funkar fint. Det var lite vind när jag körde men det var inte svårare än vad det skulle vart på vatten att starta. Om den lägger sig på LE i lite vind så slajda draken så högt upp som möjligt åt ena hållet. Sen drar du max åt andra hållet och då vänder sig draken och flyger tillbaka genom hela vindfönstret. (alltså man vänder draken tvärtom mot vad man brukar göra på vatten) Kanske blir lurigare i djup snö men är det bara tillräckligt med vind så bör det funka på samma sätt. Är det för lite vind så är det och då kan man lika gärna sitta på afterskin.

• sourra

Medlem
    8 mars, 2007 vid 15:04

Det låter ju lovande må jag säga. Hur förhåller det sig med storlek på kiten? Om jag normalt sett kör tolvan när det blåser 8 m/s, är det då ett eller två steg ned som gäller? Eller funkar det fint med tolvan då också?

• nic

Medlem
    13 mars, 2007 vid 10:26

@sourra 368952 wrote:

Det låter ju lovande må jag säga. Hur förhåller det sig med storlek på kiten? Om jag normalt sett kör tolvan när det blåser 8 m/s, är det då ett eller två steg ned som gäller? Eller funkar det fint med tolvan då också?

Egentligen samma deal som på vatten. Utom om det är hård snö eller isigt, då vill du ha en lite mindre eftersom du har sämre grepp (fast då är det inte kul hur man än vrider å vänder på det)
    Sen spelar det ju roll var man är någonstans och vad man kan förvänta sig för variation i vindstyrka. Storulvån (som milkman pratar om) är ju alpin miljö, skithäftigt men lite lurigare att välja storlek. Men det är asgött att susa uppför getryggen på 5 minuter det som tar flera timmar att gå… 🙂

nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Snowkite vs. Kitesurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.