Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › söker köptips om rip curl elasto
-
Hur får du ner dräkten under skulderbladen utan att ha en arm fri? Vänsterarmen fri är ju nyckeln till frihet, med den fri får man börja korva av sig dräkten tills högerarmen är fri och sedan är det lugna gatan (i alla fall om man inte har hunnit bli så kall om fingrarna i befrielseaktionen att man inte har någon känsel kvar i dem). Kåsebera ger perfekta möjligheter till vintersurf för där kan man byta om inomhus på gästtoan.
-
Jag drar och ålar mig ur på något sätt men har som sagt inte en RC dräkt, sen byter jag om i bilen när det är så kallt, det förenklar inte det hela, men man slipper åtminstone frysa. 🙂
-
Fast jag torkar inte själva dräkten på element. Den hängtorkar jag. Först ena sidan och efter 24-48 timmar vränger jag den å sen får den hänga tills nästa gång. Riktigt så dum är jag inte att jag torkar dräkten på element… 🙂
-
Vad gör ni med skorna?! Tur att man är tjej, da luktar skorna alltid blomma;-D
Fast jag torkar mina pa element, är de kanske därför de inte luktar illa?
Luktsudd i skorna är väl annars ett tips för er stinkisar;-) -
nej nej, helt säker på att limning, neopren och annat inte mår bra av att torka på elementet, tidningspapper goddamnit! 🙂 Det luktar “mer” blomma då än utan. Men, min 3mm booties luktar heller inte illa, och de torkar jag inte ens med tidningspapper, men Lena, prova ett par 7/6mm dojs, och kom sen och säg att det luktar blomma om dem! 😀
-
Det handlar ju inte om att man svettas så illa om fötterna att till och med våtskorna luktar illa. Snarare att vattnet ligger kvar så länge att det ruttnar. Lite som en gympahandduk man glömt ni vet 🙂 MIna 3mm har någon slags päls inuti som gör att de vägrar torka utan element, eller kanske tidningspapper då. Fast jag tvekar på att jag får ner tidningspapper ända ut i stortån…
-
Brukar skita i att de luktar surströmming, ställer bara ut dem på balkongen. Blir väl iofs inte bättre då de aldrig torkar riktigt ordentligt 🙂
Veckans misslyckande 1: En kompis som skulle med ut i tisdags skulle rädda sina kalla fötter genom att hälla i varmvatten i bootsen. Blandningen råkade bli lite väl varm och han skållade fötterna så att skinnet trillade av lite här och var. Slutade med att han bara kunde ligga i vattnet ca 30 min sedan sved det för mycket.
Veckans misslyckande 2: Var ganska hungrig när jag var och handlade, köpte därför en Felix grandiosa (den stora modellen). Stoppade i mig hela den (efter att ha ätit en slål chillinötter) och kom då på att pizzan var skitäcklig och jag mådde illa som tusan. Fick helt sonika gå och stoppa fingrarna i halsen och nu mår jag bra igen.
-
jag sitter just nu och skrattar högt stoney, tack för att du bjussar på dig själv! 😆
-
Ni är ju helt sjuka! Dagens flin och skratt far jag alltid när jag kommer in pa denhär länken:-D Och jaaaa, kanske beror lukten pa att mina boots är 3mm, men jag lovar att OM jag hade haft 7/6 mm hade de luktat som en sommaräng! Och jag skall KANSKE sluta torka dem pa elementet och använda tidningspapper istället, bara de blir torra! För det är det läskigaste jag vet att stoppa ner fötterna i vata, fuktiga och iskalla skor, uaaahhhh
-
Ahh, hjälp det är fredag! Ehh, kommer inte ihag mycket fran förra lördagen… vet bara att jag tjatade ihjäl en fransmann med att prata om Hossegor och vagor, medan han gang pa gang upprepade att han inte surfade eller var intresserad av surf. jag tror det slutade med att han gick, fast jag minns inte sa bra… jag hittade säkert nagon annan att tjata ihjäl;-) Kräktes HELA söndagen, fruktansvärt, sa jag skall sluta festa, jag lovar!
-
haha det är bra, att jag inte är ensam som är +30 om att få minnesluckor, även jag aldrig ulkar dagen efter.
Jo, kalla skor generellt kan förstöra en surf-session, vet att jag körde mina 3mm på Väddö i Stockholm 15okt, samma helg som temp. droppade från att vara 12-15 till 1-6 grader. Grejerna låg i bilen över natten, åkte ner tidigt till Mats Väg, hoppade i, körde 2hrs, sen var det stenbitar till fötter. Kom på att jag glömt handduken på vandrarhemmet. Bara att ta på sig strumpor och skor, jacka över våtdräkten och hoppas på att fossingarna tinade, det tog 3hrs. Sen när jag skulle fixa ett par nya dojor, så var alla slutsålda, så 120mil för 2hrs surf, det är nog mitt bottenrekord!
Trevlig helg, själv jobbar man hela helgen! 🙁
-
Angående illaluktande våtdräkter och dyl. Är det ingen som testat “våtdräkts schampo”? Kanske bara en rip off?
(EDIT: Är det bara jag som ser ÅÄÖ i form av frågetecken i mitt meddelande?)
-
Mar prima idag, inget festande för min del. Tränade yoga och läste bok, visst det later trakigt… och det var det oxa!
Jag har testat “vatdräkts schampo” och det funkar jätte bra! (hade köpt det i billabong affären i Hoss, sa det var säkert ett billabong-tvättmedel)
Daniel, är det inte farligt att ha sa kalla fötter?, du kan ju förfrysa dem och da blir det väldigt jobbigt med vinter och höstsurfen! Min pojkvän förfrös sina fötter som liten och nu har han himla problem sa fort det blir kallt i vattnet. Tänkte bara att det kan vara bra att tänka pa:-)
Logga in för att svara.