Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Snowkitekurs, hanterar jag vatten sen? Samt gear?

• Snowkitekurs, hanterar jag vatten sen? Samt gear?

Publicerad av emilll på 17 februari, 2010 vid 18:02

Så jag har bestämt mig för att gå en heldags snowkite kurs i vinter när jag är uppe i Åre, kommer jag kunna klara av att åka vattenkite efter det eller är det extremt stor skillnad?

Sen undrar jag lite vad ni tycker jag ska köpa för gear, har nog bara råd med en skärm i början och har för det mesta tänkt åka nere på öland men vill inte riktigt låsa mig till en mellan skärm så jag behöver köpa nytt sen..

Vad för storlekar på kite, bräda etc borde jag ha och vad bör jag tänka på när jag ska köpa det?? Väger 68-70 kg och är 1,80 lång..!

Tacksam för feta svar!:tongue:

milkman svarade 14 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • milkman

Medlem
    17 februari, 2010 vid 22:39

Du kommer nog behöva en vattenkurs också. Men det är en bra idé att börja på snö för varje minut med kite i luften kommer du ha glädje av när du går sommarkurs. Och resultatet blir att du får mer glädje av sporten redan i sommar.

Kitemässigt så köper du en bra kite för vatten, den funkar utmärkt på vintern med. Nersidan är att du får ha med dig en pump överallt, men uppsidan är att du får en mycket bra drake där det räknas.
    Om det är öland så räcker ca 11-12m drake och en 130-140 bräda bra för dig.

Angående utrustning så gå kursen först, köp grejjor sen. Då får du snacka av dig ordentligt också.

• emilll

Medlem
    18 februari, 2010 vid 16:03

Tack! Får nog bli en sommarkurs med då!

Vad behövs det för vindar för att jag ska kunna åka med en kite i den storleken?

• milkman

Medlem
    18 februari, 2010 vid 18:43

ca 7 m/s för det ska vara lätt på vatten. kring 6ms funkar förståss också, men då behövs lite lättvindsteknik 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Snowkitekurs, hanterar jag vatten sen? Samt gear?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.