Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker svar från de som kan

  • Söker svar från de som kan

    Posted by anonym-anvandare on 28 mars, 2003 at 11:51

    jag har diverse olika frågor som skulle va trevligt att få svar på nu när isen börjar försvinna smile.gif

    först och främst behöver jag laga mitt segel, ett np diablo från 2000. det är en riktigt stor reva i mittersta rutan, och mindre sprickor i den under. resten av seglet är mycket fint. hur lagar man detta? om man söker upp en segelmakare, vda kostar det? finns det någon i sthlms området som kan göra det rel. billigt? hur blir det när man tejpar och vilken tejp är bäst? silvertejp som gäller?

    en annan sak som jag undrar över är min fena. har en bic astro rock, 125 liter. mätte upp fenan till 26 cm…har alltid använt denna, men har på senare tid förstått att det kanske är lite litet för 125 liter och 6.7 segel, rätt?
    ungefär vilken storlek kan vara lagom istället?? typ 35cm?

    mycket frågetecken, hoppas att någon har svar åt mig smile.gif
    mvh//Linus

    calle_kuling replied 21 years, 9 months ago 7 Members · 19 Replies
  • 19 Replies
  • dr-masse

    Member
    28 mars, 2003 at 12:23

    Jo, du bör nog lämna in seglet för lagning. Några hundralappar kostar det dig, det är det väl värt om seglet är i bra skick för övrigt.

    Pröva med Björns Segelvård:
    Björns Segelvård
    Östgötag. 33, 116 25 STOCKHOLM
    08-641 01 88
    Mobiltfn 070-641 50 88
    Email laga@segel.nu

    Vad gäller fenan så är den nog lite liten. En freeride-fena på runt 34 cm blir nog bättre, lite beroende på modell. Roa dig med http://www.finexplorer.de om du vill kika på modeller å sånt.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Member
    28 mars, 2003 at 12:42

    Tejpa funkar alldeles utmärkt!Köp transparent polyestertejp, typ byggtejp, packtejp osv. Kostar en bråkdel av vad segelmakarn ska ha…och blir lika hållbart…

  • dr-masse

    Member
    28 mars, 2003 at 12:49

    Är det en riktigt stor reva i mittersta rutan tycker jag att han skall laga det (= ny film) och inte bara tejpa.

    Men visst, tejp håller bra men lika bra som en riktig lagning blir det inte.

    Surfa På!

  • canoya

    Member
    28 mars, 2003 at 12:52

    Jag har ett Simmer ProRace 9,0 men en ca 20 cm lång reva mitt för bommen. Jag har försökt med att sätta en remsa med självhäftande monofilm på var sida och sedan byggtejp utanpå detta. Detta funkar rätt bra på vattnet men när man tar fram seglet nästa gång så har det börjat släppa från seglet. Jag misstänker att det blir för tjockt/stelt med monofilmen (som är ganska tjock) när man rullar ihop seglet. Tror ni att det funkar bättre med bara tejpen? Den är ju mjukare och tunnare och borde följa materialet bättre. Eller ska man våga ge sig på att sy genom monofilmsremsorna?

  • anonym-anvandare

    Member
    28 mars, 2003 at 13:18

    Har en polare som kört hela förra säsongen med PE-tejpat segel, utan någon som helst tendens till att tejpen skulle lossna…tror inte han ens reflekterat över lagningen efter vi gjorde den…

  • anonym-anvandare

    Member
    28 mars, 2003 at 13:49

    Sluta nu, jag har själv lagat fler segel hos Björn och de blir som nya, kostnad 300-500 kr. Det är det absolut värt istället för allt strul med tejp som lossnar, mm.
    En 20 cm reva låter ba(s)ra som problem……..

  • manno

    Member
    28 mars, 2003 at 14:00

    Varför inte tejpa med textiltejp (typ för segelsiffror) och sedan sy själv (se morsan) en förstärkt sicksack söm över tejpen för att hindra att den släpper

  • anonym-anvandare

    Member
    28 mars, 2003 at 14:12

    VARNING FÖR BJÖRNSSEGELVÅRD!
    Om han byter en hel sektion gör han ett bra jobb.
    Dessvärre kommer han nog rekomendera att lägga på en dubbelhäftande monofilm och sedan sy runt det hela.
    Alla som vet lite om monofilm fattar att man inte kan sy endast i monofilm, det krävs ett lager vävtejp imellan så att det hela inte revas upp.
    Har sett flertalet av dessa lagningar gått sönder redan vid 1:a uppriggning efter björns sköna segelvård.
    Om du inte bryr dig om hur det ser ut kan du köpa sifferväv hos en segelmakare, den sitter för all framtid.
    Björn tar ca:1000:- för att byta en medelstor panel.
    Lycka till/ Roy E Munson

  • canoya

    Member
    28 mars, 2003 at 14:41

    Vad tror ni om silvertejp och en sicksacksöm på var sida om revan?

  • calle_kuling

    Member
    28 mars, 2003 at 14:58

    Håller nog med att en äkta lagning är bäst, iaf om man har ett segel som man är hyfsat kär i. Jag har dock aldrig haft något segel jag varit så kär i, har snålat (som student), för mer ist för satsa på kvalité. Dvs. har testat alla varianter av tejper.. crazy.gif

    Betyg bra/dåligt:
    bruntejp : ganska hållbart, men fult
    klistermärke : hållbart och snyggt/fult?
    silvertejp : Suger, lossnar direkt och är fult
    byggtejp : kan vara hållbart, oerhört snyggt??
    monofilmtejp : oftast hållbart, bäst för dina små revor annars lämna in! Dock dyrare, men värt ett inköp som räcker länge vanligtvis.

    Nä, hädanefter lagar jag små revor med monofilmstejp, annars klistermärke eller byggtejp. Gör man det noggrant får man det att sitta. Hållbarheten kanske har med salthalt/kemisk miljö osv att göra också?! Ett “tips” (tips med ett p!!! wink.gif ) är att rengöra noggrant.

    Är inget proffs på det här, men de som är proffs på det har nog aldrig velat testa dessa alternativ så..

    (Ps. .. väl stavas “väl”, inte väll, när jag ändå börjat spela klagande svensklärare .. detta efter allmänna iaktagelser här på konfen under lång tid, men jag stavar också fell ibland!) smile.gif

  • martin

    Member
    28 mars, 2003 at 16:16

    Att laga med silvertejp och sedan sy i den är riktigt dumt. Tejpen har en rätt begränsat livslängd och det kommer inte att bli bra när den börjar delaminera efter ett par månader. Ska du göra en lagning som håller och inte bryr dig om att du tappar lite siktfält är det bästa som sagt att ta segelnummerduk (eller märkduk som det kanske heter egentligen). Det köper man på lösvikt och det kostar inte speciellt mycket. På monofilm sitter den som bara attan och det går knappt att ta bort den även om man vill. Sitter skadan på ett utsatt ställe (som tex bomrutan) är det bäst att sy runt kanterna. Detta dels för att undvika att monofilmen på sikt kryper i lagningen och att då buken förändras och dels för att säkra hörnen så att de inte släpper om man tex får in sand i skarven.

  • anonym-anvandare

    Member
    28 mars, 2003 at 17:47

    nä nä jag är ganska säker på att man inte ska sy i den tape man satt dit. (Har egen symaskin men känner att det bara sakpar en massa brottanvisningar i monofilmen)
    Mina erfarenheter är också att det släpper när man t ex sätter på ett bamsigt klistermärke. När jag var på Skidsport och dom inte hade nån monofilms-lagningssats hemma så sa dom att det går lika bra med två klistermärken. (Gissa vad det stod på dom??) Men det släppte efter några veckor. Troligen berodde det på att det var små veck i seglets film som jag aldrig fick riktigt plant mot klistermärkena. Funkar kanske bättre när seglet är helt nytt och orullat, men då lär det ju inte behövas.
    Silvertape är fult men tycks hänga med bra. Själv har jag kört med segelmakarnas “märkduk” som man gör siffror av. Den är ju av dacron och eg väl tunn men man klistrar på båda sidorna av filmen. Och syr inte! Dock ska man trycka fast den mycket hårt med hjälp av träbit eller något slätt plastföremål.

  • anonym-anvandare

    Member
    28 mars, 2003 at 17:56

    Skicka det dit eller be någon här på konfen ta med sig det dit när dom åker till Öland.
    Han är svinduktig. Han har fått mycket rutin tack vare alla surfare på Öland. Är samtidigt en av landets bästa segelmakare. Noga och bra.
    Har aldrig hört någon som blivit missnöjd med någon lagning där.

  • anonym-anvandare

    Member
    28 mars, 2003 at 19:32

    tack för alla tips och hjälp
    det stora problemet med tejplagning tror jag är omfattningen på skadan…det är liksom inte bara en reva, utan mer av ett hål, jag kan lätt krypa genom seglet om jag vill, om det säger nått blush.gif
    men jag provar nog på det billiga alternativet med tejp först, om det inte funkar får man kolla vad det kostar att lämna in det, är även jag student så får snåla så mycket som möjligt (även om det är omöjligt i vindsurfingens värld)

    motttar gärna fler tips och erfarenheter.
    nu när jag ändå är igång kan jag ta lite annat också smirk.gif
    ska införskaffa en ny fena, måste veta vilken fenbox jag har, på en ca 10 år gammal BIC Astrorock, har fått för mig att det är trimbox kan det stämma??

    någon som kanske vet vilken årsmodell det är på min bräda också..den är mest lila baktill men övergår i dom flesta färgerna..hehe
    tack tack, det var allt för nu..

    /Linus

  • Knatte

    Guest
    28 mars, 2003 at 20:09

    Du bör ha en trimbox fena på din bräda. Ifall det inte är en riktigt gammal bräda, då sitter det en US-box på den.
    (Det är standard på Bic, att det sitter trimbox på de vanliga brädorna.)
    Men har du genomgående fenbox/skruv så är det trimbox
    Dvs. Du skruvar fast fenan på ovansidan (genom aktern) av brädan så skall det vara trim box…

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker svar från de som kan

You must be logged in to create new discussions.