Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker svar från de som kan

• getwet

Medlem
    28 mars, 2003 vid 20:58

Märkligt att dissa Björn så, jag har bytt monovåder hos honom för 500kr och det blir som någon tidigare påstått som nytt. Ibland tom bättre eftersom du själv kan välja tjocklek på monofilmen, tänker på hållbarheten. I de lagningar jag sett Björn göra så är det svårt att se om det är bytt eller inte, eftersom han “sprättar” befintliga sömmar för att inte påverka seglets egenskaper.
    Så precis som Dr Masse skriver rekommenderar även jag en reparation av ditt segel eftersom du tycks gilla det samt att det är ett Diablo, ett bra segel helt enkelt som håller måttet än idag jämfört med mycket annat………och med det vill jag ha sagt att det är en “bra trasa” som förmodligen är värd ett bättre val än tejp!
    Angående fenan så är du helt rätt ute, 28 låter på tok för litet till 125 liter. Sök efter bra kvalitets fenor(tyvärr ofta dyra men brukar bli billigast i slutänden) på ca 35-40cm så ska du se att det blir stor skillnad. Och glöm inte att ha med dig 2-4 fenor istället för 3-4 segel. Ditt Diablo är så pass bra så du kan trimma den med stor variation och istället byta fena för det där lilla extra finliret….vilket ger ett bättre slutresultat!

Avslutningsvis….vad fan är 500 kr för en bra reparation och rädda en säsong, istället för att snika och och stå på stranden när det blåser?! Valet är enkelt………

• calle_kuling

Medlem
    28 mars, 2003 vid 21:04

Min första bräda var en Bic Astro Rock 280 125l.. Den var typ rosa med lila kretskortmönster, .. från -89 skulle jag tro.. Den har “classic” box, den liknar mastboxen med en ränna som man trär in fenan i. På bakdelen av fenan sitter “piggarna” som man trär in i boxen och på främre delen trär man in en 4-kantig mutter i rännan som man sen skruvar genom fenan och in i..

Det stora såret du har i seglet måste du hitta något stort och hållbart till för att läka, den måste täcka dubbelt så mycket som den öppna delen, och på båda sidorna… Kan inte komma på nått direkt, men kolla runt på järnaffärer osv.. Testa att limma med (genomskinligt) liqusol ex. och pressa ut det bra i kanterna .. kanske blir dyrt om det är en stor reva?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 mars, 2003 vid 23:13

det där låter som det stämmer med fenboxen, skruven går inte genom brädan som den alltså gör på en trimbox.
    från -89? då blev jag ännu mer lurad av säljaren förra året, han sa att den var ca 6 år gammal…köpte den då med lika gammal bic rigg för 3500 pix (killen sa att det var det han skulle få om han sålde den till surfers paradise)
    det som håller är bommen, resten av den riggen pajade i höstas smile.gif hursomhelst ska inte klaga, har haft otroligt kul med brädan förra året, värt pengarna på så sätt, men känns lite illa när man ser vad sånna paket går för här.

jo, ny fena ska jag köpa, kanske 2-3 st olika form och storlek att testa…tar reda på vad det kostar att få seglet lagat, en ny (begagnad) mast + ett mindre segel är också på inköpslistan tills isen släpper i sjön grin.gif

eh visst ja, fenboxen, finns det nått man kan göra för att få nya fenor till min äldre box?? kan tänka mig att det hänt en heldel även på fenfronten sen 89 smile.gif
    nu blir d gonatt

• calle_kuling

Medlem
    29 mars, 2003 vid 01:40

Okej.. mja. 3500 för ett helt kit är väl inte alltid fel.. Astro Rocken förtjänar en stjärna på himlen för sina egenskaper som nybörjarbräda, och väldigt många årsmodeller av denna bräda har kommit ut, så hur fel han hade vet jag inte. Hyfsat lätt och himla rolig bräda för “intermediates” och “beginners”.. 3500 är en skvätt vad du förmodligen kommer lägga på surfing i dina dagar!! Mitt första kit med astron kostada 6000 .. det var -94!

Classic box ja.. hmm -95 avancerade jag direkt till en 80l CLS vågis också med classic box, och det är den ända brädan jag har idag (iof ska jag laga den jag knäckte i höstas nu). Har aldrig eller.. har alltid ignorerat råd om att fenan är viktig, så jag lever på en fena till cls:en.. en förstor (32).. till den större (knäckta) är det rejält tvärtom (20) smirk.gif hmm

Kolla med butiker eller här.. alla som har nån classic fena till övers kan väl hojta till!! Jag kanske också kan vara intresserad (blir konkurrens direkt laugh.gif ). Iof .. jag ska investera i ny bräda inom ett år så jag kommer inte vara så allert på gamla grejjerna.. (Blir nog en hyfsat ny freestyle på typ 97 liter)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Söker svar från de som kan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.