Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Snowkitebräda vs. Snowboard
-
Snowkitebräda vs. Snowboard
Publicerad av kicken på 17 november, 2008 vid 20:52Jupp då var det dags för Snowkite snart då ! Blir väll några veckor i sälen antagligen i stugan och kolla på den nyproducerade snowkitefilmen tills ögnonen poppar ur, 🙂 Får väll se om man kommer kunna rippa lika hårt som Claes och Petter Johnsen , värt ett försök iaf. …….
Men nu kommer vi till problemen :
1. jag måste köpa ny bräda ! min nuvarande, trogna Extrem bräda e för liten 🙁 *suck* efter alla år… Frågan är vad ska man ha för bräda?
Snowboard eller Snowkitebräda?
vet att snowkitebrädorna e lite mjukare än snowboarden och de saknar Midja. Hur påverkar detta åkningen i den vanliga backen? kommer det gå att svänga över huvudtaget ?och hur kommer de bli i fun-parken med alla hopp och rails?2. Isf vilken snowboard/ snowkitebräda är den ultimata brädan för kite och vanlig åkning? :confused2:
😉
Peace out!
nic svarade 16 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Brädor som passar för snowkite behöver itne alls vara hårdare, tex är Remis bräda inte tokmjuk, vilken parkbräda som helst är mjukare. Men den har större radie, altså svänger den mindre när du kantar. Egentligen är det bara när du trycker på kanten som det spelar större roll ifall den är kite-specific. Vissa snowkitebrädor är ju en vanlig bräda -men med annan grafik. Och det finns de som är sjukt nöjda med dem. Så du kan nog välja lite vad som egentligen 🙂
Vi kör ju APO brädorna, http://www.apo-snow.com och från förra årets erfarenhet så är MTD:n den bästa allroundbräda, sett itll både snowktie och pist/big/off etc. I längre storlekarna är den dessutom bredare, vilket passar bra med kiten. De mer wakeinspirerade gillar Selectan bättre, men den funkar itne med stooora fötter.
Nobilebrädan (REMI) är sjukt bra som snowkitebräda, men du tappar lite i pisten. Jag skulle sikta på nobile om du tror du kommer snowkita mer än snowboarda. Annars MTD eller Selecta.Om du kommer över en APO binding så kan du vara nöjd, samma princip som flow, med enkelt insteg. Men det går fortfarande att spänna åt ordentligt. Tillskillnad från många lösningar med öppningsbar kappa så är de stabila som fan. Ingen konstig flex.
http://www.apo-snow.com/apo_snow/site_type/site/index.php?idlang=1&idmenu=136&page=team_expresso_gb.phpFinns föresten lite gött i vår begatlista som kan vara värt att kika på också:
http://www.kitekraft.se/itemviewer.php?pageId=38&mR=38&mTL=38 -
ska du ha en bräda att köra både kite o i backe med satsa på en vanlig bräda eller en snowkitebräda som är gjord som en vanlig bräda. dom flesta kör faktiskt med vanliga brädor däribland claes.
-
Luuddee;516685 wrote:ska du ha en bräda att köra både kite o i backe med satsa på en vanlig bräda eller en snowkitebräda som är gjord som en vanlig bräda. dom flesta kör faktiskt med vanliga brädor däribland claes.
ok, så igentligen är det ingen stor skillnad mellan de olika typerna av brädor? så så skulle man lika gärna kunna köpa en vanlig bräda och snowkita med. jag tror de kommer bli mer freestyle i backen än snowkite, pga lokala backar.
Men vad skiljer igentligen med snowkitebrädan och vanlig? får man lika bra pop med vanlig bräda, och kan man sätta på snowkitebindningar på en vanlig bräda för komforten? :):grin: -
Skillnaden är väl främst att snowkitebrädan är bredare och har större svängradie (mindre skillnad i bredd mitten/ändarna).
Sen så är de flesta snowboarden directional, vilket betyder att nosen är lite längre än tailen och de kan ha olika form, och bindningarna lite bakmonterade. Detta är inget att rekommendera som snowkitebräda eftersom den uppför sig olika beroende på åt vilket håll du åker. Men hitta en skön twintip snowboard som du gillar så ska du se att den kommer att kännas grym att kita med också!
Det som kan ställa till problem i sökandet är att de flesta twintippbrädorna är mjuka, har kort tail/nose och är gjorda för parkåkning, vilket gör att de är ganska kassa i lössnö som man såklart vill åka med kiten ifall det är möjligt. men för frusna sjöar och packad snö funkar vilken twintip som helst! -
Just ja, vet inte ifall det framgick.. Men APO är snowboards.. Har inte utvecklats minsta lilla för snowkite, utan för berget/parken/bigjumps etc. 🙂
De modeller vi säljer är center stans, och center radie. Precis som det skall vara i parkerna, men på MTD och Yeah går det att bakmontera bindingarna för dagar med puder. De mjukaste brädorna är gjorda för rails etc, de för bigjump är ungefär lika hårda som vanliga brädor. MTD och Selecta är hårda nog. Förra året körde Snowkiteskolan i Sälen Selecta själva och var nöjda.
Här är en bild på MTD, har för mig det ligger någon från förra året på REAlistan också:
-
Är helt grön på detta- bara varit ut på en snötäckt sjö i Norra Italien 3 dagar. Lago di Resia. Det var skit kul och fick ändra min uppfattning av hur farlig det är, alltså- inte farlig med liten kite- Det var 10 åringar med 4m2 kites och skidor som hade kul samtidig som proffsen gjorde unhooked kiteloop handlepass med 12or.
Min Burton Custom var rätt besvärlig. Monterade om bindingar symetrisk och duckstans. Men brädan uppförde sig konstig i baklänges körning och fick sladda med brädan mycket för att inte skära uppvind för mycket- i båda riktningar.
För att sladda fick man trycka ner framfoten som i sin tur stressade vaden- min Flow bindingback var framlutad och var massa mek att ändra…
Då fattade jag vad hela snacket om kantradie och symetri handlade om.
Klart- det kanke är annat när man är i terräng..
-
Skumläste bara… Men har inge tagit upp svängradie? T.om jag som inte kite’ar vet att det är den största skillnaden…
En vanlig snowboard har väll cirka 8 m medans en kite anpassade har 20+`?… Bredden varierar så den kan man inte gå på.
Jag har 2 riktigt bra vanliga snowboards att sälja, 150 och 160.5 långa. Pm’a om du är intresserad. Riktigt bra priser utlovas!
Edit:
Brädan som jag skulle rekommendera är en Unity Pride 159. Twintip styv bräda! Handgjord i canada. Sjukt bra ! googla på lite tester så får ni själva läsa.. säljers med bidningar billigt som f*n! -
TomW;516813 wrote:Är helt grön på detta- bara varit ut på en snötäckt sjö i Norra Italien 3 dagar. Lago di Resia. Det var skit kul och fick ändra min uppfattning av hur farlig det är, alltså- inte farlig med liten kite- Det var 10 åringar med 4m2 kites och skidor som hade kul samtidig som proffsen gjorde unhooked kiteloop handlepass med 12or.
Min Burton Custom var rätt besvärlig. Monterade om bindingar symetrisk och duckstans. Men brädan uppförde sig konstig i baklänges körning och fick sladda med brädan mycket för att inte skära uppvind för mycket- i båda riktningar.
För att sladda fick man trycka ner framfoten som i sin tur stressade vaden- min Flow bindingback var framlutad och var massa mek att ändra…
Då fattade jag vad hela snacket om kantradie och symetri handlade om.
Klart- det kanke är annat när man är i terräng..
Burton Custom är inte en twintip.. gjord för att åka framåt och bara landa bakåt.. För övrigt är flow rent skit! Men förstår varför ni kite-are gillar dessa… Så dem fungerar väll :=
-
its only a matter of time before that special someone posts…
-
Har du en snowboard som du är inkörd på, fortsätt köra på den. Skall du bara snökita och pumpa puder så kör på en kitesnowboard. Som sagt gott med mittcentrerad stance och twintip.
Har några Best snowboards för 1599kr: Mjuk i tailsen
http://www.robsport.se
Aboards kitesnowboard 3999kr: Supermjuk i tailsen
http://www.aboards.eu -
Synd att man inte har nån snö här ner.. Vi får åka på vattnet året runt istället..
-
TomW;516813 wrote:…För att sladda fick man trycka ner framfoten som i sin tur stressade vaden- min Flow bindingback var framlutad och var massa mek att ändra…
Bindningar: Flow-varianten är bäst för snökiting. Man hoppar ju in å ut ur bindningarna å har ofta bara en hand ledig. Man vill däremot inte ha för mkt framåtlut för det blir skitjobbigt för vaderna. Slår ett slag för APOs bindningar som ger Flowfördelarna samtidigt som de är stabaila som vanliga bindningar. Personligen tajtar jag inte bootsen för annars kan jag inte kita en hel dag. Det är inte så mkt annorlunda än att köra på vatten egentligen.
Jag kör Nobiles bräda (22+ m radie) men brädan är oftast mindre viktig än i backen, man kör oftast i mjukare snö och lättar lätt ovan pudret pga draget. Börja köra med brädan du har, sätt bindningarna centrerade i duckstance å kör.
När du provar en bräda med högre radie kan du greppa bättre i hård snö när det behövs å köra renare skär. Å andra sidan hör riktig snökite inte hemma i hård snö så who cares egentligen…nic
-
EliasP;516862 wrote:burton love är fet! =D
synd bara att dom har blitt bannade fråb flera skidorter och förmodligen bara får säljas under disken till 18+ 😛
-
Jag körde för första gången i söndags. Körde med dessa bindningar: http://www.k2snowboarding.com/product/cinch_cts då jag körde sönder två par APO förra året. Dessa är betydligt kraftigare känns det som. Nu lekte jag inte så mycket iofs då det bara var 5 cm snö här nere i byn. Men till helgen skall de hård prövas. Jag har kört på min vanliga Twin-tip förra året. Den funkar kanon som allround bräda. Sen instämmer jag med Nic att en snowkitebräda inte hör hemma på is/hård snö. inge kul alls där.
Logga in för att svara.