Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › sökes 400mast
-
sökes 400mast
Publicerad av cjs på 26 oktober, 2005 vid 14:24Någon som har en NP X9 400 eller annan mast som passar np rs4 5.4m2?
jester svarade 19 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Använd helst NP orginal. Smällde av ett par master i min RS4, som inte var av NP-fabrikat. Den sista var helt ny, och smällde av när jag provriggade seglet i trädgården… Kör en X9 Wave 430 i min 6.2, och det funkar kanonbra. Mao, kolla med våg-gubbarna oxå
-
Tror att X9 wave håller för det mesta( som man utsätter ett racesegel för ), däremot vanliga X9:an är ju lite klenare.
Ska du bara komma billigt undan ska du nog leta efter en X7:a wave, WavePro eller kanske nya X6:an?
X6:an är ju bara 55% kol men det hindrar nog inte dig att köra apfort i +20 m/s, det är vad som krävs för den där 5,4:an. -
Har sett RS4:or med X7-master, och det ser inte kul ut. Dom ser ut att vara på tok för mjuka. Hela toppen av seglet böjer sig bort från vinden (istället för att akterliket dumpar vinden). Så om det är ekonomiskt möjligt så är det X9 som gäller. 5.4 RS4, förrästen? Är det Bringdahl-proton du kommit över?
-
Hej tack för tippsen, det är bringdalprototypen jag ska köpa om jag hittar en mast till överkomligt pris.
Var tror ni undre vindgränsen ligger på detta segel. Tänkte ha det som minsta segel till Naish Hybrid 110liter?
-
Beror på hur mycket du väger. Jag som väger 100+ har typ nästan aldrig nytta av ett så litet segel. 5.8 hade varit perfekt som mitt minsta-segel. Största problemet när det börjar blåsa riktigt rejält är ju att vattnet blir så otroligt stökigt, så då är det bättre o hoppa i plurret med vågprylarna istället…
Logga in för att svara.