Senaste nytt Forums Snyggast crash-trick?!

  • karnan

    Medlem
    16 september, 2003 vid 08:00

    Vertikal 360 runt hängseletampen, vad tror ni om det. Vet inte ens om risken finns med moderna riggar, men på den gamla goda tiden, med vanliga tampar och krocken långt upp på börstkorgen var det en riktig triller. Tricket inleds förstås i full planing, överriggad och på den gamla tidens 500-litare utan stroppar. En by och ett kastfall med bra rotation. Det gäller här att få till rotationen runt hängselekroken. Tampen lindar upp sig på kroken och man sitter helt enkelt fast. För att tricket ska fullbordas måste man landa i lä och under seglet. Ingenting för lättdrunknade.

    En annan variant som jag inte heller vet om den är aktuell idag, var förstås högkantsgränslingen. Att segla på högkant var ungefär det vassaste man kunde göra med de gamla plankorna, men allra vassat var de gånger man tappade fotfästet och helt enkelt gränslade plankan. Höga poäng om man samtidigt lyckades få till ett riktigt avgrundsvrål.

    /Johan

  • toka

    Medlem
    16 september, 2003 vid 08:04

    Kan väl nominera min sambos 3/4-loopar…de ser riktigt bra ut från stranden!! Han har dessutom lyckats bli riktigt duktig på dom (ännu inte lyckats sätta en hel loop)… Man börjar precis som om man skulle göra en vanlig bakåtloop, men gör den lite långsamt alt. slutar tidigare och dyker istället klockrent ned med nosen före rakt ner i vattnet. Skulle göra en simhoppare avundsjuk!

  • cicky

    Medlem
    16 september, 2003 vid 13:16

    Jag känner igen ganska mycket grejer här… bland annat gränsle över brädan på högkant (dock utan avgrundsvrål). Mest smärta i genren!

  • hakuna

    Medlem
    16 september, 2003 vid 13:59

    Jag kan bidra med en till kastfallsvariant:
    Full speta med gamla goa Tiga Gun:en och sedan kastfall, troligen pga dålig teknik och gammalt segel och sedan bär det av… Glider på seglet på ryggen och sedan som en macka studsar man vidare på vattnet och planar ett par meter och sedan *kaplooums!*

    /Niclas – fina SW-vindar idag…

  • borje

    Medlem
    16 september, 2003 vid 14:04

    Är väl inte helt ovanligt att jag lyckas kroka i halvvägs in i gippen!

  • calle_b

    Medlem
    16 september, 2003 vid 14:58

    Hahaha!!! Närå…

    Lyckats med det själv ett par ggr…

    Spinout i gippen då?´Fetingskum känsla…..

    Krasha på smile.gif

  • diil

    Medlem
    16 september, 2003 vid 16:34

    Den här då?

    Kompisen ligger i vattnet med kamera för att föreviga min sköna half-speed-surf-by. Man försöker ju gå så nära som möjligt, tappar kollen ett tag och sätter nosen rätt i hjälmen på kompisen. För att bättra på står kompisenes mor på land och observerar allt i kikaren. Jag var inte populär den kvällen…

    Rätt länge sedan detta hände, kortet blev sådär, han klarade sig bra tack vare hjälmen. Se där, ytterligare ett starkt inlägg i hjälm/ingen hjälm-debatten!! /D

  • mickez

    Medlem
    16 september, 2003 vid 17:03

    Måste bidra med ett ganska bra kastfalls trick om man vill att kompisarna på stranden ska bli oroliga.

    Det går ut på att ha ett stort segel ( i mitt fall en 7.5a)…dvs kraftigt överriggad + vindby i slör. Precis när du känner att du tappar kontrollen och speeden ökar tills du inte kan hantera brädan och kastfallet kommer innom närmsta sekund skotar man ut och drar till sig masten sammtidigt som du går upp i vind med fotarbete..Detta resulterar i att vinden kommer på andra sidan seglet (observera att farten fortfarande är 20-25 knop) och du flyger på läsidan av seglet med sidan av bröstkorgen rakt ner i vattnet och tappar andan av smällen. när du sen börjar kvickna till upptäcker du att du har ingen luft i lungorna, är inlindad med selen i selelinorna och har ett 7.5m2 stort segel att ta dig ut ifrån.

    Mkt effektivt och storslagen effekt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 14:18

    Eller varför inte full sula med en speedbräda och vid nästan
    överljudsfart höra hur fenan går av och man kör om
    underliket tail-first.
    När brädan står 90 grader mot färdriktning så bestämmer den
    sig för att bita sig fast i vattnet.
    Körde knät genom brädan och blev liggande som en räka
    runt masten, fortfarande hållandes i bommen.
    Allt trasigt, utom knät! grin.gif

    100-0 på ingen tid alls! cool.gif

  • tropic

    Medlem
    17 september, 2003 vid 16:32

    Riktigt skön tråd, det här…många spontana skratt. Känns som även jag måste bidra med nåt. Ok: Du står och drar upp riggen och hör din polare komma närmare, jublandes. Denne polare har nyligen lärt sig stå i stropparna och har en förmåga att överskatta sig själv ibland! Det som då händer när han försöker köra så nära dig som det bara går är att att han lyckas…han kör så nära dig “som bara går”…han tappar (har redan tappat) kontrollen fullständigt och det som nu kvarstår är att du blir nockad av hans mast strax under örat! I vattnet för båda. Allt gick bättre än det bodre gått!

  • nordgren

    Medlem
    17 september, 2003 vid 16:40

    Hehe farligt det där!

    Kan ju bidra med ett härligt kastfall från måndags, var ut med fulltryck i mitt nya 6,4 segel och låg lite på undanvind då det härliga kastfallet kom, ikrokad i selen och med fötterna i stropparna så bar det iväg i kastfallet, som vanligt så överskotade jag för att slippa laga nosen på brädan så att riggen istället skulle smälla ner på läsidan, men som sagt, ikrokad och med fötterna i stropparna så följde jag med och kom på god väg att göra en cheesroll i plattvattnet, slutade med att jag låg omtumlad under seglet fastsatt i grejerna och försökte kroka ur allt och komma upp till ytan igen. smirk.gif Hada lyckats göra drygt en halv cheesroll iaf, så nästagång man ser en våg kanske man ska försöka få ett kastfall (?) grin.gif

    Annars har man ju också lyckats med att “leka” macka efter ett katapultkastfall. tongue.gif Alltid kul att studsa iväg på ytan från sina grejer. cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 18:27

    hmmm inte många slå fredde! 25 knop in i bland båtar vid boj. smart ställe o bränna! träffade en liten jolle, loopa framåt (utan bräddan som satt fast i jollen) jollen sjönk och han fick bråtom där i från! crashen har autograf på brädans nose.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2003 vid 18:36

    Eller som jag när jag precis börjat med hängsele. Lyckades väl kroka i, fick hänga lite och så kommer en by och jag flyger och landar på mast, segel, bom… När jag skulle dra rigg, jaa, då upptäckte jag att masten inte var så hel som jag kanske önskat. Det vill säga, av på mitten… Men kul var det! smile.gif

  • markram

    Medlem
    17 september, 2003 vid 20:01

    Inte en crash men en konstant 300-meters spolning kan jag bjuda på tongue.gif:
    Att som inbiten plattvattens-camber missbrukare ge ut sig på vågorna som Orkanen Fabian piskat upp blev en upplevelse för mig i Cabarete:
    Efter att ha kört en timme och några gånger ut och in genom brotten(ganska korkat) med en 100 liters fanatic cross och ett 6,7 segel började jag känna mig kaxig och bytte till en mindre 90-liters cross och 6,2segel eftersom 100-litaren studsade i de snabba långa branta nersförsbacken när man gippade.

    Utan tanke på att uthyraren bett mig ta det lugnt drar jag ut igen (av någon anledning var det inte många ute i revet..).
    Åker ut genom vågorna försöker undvika ramperna, misslyckas med detta och hoppar ofrivilligt högre än någonsin förr, landar ok och försöker gippa, men jag kommer inte upp i planing innan gippen och blir fullkomligt manglad.
    Ägnar sedan ca 15-20 minuter åt att försöka vattenstarta och blir konstant spolad/manglad och får bihålorna ordentligt ursköljda .
    Vinden var för svag i vågdalarna och topparna bestod av något vitt lågvisköst elände som inte var kul att inandas och som gick över höfterna.
    Lyckades desperat dra rigg och ta mig iland, killen på uthyrningen sade att jag måste haft en jävla tur som inte bröt masten eller bommen(han hade tydligen kollat på mina övningar genom kikaren).
    Och det är då jag ser en lapp uppsatt:
    “Be carefull in the heavy break and light winds
    INSURANCE IS NOT VALID IN THE BREAK TODAY”

    “I dont´t go out in conditions like theese” säger han med tysk brytning,
    “its too expensive and can be dangerous if the wind dies”.
    “Really?” säger jag med dåligt spelad förvåning.
    “Yeah, after 3masts in the 2 first months I use skinnys and choose my days”
    “Uhuh” svarar den dumma svanska turisten samtidigt som det forsar ut vatten ur hans bihålor och funderar på det trygga plattvattnet i Björlanda..

  • marra

    Medlem
    17 september, 2003 vid 21:30

    en annan klassiker, som kanske inte är en “råcrash” men ändå framkallar otrolig smärta, är när man som nybörjare står och drar rigg. när man står där och kämpar och drar, och kanske inte låter vattnet ta sig den tid det behöver för att rinna av seglet, utan i stället lutar sig bakåt och drar allt vad man har.

    sedan händer det…
    precis som om man hade skridskor på sig på en frusen sjö tappar fötterna fästet och halkar blixtsnabbt av brädan, och skrevet sätter man rätt i masten.

    laugh.gif

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Snyggast crash-trick?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.