Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Snowkiting hur stor och vad för sort?
-
Snowkiting hur stor och vad för sort?
Publicerad av jonasp på 12 oktober, 2004 vid 19:38Tänkte få tag i en kite till vintern för att köra med snowboard och ev. skridskor om det inte finns ngn snö.
Vilken storlek är bra och till vilka vindar?
Vilken sort ska man ha? Foil verkar praktiskt om man kör på land men beg utbudet verkar inte lika stort. Vem säger?cortex svarade 20 år, 6 månader sedan 23 Medlemmar · 91 Svar -
91 Svar
-
på snö = samma som vatten
på is = mindre (räcker med en 7-9m2 i lätta-medelvindar)slutsnackat!
-
Svar till:
Kör med mindre på snö oxså!
[/ QUOTE ]
det beror på vilken typ av snö…Om det är blöt/tung snö eller tunn skare så du kan kanta riktigt så kör med samma som på vatten!
om du inte vill slöåka…
-
Vi kör endast med tube kites sommar och vinter, normalt går vi ner ca 2 m2 i storlek på vintern jämfört med sommaren.
-
Tänk på att foil ger fett med tryck per m².
Men vill du ha ett komplett packet med foilar skulle jag rekomendera 4m², 7m², ca10-12m².
Som stor kite skulle jag välja en Air Evolution Hybrid. (http://www.kiters.se)
Och de mindre finge bli av märket oZone – Samurai (snacka med nic)Om jag bara fick välja en så skulle 7m² bli den som gäller.
Foil har sina fördelar och nackdelar. Men tänk på att du slipper stå och pumpa och sen tömma kiten i snömodd. Även om nu tube’s funkar fint även på vintern.
-
Hm jag har nog inte råd med mer än en kite just nu, vilken stl gäller då?
Har inte kört mycket bara provat några gånger.
Kan tillägga att jag inte ska ha dom på vattnet, då är det vindsurfing som gäller.
Fördelar med foilen ser jag men vilka nackdelar? Mycket tryck/m2 är väl fördel? Pumpningen är inte alls kul och så tar väl den mindre plats?
Dessutom trodde jag att tuben var känslig för kraschar? Men det kanske är fel. -
kanske inte kanslig men kansligare. En foil ar oftast lattare att relauncha. Pa en LEI maste du fasta en femte lina for att fa upp den i all situationer. En foil far plats i en liten ryggsack o vager ingenting, du riggar den snabbare.
Jag kor LEI men har kort en del foil ocksa och skall du enbart ha den till vinterkiting ar foil klart att foredra anser jag. Sjalv korde jag en flysurfer 9m^2 och det var inte manga dar pa en vinter som den var for stor daremot hade jag garna kunna haft lite mer drag ibland.
Men o andra sidan nar du val borjat kita komme du inte vilja ut och harva med dina vindsurfing prylar i 7-8m/s, nar du kan ha skitkul med din kite
-
nä vindsurfing är bättre..
men jag måste ju ha en beg kite pga att jag inte vill lägga så mycket på den och då verkar det ju finnas mkt mer tube kites. Slits dom fort eller? hittar nästan bara 04or till salu. -
Beror nog mest på att dom som kör lite på gamla pryler inte är så aktiva nu.
-
Sheit jag testade kite 2001 och tycker dom ser likadana ut nu men den var en naish och hade bara två linor. Men det har väl hänt en del antar jag.
-
Ungefär lika mycket som om man hade sagt jag testade en w surfbräda 95 och den verkade ok.
-
Men vad har hänt i så fall och vad missar jag om jag nu får tag i en kite från tex 02?
-
En Naish Element 10m2 (snowkite) drar lika mycket som
en tubkite 16m2.Naish Element 5.0 kostar 6495 kr
Naish Element 7.0 …… 6895 kr
Naish Element 10.0 ……7395 kr
Naish Element 14.0 ….. 8195 kr/Michel
Swell/Naish Sverige
michel@swell.se -
Jag väger 80 kg och använde en 14 m2 Bronco ca 90% förra vintern, här i Luleå. Kanske ger dig en hint..
Vi har inte varit med om en enda blåsa som gått sönder vintertid, däremot har man pajat någon pump i kylan…
Vi anser att det inte är tryck /m2 som är det viktigaste, utan depowermöjlighet och stabilitet som gäller. Visst är det bekvämt med en foil som du inte behöver pumpa, men vi tycker att man har betydligt roligare med en tubekite på vintern. Men som sagt det är vår åsikt och vi rekomenderar alla att själv testa och bilda sig en uppfattning. -
Naish Element är kräksdyra, tror knappast dom är prisvärda med tanke på priserna på exempelvis Ozone Samurai eller Little Devil. Titta på dem innan, kvaliten är helt otrolig!
Logga in för att svara.