Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Söker slalomfena 27-28 cm!
-
Söker slalomfena 27-28 cm!
Publicerad av andreas-f på 21 mars, 2005 vid 09:19Jag är på jakt efter en downwind-slalomfena! Någon som har en gammal sådan liggande och som kan tänka sig att sälja den till mig?
Fenan ska vara max 28 cm djup och ha tuttlebox. Jag ska använda den till min RRD 271, har tidigare kört med orginalfenan på 31 cm men den är lite för stor när man börjar få ordentlig fart på brädan. Eller i alla fall hoppas jag att det är fenan som är problemet, brädan beter sig väldigt oroligt och vill gärna vrida sig så jag tänkte att en mindre fena borde göra susen.
Medveten om att detta passar bättre under önskas köpa men jag tror inte så många kollar där…
/Andreas
Knatte svarade 19 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Knatte
Gäst21 mars, 2005 vid 14:13Jag har ingen fena till salu, men vi kanske kan sammanstråla vid lämpligt tillfälle, så kan du få låna någon liten fena av mig.
Jag har en 28 cm och jag tror jag har en 27 cm också..
Men 31 cm är för stort för allt under 6.0 kvm på RRD 271 enligt mina erfarenheter -
Ah, hyggligt! Det skulle ju vara perfekt att testa med lite olika fenor. Vi får träffas i Björlanda eller kanske Fiskebäck så fort vettiga förhållanden infinner sig!
Min 31 cm fena funkar i mindre vind och lägre farter men ska man upp och nosa på 30 knop och däröver så börjar brädan kännas ganska obehaglig, som sagt var… Har kraschat ganska illa några gånger. Det kan ju förstås också bero på skräp bakom spakarna och inte bara på fenan.
-
Knatte
Gäst21 mars, 2005 vid 14:47Enda gången jag använder min 31 fena till 271, är jag kör med 6.0 kvm och det är tveksamt drag.
Utan en 31 cm fena är det ju hopplöst att kryssa ut från Björlanda viken (eller att ta höjd över huvudtaget)
Jag kan lida av samma typ av problem, skräp bakom rattenMen så fort det blir läge, så fixar vi någon gemensam aktivitet, så får du testa Bringdals gamla Fin’s secret weapon fenor
Det har suttit en liten Hydrolfoil vinge på dessa fenor, men den är borta nu -
Knatte
Gäst7 april, 2005 vid 18:15Vet inte ifall du har hittat någon fena ännu?
Men jag var på SP idag och de har ju ett reabord med diverse prylar.
Där fanns det en hel del Tuttlefenor, bla en Fins slalom medium på 27 cm.
Kostnad 150 pix
Skulle kunna funka på din bräda. Men jag tyckte den såg lite tjock ut i profilen, men den hade det snabba/vassa utseendet -
Tack för tipset! Får ta och ringa dom asap. Priset verkar ju rimligt också
-
Jag har nog en slalomfena 27 cm med tutt-box. Körde den med min JimmyLewis 270 slalombräda som numera har gått till de sälla farvattnen. Har således ingen användning för fenan så den kan du få köpa. Kom med ett bud vettja.
/
Mats -
Det blev fena från SP. Schyrre ändå att du erbjöd dig att sälja.
-
Knatte
Gäst8 april, 2005 vid 22:12Då blir det bara att boka in en seglats med 271:erna, när vindarna är på humör
Misstänker att fenan föll i smaken.. -
Och det ser dom ut att vara redan på Måndag..
Mån: Väst, 11-15 m/s Dygnets högsta vindhastighet 14 m/s.
-
Jepp! Nu ska det bli åka av! Tyvärr hinner jag inte få fenan till på måndag. Grejjen är den också att dom visst hade två små racefenor på SP, dels den du nämnde och en Anders Bringdal-nånting på 28 cm. Såg du den också? Den skulle vara vass, påstod dom.
Bägge två är i alla fall undanlagda åt mig nu. Jag tror jag ska köpa bägge två, inte så mycket att tveka på när det är så billigt. Men det tar ju säkert några dagar att skicka dom.
-
Knatte
Gäst9 april, 2005 vid 14:17Jag kanske såg Bringdals varianten också, om det var en Performance fins fena.
Men jag kollade inte så noga på just den fenan
Logga in för att svara.