Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Söker karta och kompass i brädljungeln?
-
Söker karta och kompass i brädljungeln?
Publicerad av nikke på 11 juli, 2006 vid 13:35Aloha surfers!
Tro det eller ej men t.o.m. jag har börjat kollat runt på ny utrustning. Kan verka chockerande men så är det! 🙂 Hur stora vågor kan man köra med en freeridebräda egentligen?nikke svarade 18 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Hej!
Det beror på vad du menar med “köra vågor”. Om du bara kör rakt fram kan du köra hur stora vågor som helst, nästan. ; )
Om du ska rida vågor så är en ren freeride-bräda sällan tillräckligt “svängig”(loose) för vågsegling. Väljer man en freeridebräda från den s k freemove-klassen finns det “lösa” exemplar, t ex StarBoard Kombat 86 liter som har fått fina testresultat även för vågsegling.
Varför inte gå till din lokala surfshop, Onwater, där kan du garanterat få goda handfasta råd.
Mvh
Patrik
-
NIKKE wrote:Aloha surfers!
Tro det eller ej men t.o.m. jag har börjat kollat runt på ny utrustning. Kan verka chockerande men så är det! 🙂 Hur stora vågor kan man köra med en freeridebräda egentligen?Välj en lite större freestylewave att freeridea på istället. Då går det att segla vågor om du vill och jag lovar att den är snabb på slören. Dessutom lättgippad som attan!
Det finns ju de som är över 100 liter om du önskar det./Staffan
-
Jag kan bara inte bestämma mig, starboard carve, combat eller aero……Jobbigt när man vill ha en så komplett bräda för så många förhållanden som möjligt! :-/
-
OK, då kan jag kanske hjälpa till att ge råd. Det vore bra att veta vilka segelstorlekar du vill kunna köra, vilken typ av segling du prioriterar hemma på insjön (endast toppfart, gippar och varving+fart eller freestylesnurrning) samt hur ofta du kommer till vågförhållanden (var?) och vad du främst vill göra när du seglar i vågor. Det vore bra att veta vad du väger oxå.
A priori skulle jag säga att Kombat är bästa valet (och man kan justera användningsområdet genom storleken på brädan), men beroende på dina svar på frågorna ovan kan de bli en annan bräda som är bästa valet.
-
Är 195 cm, väger 90 kg. Kommer för det mesta att köra här i vänern men har som förhoppning att köra vågor, förhoppningsvis i varberg, gävle m.m. Det känns som att speeda och köra skvalp/vågor är min grej. Freestyle och snurra fram och tillbaks på brädan och dra seglet fram och tillbaks känns inte riktigt som min grej även om man kan sträcka sig till något trick. Segelstorlekar jag har tänkt mig är väl nått i stilen med 4.7/5.0 – 7.0 typ. Har tittat på aero 117 l, kombat 106 l och carve 111 l. Efter mycket grubblande känns det som att aeron och kombaten är mest aktuell men skillnaden mellan dem är inte så superstor upplever jag mer än att aeron är bredare, kortare och kan riggas större segel på.
-
OK, jag tror du gör rätt i att väljka bort Carven, trots att det är den bräda av de tre som är mest naturlig och lättseglat i snabbraktframkörning. När det gäller valet Aero eller Kombat så har jag båda men mitt perspektiv från min knappa 70 kilos utsiktspunkt är inte nödvändigtvis riktigt detsamma som du kommer få. Ädå törs jag nog säga att som enda bräda är Kombat 106 bättre. Det kommer ge klart enklare segling när det blåser på och passar lite B&J-orienterad svensk vågsegling bättre (som enda bräda) är Aeron. Kombat 106 skall ta segel upp till 7.5 och även med din vikt så skall 7.0 vara OK. Så, Kombat 106 är alltså så vitt jag kan bedömma den brädan som blir mest allround. Om du dock vill offra lite hårdvindprestanda för “snärtigare” segling med 7.0 så kan Kombat 117 vara ett alternativ. Jag tror egentligen inte den planar signifikant tidigare men med den större fenan som är till och med den axtra bredden så kommer du kunna segla lättvind (speciellt på kryss) lite mer avslappnat när du väl är uppe i planing.
Både Aero och Kombat skulle jag säga är väldigt allround och verkligen kan klara allt från vågor till freeride. Båda två kräver dock lite teknik för att komma igång riktigt tidigt i “freeride mode” (stroppar på kanten, stor rak fena). De flesta lär sig dock att effektivt komma igång tidigt på de två brädorna rätt snabbt, det är lite känsla och teknik som krävs bara. Dock är det precis när det gäller enkel freeridesegling so Carve har sin styrka, så om du prioriterar det så är vi tillbaka i Carven.
Kombat är dock extremt rolig att jippa, göra 360 på osv. Den sitter verkligen i svängerna och klarar hur mycket tryck som helst på railen utan att flyga ur (speciellt med vågfenan). Aero svänger också bra, men här gör sig bredden tillkänna och det krävs lite mer försiktighet. Carve får man gippa på ett lite annorlunda sätt och den är helt enkelt inte en lika naturlig svängbräda.
Jag hoppas att du utifrån dessa rader kanske kan göra ett lite mer informerat val. Det finns sällan någon bräda som är bästa på allt, utan det handlar alltid om olika kompromisser. Samtidigt kommer antagligen alla brädorna funka bra, så det är ingen livsavgörande val direkt.
-
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Du är lika hjälpsam som vanligt, guldstjärna till dig! 🙂 Nu har jag lite mer koll, ska ta mig en sista funderare nu. Det lutar starkt åt combon och risken finns att jag köper en renodlad vågis någon gång i framtiden också, då behöver man inte fundera så mycket mer!
Logga in för att svara.